שקד נכנסה למשרד המשפטים: "לא אקהה את שיני המערכת"

שרת המשפטים החדשה בטקס כניסתה לתפקיד: "מערכת המשפט היא מיסודות הקיום שלנו כחברה דמוקרטית. לא אקהה את שיניה, אך אדאג ששיניים אלה לא יכרסמו בסמכויות הרשות המחוקקת והמבצעת"

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

כשברקע עומד החשש של מערכת המשפט משינויים שעשויה להנהיג בה שרת המשפטים החדשה, ח"כ איילת שקד ממפלגת הבית היהודי, נערך היום (א') במשרד המשפטים בירושלים טקס חגיגי לרגל כניסתה לתפקיד.

שקד, שנחשבת לאחת המבקרות החריפות של בית המשפט העליון, בחרה לשבח בדבריה את ערכאת השיפוט העליונה בישראל, אך גם לשלוח רמזים לאי-שביעות-רצונה מהאקטיביזם שבו הוא נוהג.

"מערכת המשפט היא מיסודות הקיום שלנו כחברה דמוקרטית. אני לא אני אקהה את שיניה, אך אדאג ששיניים אלה לא יכרסמו בסמכויות הרשות המחוקקת והרשות המבצעת", אמרה שקד.

שקד ציינה כי "יש לזכור כי גם כוחן של שתי הרשויות הללו נגזר מכוחו של הציבור. ההכרה בעיקרון הפרדת הרשויות ושמירה על גבולות גזרה ברורים בין הרשויות הוא אינטרס משותף של כל מי שמאמין בדמוקרטיה, ללא קשר לימין או שמאל".

שקד הדגישה כי זוהי זכות גדולה עבורה לעמוד בראש משרד המשפטים. "בית המשפט העליון העומד בראש מערכת זו היה ועודנו גאווה לאומית עבורנו. אפעל לשימור מעמדו כמגן זכויות האדם וערכי היסוד, כשעיקרון שלטון החוק בראש מעיניי", הבטיחה השרה החדשה.

שקד ציינה כי משרד המשפטים הוא מהחשובים שבמדרשי הממשלה. לדבריה, "משרד המשפטים חולש על החשובים שבתחומים שלכולם נגיעות בחיינו. במהלך עבודתי הציבורית למדתי להכיר חלק גדול מאנשי המשרד ונפשתי עמם. בכל המפגשים הללו עמדתי על יושרם ומקצועיותם של העובדים".

"משענת איתנה"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הבטיח לשקד בטקס כי היא תמצא "משענת איתנה" בעובדי משרד המשפטים. "משענת שתוכלי להסתייע בהם כדי לעמוד באתגרים הלא פשוטים שהתפקיד מציע בפנייך. ככלות הכול, בסופו של יום, הצלחתך - הצלחתנו, ואני מאחל לך הצלחה מקרב-לב", אמר היועמ"ש.

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, סיפר בטקס כי בערב השבת שעברה לאחר שנודע ששקד תמונה לשרת המשפטים, נכתב באחד העיתונים כי "הדגלים ברחוב צאלח א-דין (מקום מושבו של משרד המשפטים, ח"מ) הורדו לחצי התורן.

"גבירתי השרה", פנה ניצן לשקד, "מדובר בהכפשה גסה שיכול לכתוב רק אדם שאינו מבין את עבודת משרד המשפטים. עובדי המשרד הם עובדי ציבור, ותפקידנו לשרת את מדיניות הממשלה הנבחרת תוך שמירה על שלטון החוק. הדגלים אינם מונפים או מורדים לפי השר המתמנה, ואנחנו מקבלים בברכה כל שר שמתמנה לתפקיד".

ניצן התייחס גם לטענות כי פרשת רונאל פישר ומעורבותה של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד-בלום, בה מנוצלת כדי לתקוף את הפרקליטות כולה. "יש מי שמנצלים באופן מחפיר פרשה פלילית עגומה כדי לפגוע בפרקליטים ובפרקליטות. אין לכך שום הצדקה", אמר ניצן.

"אין לי רגע דל"

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, בירכה את שקד והקדישה לה שיר של נעמי שמר. "השיר שיהפוך להמנון שלך הוא השיר 'אין לי רגע דל, או סקנדל או פסטיבל, והוא והא ואל תשאל... בסוף היום הייתי ממש בעננים, איפה יש חיים כל-כך מעניינים'", ציטטה פלמור.

פלמור התייחסה בדבריה גם לאמירות האומללות של חבר הכנסת לשעבר יוסף פריצקי, שאמר כי שקד היא "יפה כמו נשות הרייך", וכי "זו הפעם הראשונה בישראל ששרת המשפטים יכולה לככב בלוח שנה שתלוי במוסכים". פלמור אמרה בציניות: "אני מודה לח"כ פריצקי על דבריו", והוסיפה כי שקד הגיעה למשרד הנכון שמעסיק נשים רבות וטובות.

פלמור התייחסה גם לשביתת הפרקליטים הנמשכת, על רקע עבודת גוף הביקורת על הפרקליטות החדש. פלמור אמרה לשקד כי הפרקליטים סומכים עליה שתדע לסייע בסיום העימות.

"חשוב לי שהשיח יהיה שיח שבו נזכור שמדובר באנשים שקמו בבוקר והלכו ללמוד משפטים, והיום הם ומשפחותיהם מאוימים על-ידי ארגוני פשע. ברוכה הבאה, גברתי שרת המשפטים החדשה, האזרח הקטן נושא אלייך עיניו", סיכמה המנכ"לית.

המטרות: שינוי הרכב העליון וצמצום יכולתו לפסול חוקים

שרת המשפטים החדשה, ח"כ איילת שקד, הגישה בחודשים האחרונים כמה הצעות חוק שמאיימות על דמותה של מערכת המשפט בארץ.

החוק הראשון מכונה "חוק פסקת ההתגברות". החוק, אם יעבור, יאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על-ידי בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ. בנוסף, הוא עשוי להקשות משמעותית על בג"ץ לפסול חוקים, בכך שיחייב הרכב של 11 שופטים שידונו בכך, כאשר לפחות 9 מתוכם תומכים בפסילת החוק.

החוק השני שמקדמת שקד עוסק בהרכב הוועדה למינוי שופטים. לפי ההצעה המתגבשת, מספר הפוליטיקאים בוועדה יועלה מ-4 ל-6, ובכך יצומצם כוחם היחסי של שלושת שופטי העליון בוועדה. המטרה היא כמובן לאפשר למערכת הפוליטית לכפות על מערכת המשפט מינוי וקידום של שופטים שהיא חפצה בקידומם.

בדצמבר 2014 הסבירה שקד את תפיסת העולם שלה על מערכת המשפט. "תפיסת העולם שלי ושל עוד חברי כנסת רבים מסיעות שונות היא שאין איזון כיום בין הרשות המחוקקת לשופטת, ויש עליונות של השופטת על המחוקקת והמבצעת", אמרה.

"אני נפגשת יום-יום בעליונות של המערכת המשפטית על הרשויות המבצעת והשופטת. הרשויות שנבחרות על-ידי הציבור כיום לא מצליחות לממש את ייעודן ואת רצון העם... המדינה צריכה לדעת להגן על אזרחיה, והיום שופטים מתערבים בעניינים כלכליים וחברתיים".

עוד אמרה שקד כי היא רואה בעיה בכך שבית המשפט העליון לא מאוזן בין שמרנים לליברלים. "שופטים יכולים להטיל וטו על שופט שהם אינם מעוניינים בו, ואז בית המשפט הופך להיות הומוגני ולא הטרוגני. שינוי שיטת בחירת השופטים יכול גם הוא לעשות סדר רב במערכת", אמרה בזמנו שרת המשפטים הנכנסת.