המשק צמח ב-2.5% בלבד ברבעון - בשוק ציפו ל-3.5%

הצריכה הפרטית עלתה ב-5.5%, אולם ההשקעה בנכסים קבועים נפלה ב-5.8% בקצב שנתי ■ התוצר העסקי עלה ב-3.2%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

התוצר המקומי הגולמי של המשק עלה ברבעון הראשון ב-2.5% - כך עולה מנתונים שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בחישוב שנתי מדובר בקצב צמיחה נמוך מתחזיות האוצר ובנק ישראל, שצופים כי המשק יצמח השנה ב-3.2%. הציפיות בשוק היו לצמיחה של 3.5%.

ברבעון הקודם זינק התמ"ג ב-6.6% על רקע התאוששות הפעילות הכלכלית במשק ממבצע צוק איתן.

הגורמים שהשפיעו על הצמיחה הנמוכה יחסית היו התקציב הזמני שמקטין את הוצאות הממשלה ונפילות חדות ברכישות כלי רכב פרטיים ומסחריים, לאחר שרבים הקדימו את הרכישות לסוף 2014 על-מנת להספיק ולנצל את הטבות המס. לעומת זאת ייצוא הסחורות הפתיע לטובה והצריכה הפרטית ממשיכה להוביל את הפעילות הכלכלית במשק.

תוצר מקומי גולמי ותוצר עסקי מנוכי עונתיות
 תוצר מקומי גולמי ותוצר עסקי מנוכי עונתיות

ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-5.5% ברבעון הראשון של שנת 2015 בחישוב שנתי, שפירושו עלייה של 3.5% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון הראשון באה בהמשך לעלייה של 4.8% ברבעון הקודם ולאחר עלייה של 3.0% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של 2014. הגידול בהוצאה לצריכה היה יכול להיות חד יותר אלמלא ירידה של 56.3% ברכישות רכב פרטי - כתוצאה מכך ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש ירדה ברבעון הראשון של 2015 ב-12.9% בחישוב שנתי לאחר עלייה של 13.2% ברבעון הקודם. ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון: מקררים, מכונות כביסה, מזגנים עלתה ב-14.1% בחישוב שנתי.

יצוא הסחורות והשירותים (למעט יהלומים וחברות הזנק) עלה ברבעון הראשון של 2015 ב-9.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 15.0% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. העלייה ביצוא ברבע הראשון של 2015 משקפת עלייה של 12.1% ביצוא התעשייה (למעט יהלומים) וירידה של 24.4% ביצוא ענף החקלאות בחישוב שנתי .

בנוסף, עלה יצוא השירותים ב-12.9% בחישוב שנתי בהמשך לעלייה של 8.5% ברבעון הקודם. העלייה ביצוא השירותים משקפת עלייה של 22.9% ביצוא שירותים אחרים (הכולל יצוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכד') וירידה של 13.9% ביצוא שירותי תיירות.

יבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון הראשון השנה ב-7.1%, לאחר ירידה של 2.2% ברבעון הקודם. עלייה זו מבטאת עלייה של 15.0% ביבוא סחורות אזרחיות בחישוב שנתי ועלייה של 9.8% ביבוא שירותים בחישוב שנתי (הכולל יבוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכד' ויבוא שירותי תיירות). יבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ברבעון הראשון של 2015 ב-9.0% לאחר עלייה של 2.4% בחישוב שנתי ברבעון הקודם.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) ירדה ברבעון הראשון של 2015 ב-5.8% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.2% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. הירידה בהשקעה בנכסים קבועים משקפת ירידה של 78.2% בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים לצרכים עסקיים בחישוב שנתי (31.7% בחישוב רבעוני), יציבות בהשקעה במכונות וציוד (כאשר המכונות וציוד שמקורם מיבוא ירדו ואלו שמקורם מייצור מקומי עלו) ועליות של 1.3% בהשקעה בבנייה למגורים, ושל 5.3% בהשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות.

לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב-דש, "הקצב הנמוך נרשם בגלל הירידה בקצב רכישות הממשלה שעבדה ללא תקציב ולכן הוצאותיה היו מרוסנות. גורם נוסף שפגע בצמיחה הייתה ירידה בהשקעות בענפי המשק. ירידה בהשקעות הייתה גם בשנה שעברה והיא משקפת חוסר וודאות במגזר העסקי בגלל הרגולציה המכבידה ובגלל התאוששות לא יציבה בכלכלה העולמית".

זבז'ינסקי הוסיף כי "למרות שהנתון הסופי של הצמיחה היה יחסית חלש של 2.5%, רכיבי הצמיחה היו די חזקים. הצריכה הפרטית צמחה בקצב של 5.5% שמהווים צמיחה גבוהה של 3.5% לנפש. הריבית הנמוכה שולחת צרכנים ללקיחת הלוואות ולהגדלה בצריכה. תופעה זו יכולה להיות חיובית אם בסופו של דבר בנק ישראל ידע 'לעצור את החגיגה' בזמן ולא לאפשר התנפחות מופרזת של האשראי הצרכני. כמו כן, ברבעון הראשון נרשם גידול בהשקעות בבנייה למגורים, אחרי ארבעה רבעונים של ירידה. גידול בהשקעות מסמן שינוי בשוק הנדל"ן שחל אחרי שהעננה של מע"מ אפס הוסרה ממנו".

כמו כן, מנתוני תעסוקה שפרסמה היום הלמ"ס עולה כי בחודשים פברואר-אפריל 2015 ירד מספר משרות הפנויות ב-0.6% בחישוב שנתי לאחר עליה של 18.2% בחישוב שנתי בממוצע בחודשים נובמבר 2014 עד ינואר 2015. אחוז המשרות הפנויות, על פי נתוני מגמה, נשאר יציב ועמד על 3% בחודשים פברואר-אפריל 2015 בממוצע.