לאחר הדרמה: פרטנר מדווחת על צניחה של 52% ברווח

ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר עמדה על 69 שקל ברבעון, ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל ■ מספר מנויי החברה בתחום הסלולר הצטמק ב-63 אלף מנויים ל-2.774 מיליון בסוף הרבעון

חיים רומנו / צילום: תמר מצפי
חיים רומנו / צילום: תמר מצפי

יום אחרי שהודיעה על חילופים בעמדת המנכ"ל, מפרסמת היום (ד') חברת הסלולר פרטנר את דוחות הרבעון הראשון של 2015, שכצפוי, על רקע התחרות הסוערת, מצביעים על ירידה בכל הפרמטרים המרכזיים.

הדוחות האחרונים שעליהם חתום חיים רומנו כמנכ"ל פרטנר כוללים ירידה של 4.4% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל לכ-1.1 מיליארד שקל, צניחה של 51.9% ברווח הנקי ל-25 מיליון שקל ושחיקה ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בשיעור של 17.2% ל-227 מיליון שקל.

שפל חסר תקדים נרשם בתזרים המזומנים הפנוי של פרטנר, שנפל ב-70% ביחס לרבעון הקודם וב-86% ביחס לרבעון המקביל, והסתכם ב-21 מיליון שקל בלבד.

יתרה מכך, פרטנר צופה כי תזרים המזומנים החופשי ברבעון השני יהיה נמוך בצורה משמעותית, כתוצאה ממספר גורמים, ובהם תשלום חד-פעמי עבור תדרי דור רביעי בסך 34 מיליון שקל והמשך ההשפעה השלילית של גידול בהון החוזר, בעיקר בגין תוכניות פריסה בתשלומים לקידום מכירות ציוד.

לאור המצב, ובדומה לאפשרות דומה אצל המתחרה סלקום, גם פרטנר עלולה למצוא את עצמה מדווחת בטווח הקרוב על הפסד. נראה כי המנכ"ל המיועד, איציק בנבנישתי, מקבל לידיו ירושה לא פשוטה של חברה במצב שוק בעייתי מאוד.

תוצאות פרטנר 1-15
 תוצאות פרטנר 1-15

הדוח משקף את מלחמת המחירים

תוצאות הרבעון הראשון במגזר הסלולר משקפות כאמור את מלחמת המחירים שפרצה שוב בסוף 2014, לאחר שסלקום השיקה את שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית שלה, והחברות המתחרות הגיבו בהורדת מחירי חבילות הסלולר בניסיון להיאבק בנטישת הלקוחות.

ברבעון הראשון רשמה פרטנר הכנסות של 856 מיליון שקל במגזר הסלולר, ירידה של 4.5%-5% ביחס לרבעון המקביל והקודם. מתוך זה, ההכנסות משירותים, שהגיעו ל-579 מיליון שקל, ירדו בשיעור גבוה יותר, של 14.9% לעומת הרבעון המקביל ושל 5.5% לעומת הרבעון הקודם.

ההכנסות ממכירת ציוד קצה (שמשפיעות כאמור על התזרים) עלו ביחס לרבעון המקביל וירדו מעט ביחס לרבעון הקודם, ל-277 מיליון שקל.

ה-EBITDA המתואם של מגזר הסלולר ממשיך להישחק והגיע ל-148 מיליון שקל - ירידה של 8.1% ו-25.6% בהשוואה לרבעון הקודם והמקביל, בהתאמה. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי ירדה בשני שקלים מהרבעון הקודם, וב-8 שקלים מהרבעון המקביל, והסתכמה ב-69 שקל (גבוה משל סלקום ומשל הוט מובייל).

"תוצאות הרבעון הראשון משקפות את המשך התחרות העזה בשוק התקשורת בישראל ובשוק הסלולרי בפרט, המביאה לשחיקה נמשכת בהכנסות וברווחיות משירותים", אמר רומנו. "בד-בבד, החברה שוקדת על יצירת מקורות הכנסה ורווח נוספים, עם צמיחה בהכנסות מציוד, אשר גדלו ב-30% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

"האתגר העומד בפני החברה והמפתח להצלחתה בטווח הארוך הוא הפיכתה לקבוצת תקשורת המציעה סל מוצרים ושירותים כולל, ללקוחות פרטיים ועסקיים, תוך שמירה על יתרונותיה המבדלים בחדשנות טכנולוגית ובאיכות השירות".

רומנו ציין כי בשנה החולפת ירד החוב נטו של פרטנר ב-268 מיליון שקל לכ-2.6 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון, ובמקביל החברה פעלה גם להפחית את ההוצאות התפעוליות.