אגן כימיקלים חויבה לפנות אל עובדים שחלו בסרטן

חויבה לפנות לעובדים במעבדה האנליטית שחלו בסרטן וליידע אותם על תביעת נזיקין המתנהלת נגד החברה ע"י עיזבונו של אברהם יזדיאן ז"ל, עובד לשעבר של אגן שנפטר מהמחלה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט המחוזי בירושלים חייב בתחילת החודש את חברת אגן יצרני כימיקלים לנסח מכתב פנייה לעובדים במעבדה האנליטית שחלו בסרטן, וליידע אותם אודות תביעת נזיקין אשר מתנהלת נגד החברה על-ידי עיזבונו של אברהם יזדיאן ז"ל, עובד לשעבר של החברה שנפטר מסרטן.

זאת, במטרה שיחליטו האם הם רוצים למסור תגובה לגבי מחלתם או לגבי בני משפחתם שחלו ונפטרו.

החלטה זו הגיע במסגרת תביעה זו, ועל רקע תביעות נוספות שהוגשו בשנים האחרונות כנגד אגן כימיקלים, ובהן עלתה טענה כי עקב שימוש בחומרים מסרטנים חלק מהעובדים במעבדה חלו בסרטן.

את התביעה הגיש בשנת 2012 עיזבונו של אברהם יזדיאן ז"ל, עובד לשעבר במעבדה האנליטית, שחלה בסרטן ומת לאחר שעבד במשך 26 שנים במפעל אגן כימיקלים באשדוד. בשנת 2010 הוא חלה בסרטן ריאות, ונפטר בשנת 2012.

התביעה הוגשה תחילה בשל רשלנות רפואית בעוד המנוח בחיים, כנגד המדינה ועיריית תל-אביב, ומשנפטר העובד, היא תוקנה והוגשה על-ידי עזבונו גם כנגד חברת אגן.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אסף פוזנר ואיילת שורץ-אסף ממשרד קמחי פלד פוזנר שילה, המייצגים את המשפחה, נטען כי העבודה במעבדה של אגן נעשתה תוך כדי שימוש בחומרים מסרטנים, אשר גרמו למחלתו ולמותו של העובד.

במהלך בירור התביעה בבית המשפט העלו התובעים כי ידוע להם על עובדים נוספים באותה מעבדה שחלו בסרטן, וחלקם הגישו בעקבות כך תביעות בנושא (כמו תביעה שהגיש עיזבון המנוח דוד לאם ז"ל וכן עיזבון המנוחה וובר קלרה ז"ל, ס"כ). על כן, ולצורך ביסוס תביעתם, ביקשו התובעים מבית המשפט שיורה לאגן לחשוף את פרטי העובדים האחרים.

התובעים הסתמכו על "הלכת קרישוב", במסגרתה קבע בית המשפט העליון כי קיומם של עובדים נוספים שחלו בסרטן, היא ראיה להוכחת הקשר הסיבתי בין שיטת העבודה למחלתו ומותו - במקרה הזה, של המנוח י.א. יזדיאן ז"ל.

בקשתם נדונה, ובחודש מארס השנה בית המשפט המליץ לצדדים כי יפעלו לניסוח של מכתב פנייה מטעמם לכל אחת ממשפחות העובדים המנוחים, במסגרתו יפרטו את המידע המבוקש על-ידם ויציעו לבני המשפחה, ככל שהם נכונים לכך, ליצור עמם קשר באופן ישיר או להסכים לחשיפת המידע והמסמכים אודות המנוח. עוד הוא איפשר לצדדים להגיש התנגדויות לכך.

ואכן, אגן הגישה התנגדות לבקשה לחשיפת הנתונים, בטענה לפגיעה בפרטיותם של אותם עובדים.

התובעים, מצידם, ביטלו טענה זו וטענו כי הסיבה האמיתית להסתרת המידע על ידי אגן - שלטענתם אף סירבה לחשוף מידע כללי אחר על תנאי העבודה והבטיחות באותה מעבדה - הוא חששה פן יוכח הקשר הסיבתי בין ריבוי מחלות הסרטן של העובדים במעבדה לבין סביבת העבודה הלא בטוחה שיצרה להם.

לגופו של עניין, השופט ארנון דראל החליט כאמור לאשר את המלצתו מחודש מארס והורה לאגן לפנות לכל אותם עובדים חולים וליידע אותם בדבר התביעה, על מנת שיוכלו למסור את תגובותיהם לעניין רצונם לשתף פעולה ולמסור מידע בעניין מחלות הסרטן שלהם, וכן לפנות לבני המשפחה של עובדים שנפטרו מסרטן עקב העבודה באגן, על מנת שגם הם ישקלו למסור תגובה.

מחברת אגן כימיקלים נמסר בתגובה: "אגן מתייחסת בכובד ראש לבריאותם, בטיחותם ורווחתם של עובדיה. אגן פועלת להבטחת בריאות עובדיה ונוקטת את כל אמצעי הבטיחות המתקדמים והיעילים ביותר לשם כך. עם זאת, אנו מנועים מלהתייחס במקרה שבנדון".