חתונת הכסף: כמה אנחנו רושמים בצ'ק לזוג המתחתן?

הזמנה לחתונה הפכה לנטל כלכלי, ולא בכדי ■ סקר TRI עבור "גלובס" מגלה מאילו סכומים נפרדים המוזמנים, שחשים כי עליהם לסייע לכסות את עלויות החתונה, שמטפסות לעתים גם ל-140 אלף שקל לאירוע

טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו
טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו

מזל טוב, עונת החתונות נפתחה. אלא שאיתה חזרה הדילמה כמה לרשום בצ'ק. עבור רבים, הזמנה לשמחה היא נטל כלכלי המסתכם באלפי שקלים בשנה.

על-פי סקר שערכה עבור "גלובס" חברת TRI מחקרים אסטרטגיים בבעלותו של ד"ר אריה רותם, למעלה משליש מהישראלים (35%) במדגם מייצג של 500 נסקרים מעל גיל 18 הוציאו בשנה האחרונה סכום של בין 1,000 ל-3,000 שקל על חתונות שהוזמנו אליהן.

"אחוז זה גבוה יותר בקרב גילאים מבוגרים יותר, ונמצא כאחוז הנמוך ביותר בקרב חרדים", אומר ד"ר רותם.

ולא רק על חתונות אנחנו מוציאים סכומי כסף נכבדים. הישראלים אוהבים לחגוג גם בריתות, אירועי מצווה וימי הולדת, הכרוכים אף הם בהוצאה ניכרת בהסתכלות שנתית. על-פי נתוני דן אנד ברדסטריט, בישראל מתקיימים כ-140 אלף אירועים בשנה, 33% מהם חתונות, כ-20% ברית-מילה וכ-25% בר/בת-מצווה.

"כמעט כל מי שמקבל הזמנה לחתונה מודאג מעניין המתנה", אומר גיל אורלי, מאמן ויועץ להעצמה כלכלית. "האירועים של היום מתקיימים בסטנדרט שעל-פי רוב מנותק ממצבו הכלכלי של מעמד הביניים ומחייב את המוזמנים בצ'ק המכבד את הסטנדרט".

על-פי דן אנד ברדסטריט, הוצאה ממוצעת על חתונה נעה כיום בין 100 ל-140 אלף שקל, כשרק השכרת האולם עולה כ-85 אלף שקל בממוצע; זוגות נישאים מצליחים לכסות את עלות האירוע ברמה חלקית שנעה בין 70%-80% מהצ'קים המתקבלים מהאורחים.

"הסטנדרט הפך אבן נגף כלכלית הן למוזמנים והן למזמינים", אומר אורלי. עוד לדבריו, מרבית האנשים מתייחסים להוצאה האמורה כאל הוצאה בלתי צפויה ולא משקללים אותה בניהול התקציב המשפחתי.

אורלי טוען כי נתקל במצבי קיצון של אנשים שנאלצו להגדיל הכנסה על מנת לממן צ'קים לאירועים. "נתקלתי בכמה אנשים שאירוע של בן משפחה/חבר קרוב אילץ אותם ליצור הכנסה נוספת כמו מתן שיעורים פרטיים. הם עשו שמיניות באוויר לטובת העניין הזה, ואני מכיר גם כאלה שוויתרו על חופשה משפחתית שנתית כדי לתת סכום מכובד לחתונה של בן משפחה או חבר קרוב".

שרון לוין, מנהלת תחום הדרכה בעמותת "פעמונים" המסייעת למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית, מוסיפה כי בעדות מסוימות ובמגזר הערבי קשה עוד יותר לברוח מזה. "יש עדות שבהן נהוג להחזיר בשמחות את מה שהם קיבלו ואף יותר, אחרת הם מסתכנים בחרם משפחתי. ראינו לא מעט מקרים של אנשים שנאלצו לקחת הלוואות כדי לממן את הסיפור הזה, ולא מדובר בסכומי כסף קטנים אלא באלפי שקלים".

בדרך לחתונה עוצרים בכספומט

מידת הקירבה לבעל השמחה מהווה שיקול מכריע בקביעת סכום המתנה. קיימים שני מעגלי קירבה: במעגל הראשון - בני משפחה וחברים קרובים; ובמעגל השני - בני משפחה רחוקים יותר וחברים לעבודה.

על-פי סקר TRI, כ-6% המישראלים רושמים בצ'ק סכום העולה על 1,000 שקל לחתונה של בן משפחה מדרגה ראשונה או של חבר טוב וקרוב - כאשר הם מגיעים לבד. על-פי רוב בני המשפחה מגיעים בהרכב משפחתי מלא עם בן/ת זוג וילדים. גם חבר קרוב לרוב מגיע עם בן/ת זוג.

כ-12% נפרדים מסכום שנע בין 800 ל-1,000שקל; 15% נותנים 550-800 שקל; כ-16% נותנים בין 450 ל-550 שקל; 21% מעניקים לזוג הטרי 350-450 שקל; ורק כרבע מסתפקים בסכום של עד 350 שקל בלבד לאדם - קרי, קצת פחות מ-700 שקל לזוג.

וכמה מביאים אלה המשתייכים למעגל השני? על-פי הסקר, 43% מגיעים לאירוע עם צ'ק של בין 200 ל-300 שקל; כ-21% נפרדים מסכום של 300-400 שקל; 18% מסתפקים בצ'ק של עד 200 שקל; וכ-3% משחררים סכום הגבוה מ-500 שקל.

רק 4% מהנסקרים השיבו כי הם אינם נוהגים לתת מתנת חתונה בצורת כסף לאנשים שאינם מקורבים אליהם בקירבה ראשונה.

לפחות לכסות את המנה

כיסוי עלות המנה בחתונה הוא אחד הדברים המלחיצים ביותר בעת תכנון האירוע. "עלות מנה היא ההוצאה המשמעותית ביותר בחתונה. עלות ממוצעת של מנה בקיץ באזור המרכז נעה בין 200 ל-450 שקל", אומרת רויטל סלונים אריה, מנהלת מותג zap מתחתנים. לדבריה, מחירי המנות נוסקים משנה לשנה הן בשל התייקרות התשומות והן בשל העלאת הסטנדרט בענף.

על-פי הסקר, 44% מהישראלים נותנים מתנה בסכום שיכסה את עלות המנה המשוערת - ושיעור דומה נותנים סכום שהם מוצאים לנכון ללא קשר לעלות המנה. לעומתם, כ-12% טוענים כי הם נותנים רק את הסכום שיכסה את עלות המנה; ופחות מאחוז אחד, 0.8%, השיבו כי הם נותנים פחות מהסכום שיכסה את עלות המנה המשוערת באירוע אליו הוזמנו.

לדברי גיל אורלי, שערך בנושא זה בעבור מכון "יבולים" שבבעלותו, "אחד הנתונים המפתיעים שראינו בסקר הראה כי 72% מהמוזמנים לאירוע אינם לוקחים את מחיר המנה כשיקול מרכזי לכתיבת הצ'ק. האורחים מתמרנים בין הרצון לתת מתנה בגובה המצופה מהם, לבין יכולות התקציב שלהם. הם נעזרים בהתייעצות עם אחרים, בבדיקה ברשימות של כמה קיבלו לחתונה שלהם, ובשיקולים אחרים כדי לנסות ולמצוא את נקודת האיזון".

שרון לוין מ"פעמונים" מוסיפה כי חתונה היא לא יציאה למסעדה, ולכן הסכום שמביאים ממש לא חייב לכסות את המנה. "החליטו מהו הסכום שאותו אתם רוצים לתת לפי הקירבה ולפי היכולת האישית, ולא לפי מקום האירוע והערכת עלות מנה. ניתן להיעזר במחשבונים ייעודיים באתרים שונים, דוגמת מחשבון 'כמהכסף' באתר 'zap מתחתנים' לבחינת הסכום המתאים והאולטימטיבי למתנה. המחשבון בנוי על אלגוריתם שלוקח בחשבון עלויות של מקום האירוע (גן אירועים או חתונה בבית וכו'); מועד האירוע (חודש בשנה - חורף או קיץ); יום בשבוע (ראשון או חמישי); מידת הקירבה לזוג המתחתן; וכמה נפשות מגיעים לאירוע (לבד או בזוג או בהרכב משפחתי".

אפשר להיערך מראש?

"אנשים לא נערכים מראש ולכן הם די מופתעים כשהם מקבלים הזמנה. הדרך לנהל את הסעיף הזה נכון היא חיסכון", אומר אורלי. "הרעיון הוא לשים סכום כסף מסוים בצד כל חודש, כל אחד בהתאם ליכולתו הכלכלית ובהתאם להעדפותיו. רוב מעמד הביניים צריך לוותר על משהו אחר כדי לחסוך לסעיף זה. קשה לנו לחסוך עבור מטרה שנראית לנו על פניו לא מוצדקת, ולכן רבים מתקשים לנהל חיסכון ייעודי לתקופת החתונות, ואז מגיעים לחתונה עם הוצאה שמכבידה על המינוס בבנק".

חשוב לשים את עניין ה"לא נעים" שמגדיל את המינוס בצד ולתת מתנה בהתאם ליכולת הכלכלית. "להתייחס ברצינות ליכולת הכלכלית שלי ובהתאם לקבוע את גובה המתנה. לוותר על ה'לא נעים' ולחיות את החיים לא כפי שאנשים מצפים ממני לחיות אותם".

לוין, בדומה לאורלי, סבורה אף היא כי מי שנערך מבעוד מועד וחוסך כסף לסעיף זה, לא יעמוד בזמן אמת בפני שוקת שבורה.

טיפים נוספים מבית "פעמונים" הם ללכת לאירוע בלי הילדים או לבד, ואז לגיטימי לתת סכום נמוך יותר. אם המצב הכלכלי לא מאפשר השתתפות, אז בכלל לוותר על אירועים של חברים/בני משפחה שאינם ממעגל ראשון.

הסכומים שמתחת לקופה
 הסכומים שמתחת לקופה

כמה אנחנו מוציאים על חתונה
 כמה אנחנו מוציאים על חתונה