צ'לסי אלופה, גם בתמלוגי זכויות השידור של הפרמיירליג: 95.9 מיליון ליש"ט

הקבוצה של רומן אברמוביץ' גרפה את הסכום הגבוה ביותר בכדורגל האנגלי מהסכמי הטלוויזיה ■ מנצ'סטר סיטי במקום השני, יונייטד שלישית, ואפילו היורדת מהמקום האחרון, ק.פ.ר - תהנה מבוננזה רצינית ■ וכל זה עוד כלום לעומת הסכומים שיתחילו לרוץ ב-2016/17

ססק פברגאס חוגג זכייה באליפות הפרמיירליג עם צ'לסי / צלם: רויטרס
ססק פברגאס חוגג זכייה באליפות הפרמיירליג עם צ'לסי / צלם: רויטרס

צ'לסי, שזכתה העונה באליפות הפרמיירליג אחרי ארבע שנות הפסקה - תגרוף גם את התמלוגים הגבוהים ביותר מהסכמי הטלוויזיה הקולקטיביים של הליגה הבכירה באנגליה - 95.9 מיליון ליש"ט. כך עולה מתחשיב ראשוני שנערך על-ידי אתר totalsportek, לאחר סיומה הרשמי בשבת האחרונה של העונה, וקביעת המיקומים הסופיים של 20 הקבוצות בטבלה.

מנצ'סטר סיטי במקום השני, במרחק קטן מאחורי צ'לסי - עם 95.5 מיליון ליש"ט; מנצ'סטר יונייטד שלישית (93.7 מיליון), ואת החמישייה הראשונה משלימות ארסנל (93.4) וליברפול (89.7).

מודל החלוקה השיוויוני יחסית בפרמיירליג הבטיח גם לקבוצה שירדה ליגה, מהמקום האחרון (קווינס פארק ריינג'רס) - סכום נאה של 61.9 מיליון ליש"ט (הבדל של פי 1.54 בלבד). בנוסף, נהנות הקבוצות שיורדות לליגת המשנה מ"דמי צניחה" (ׁParachute Payment) של מקסימום 62.8 מיליון ליש"ט בארבע שנים, במידה והן לא עולות בחזרה אל הפרמיירליג במהלך התקופה הזו.

בסך הכל חילקה הפרמיירליג ב-2014/15 ל-20 הקבוצות 1.54 מיליארד ליש"ט, ממוצע של 77.3 מיליון ליש"ט לקבוצה. מודל החלוקה של כספי הזכויות נוגע בשלושה פרמטרים שונים: חלוקה שווה בשווה של 52.5 מיליון ליש"ט לכל קבוצה; ומענקים משתנים בהתאם למיקום בטבלה, ובהתאם לכמות השידורים בטלוויזיה. אלופת השידורים בטלוויזיה בעונת 2014/15 הייתה מנצ'סטר יונייטד: 26 מתוך 38 משחקי "השדים האדומים" בפרמיירליג שודרו.

חשוב לציין כי כל הסכומים הנ"ל מהווים רק יריית פתיחה מבחינת בוננזת ההכנסות של הפרמיירליג. בעונה הבאה (2015/16) הם צפויים להישאר על היקף דומה, אך עם כניסת חוזי השידורים החדשים לתוקף, בעונת 2016/17 - ההערכות הן שסכום המקסימום כיום, כאמור כ-95 מיליון ליש"ט - יהפוך למינימום, בעוד קבוצה שתזכה באליפות ותשודר הרבה בטלוויזיה תוכל לקבל צ'ק בלתי יאמן בהיקפו של כ-150 מיליון ליש"ט.