בחירת המפקח על הבנקים: בורשטיין ולנגרמן הסירו מועמדות

על רקע הסחבת בתהליך, שני מועמדים מרכזיים החליטו לפרוש: בורשטיין, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות ומנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח, ולנגרמן, לשעבר מנכ"לית דיסקונט משכנתאות

שוקי בורשטיין ואתי לנגרמן / צילום: תמר מצפי
שוקי בורשטיין ואתי לנגרמן / צילום: תמר מצפי

בחירת המפקח על הבנקים הבא הולכת ומסתבכת. ל"גלובס" נודע כי על רקע הסחבת בתהליך, שני מועמדים מרכזיים החליטו לפרוש: שוקי בורשטיין, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות ומנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח, ואתי לנגרמן, לשעבר מנכ"לית דיסקונט משכנתאות. ככל הידוע, המועמדים המרכזיים שנותרו הם ד"ר חדווה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי; צורי תמם, סגן המפקח על הבנקים; ופרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי של בנק ישראל.

בד בבד נשמעת נמתחת ביקורת על התהליך ומשך הזמן שלו: "הליך הבחירה הפך לבדיחה. חלק מהמועמדים מרגישים כאילו הם בתיאטרון בובות, כשהעלילה והסוף שלה כבר נכתבו מראש, על אף שהבטיחו להם שהמירוץ באמת פתוח", אומר גורם המקורב לאחד המועמדים. עוד הוסיפו המקורבים: "הזמינו את המועמדים לפני מספר שבועות לראיון, שנמשך פחות מחצי שעה; זה לא נראה רציני. המועמדים הם אנשים מכובדים שיש להם עוד אלטרנטיבות בקריירה שלהם. זה לא יחס ראוי להשאיר אותם כך באוויר".

המפקח על הבנקים דודו זקן הודיע על פרישתו לפני ארבעה חודשים. כשבוע לאחר מכן מונתה ועדת איתור למציאת מפקח חדש, בראשות פרופ' נתן זוסמן, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל. עד כה הוועדה לא הצליחה לסיים את תפקידה. על רקע התמשכות התהליך, בנק ישראל אף שקל בצעד חריג לשכור חברת השמה שתסייע באיתור המחליף של זקן. זקן אמור לסיים את תפקידו בסוף חודש יוני, ולא מן הנמנע כי אם הסחבת בהליך בחירת מחליפו תימשך, הוא יתבקש להאריך את כהונתו.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל רואה חשיבות רבה בכך שהמועמדים הטובים ביותר לתפקיד החשוב של המפקח על הבנקים יאותרו ויובאו בחשבון, וועדת האיתור עושה מאמץ לקיים הליך ממצה ויעיל".

לפי הערכות, המועמדת המועדפת בבנק ישראל לתפקיד היא בר. היא נחשבת מוערכת מאוד, הן במערכת הבנקאית הן בבנק ישראל, ובעלת הבנה עמוקה וניסיון במערכת הבנקאית בכלל ובתחום הרגולציה בפרט (לפני תפקידה בלאומי, עבדה בר בבנק ישראל). מה שמונע בינתיים את ההכרזה על בר הוא החשש מביקורת ומעתירות לבג"ץ נגד המינוי, מכיוון שהיא מכהנת כיום בתפקיד בכיר בבנק לאומי, ובמיוחד לאור חקירת הרשויות האמריקאיות בבנק (ראו הרחבה במסגרת).

ישנם ארגונים חברתיים וחברי כנסת שכבר הביעו ביקורת על מינויה של בר, אם תיבחר, ובבנק ישראל מתלבטים האם יעמדו בעתירות לבג"ץ (אם יוגשו) נגד המינוי, או שעדיף להימנע מכך. כמה גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי העובדה שבבנק ישראל שקלו לפנות לחברת השמה, נועדה להראות כי ניסו בכל דרך למצוא מועמד ראוי למחליף של זקן.

למפקח על הבנקים הבא מצפים לא מעט אתגרים. ישנם נושאים רבים המונחים על השולחן בפיקוח על הבנקים, ובראשם תוכניות להגברת התחרות במערכת הבנקאית. נוסף על כך, שר האוצר משה כחלון נחוש לקדם גם כן את התחרות במערכת הבנקאית, בין היתר על ידי הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, צעד שבבנק ישראל לא נלהבים ממנו. בנוסף צוות ממשלתי מקדם בימים אלה חוק נתוני אשראי, שיערער את שליטת הבנקים הגדולים במידע על איכות הלקוחות. המפקח החדש יצטרך לנווט בין השאיפות של כחלון והגברת התחרות לדרישה הבסיסית מתפקידו - לשמור על יציבות המערכת הבנקאית.