קנס עצום לטבע: סכום כולל של 1.2 מיליארד ד' בהסכם פשרה

טבע כבר שילמה 500 מיליון דולר במסגרת הסכם הפשרה ותשלם עוד 700 מיליון דולר ■ הרשויות בארה"ב טוענות כי טבע והחברה-הבת שלה ספלון מנעו שיווק תרופה גנרית של הפרוביג'יל ובכך הפרו את חוקי ההגבלים העסקיים

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

טבע תשלם סכום כולל של 1.2 מיליארד דולר במטרה ליישב תביעה במסגרתה נטען כי ענקית התרופות פעלה באופן בלתי חוקי במטרה למנוע שיווק של תרופה גנרית מתחרה לתרופת הפרוביג'יל שמשווקת החברה-הבת שלה ספלון - כך פרסמה היום (ה') ועדת המסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC).

התביעה כנגד טבע וספלון, הוגשה ב-2006 על-ידי קמעונאים וסיטנואים של תרופות בארה"ב, שטענו כי ספלון, שנרכשה על-ידי טבע ב-2011, הגיעה ביחד עם טבע וחברות הענק מיילאן ו-Ranbaxy, לפשרה לפיה האחרונות לא ישווקו את הגרסאות הגנריות של הפרוביג'יל לפחות עד 2012. בתביעה נטען כי הסכם הפשרה הזה הפר את חוקי ההגבלים העסקיים.

נציין כי טבע כבר שילמה כ-500 מיליון דולר במסגרת הסכם הפשרה כך שהיא תשלם עוד כ-700 מיליון דולר במטרה לסיים את הפרשה. כמו נקבע בהסכם כי כל פיצוי עתידי שייקבע במסגרת תביעות עתידיות יילקח מסכום הפיצוי הכולל שהיא תעביר כך שהיא לא תידרש לשלם סכומים נוספים.

הסכום שתשלם טבע הוא הגבוה ביותר במסגרת יישוב תביעות נגד חברות הפועלות לדחות שיווק תרופות גנריות. סכום זה נועד למעשה לפצות בין היתר את חברות הביטוח, בתי-המרקחת וקמעונאים שונים שנאלצו לשלם יותר עבור תרופת המקור בשל הפעולות שנקטה טבע - כך לפי ה-FTC.