פוטין נגד מקדונלד'ס: תומך בהקמת רשת מזון מהיר מקומית

הבמאים הרוסים אנדריי קונצ'לובסקי וניקיטה מיכאילוב יקבלו 14 מיליון דולר למימון הקמת רשת המזון המהיר הפטריוטית, שתיקרא "אוכלים בבית"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, תומך בהקמת רשת של מסעדות מזון מהיר "פטריוטיות" שיתחרו במותגים האמריקאיים ברוסיה - כך עולה מדיווחים בתקשורת הרוסית.

שני הבמאים הרוסים חתני האוסקר, האחים אנדריי קונצ'לובסקי וניקיטה מיכאילוב, יקבלו 14 מיליון דולר למימון הקמת רשת המזון המהיר הארצית, לדברי סוכנות הידיעות RBC, שהסתמכה על מקורות ממשלתיים שזהותם לא נחשפה.

המימון יוענק במסגרת תוכנית ממשלתית שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים לקבל הלוואות בנקאיות, לדברי RBC.

שם הרשת הפטריוטית יהיה "אוכלים בבית!", והוא מבוסס על שמו של מותג קיים שנמצא בבעלות אשתו של אחד משני הבמאים.

מוקדם יותר השנה דיווח העיתון הרוסי "קומרסנט" כי שני הבמאים שלחו לפוטין מכתב ובו הצהירו כי הרשת "תתחרה ברשתות המזון המהיר האמריקאיות". הרשת תכלול 41 בתי-קפה ו-91 מסעדות באזורי מוסקבה וקלוגה, וכל מוצרי המזון בתפריט יתבססו אך ורק על תוצרת אזורית, לדברי קומרסנט, שהסתמך על עותק מהמכתב ששלחו שני האחים לפוטין.

רשת המזון המהיר החדשה מוקמת על רקע הגל הגואה של פטריוטיות ועוינות כלפי ארה"ב ברוסיה, עקב בידודה של רוסיה בידי המערב בתגובה לסיפוח חצי האי קריים והמעורבות הרוסית בסכסוך במזרח אוקראינה.

רעיון רשת המזון המהיר הפטריוטית עולה בקנה אחד עם מדיניות ממשלת רוסיה לקדם מוצרים מקומיים על חשבון מותגים זרים, בייחוד לאחר שהמערב הטיל אשתקד סנקציות נגד מוצרי יצוא רוסיים.

רשת מקדונלד'ס האמריקאית, שפתחה את סניפה במוסקבה ב-1990 בעקבות קריסת ברית-המועצות, הכריזה על סגירת כמה מסניפיה בחצי האי קרים לאחר סיפוחו בידי רוסיה אשתקד. בתגובה אמר אחד הפוליטיקאים הרוסים כי מקדונלד'ס צריכה להסתלק לחלוטין מכל חלקי רוסיה. הוא אף כינה את המזון שמוכרת מקדונלד'ס "זבל", ותהה "למה להרעיל את האזרחים שלנו?".

קובצ'לובסקי, המבקש לנצל את תיאבונם הגובר של הרוסים למזון מהיר מתוצרת מקומית, אמר כי הרשת החדשה לא תהיה סתם עוד רשת מזון מהיר שמייחסת חשיבות רבה יותר לרווח מאשר לאיכות המזון. "אנחנו מנסים לספק לאנשים מזון בריא יותר, נקי יותר ו'ישר' יותר, תוך לקיחה בחשבון של העדפות התושבים בכל אזור ואזור", אמר קונצ'לובסקי לעיתון "דה מוסקו טיים".