קרן AMI רוכשת את זאפ גרופ ב-140-150 מיליון שקל

את הקרן מובילה זהבית כהן ■ זאפ היא הבעלים של 20 אתרי אינטרנט, לרבות דפי זהב ו-Rest

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

קבוצת האתרים זאפ גרופ, שכוללת אתרים מובילים כמו זאפ, דפי זהב ו-Rest, מצאה סוף-סוף בעלי בית חדשים. קרן AMI, בראשות זהבית כהן, רוכשת את זאפ גרופ תמורת 140-150 מיליון שקל. הקרן הגיעה לישורת האחרונה מבין המתמודדות השונות, לאחר שבמשך שנה עלו שמות שונים לאוויר, בהם אקסל שפרינגר, פימי ושמות אחרים.

בסביבת זאפ גרופ מאשרים כי ההצעה של AMI היא אכן ההצעה היחידה שעומדת על השולחן, לאחר שהמועד האחרון להגשת הצעות לרכישת מניות הקבוצה מהגופים המוסדיים המחזיקים בה נדחה שוב ושוב.

עם זאת, הגורמים מציינים כי העסקה עדיין לא נחתמה פורמלית, לאור העובדה שנדרשים מספר תהליכים ביורוקרטיים כמו ישיבת בעלי מניות כדי לאשר את הפרטים.

עם סגירת עסקת הרכישה, המשימה הראשונה של AMI תהיה למנות מנכ"ל קבוע לזאפ גרופ. זאת, לאחר שבסוף ינואר השנה הודיע ניר למפרט, מנכ"ל החברה ב-9 השנים האחרונות, על עזיבתו. מאז שעזב, שימשה סיגל שרוני בתור מנכ"לית זמנית.

בהתאם למקובל, יו"ר זאפ גרופ, יעקב אלינב, והדירקטור ראובן גרסטלר הגישו את התפטרותם מהדירקטוריון, וזו תיכנס לתוקף ביום העברת הבעלות בפועל.

נציין כי את בעלי המניות בזאפ ייצגו עורכי הדין יעקב שטיינמץ', ליבנת עין-שי וליאב ישראל ממשרד שטיינמץ', הרינג, גורמן ושות'. את איפקס ייצגו עורכי הדין אודי סול, אילנית לנדסמן יוגב וחן מויאל ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן.

השנה האחרונה הייתה שנה סוערת בזאפ גרופ. מלבד העיסוק המתמשך בשאלת הבעלות, מחו העובדים על יחס ההנהלה כלפיהם. באפריל 2014 הם החלו להתאגד בהסתדרות הלאומית ורק לאחר מאבקים ממושכים, ההנהלה בראשות שרוני הכירה בהם במארס האחרון.

בעלי המניות הגדולים בדפי זהב, שמוחזקת במלואה על-ידי גופים מוסדיים, הם מנורה מבטחים (20%), פסגות (11%), כלל ביטוח (10%) וכן מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד). את השליטה בחברה קיבלו המוסדיים ב-2009, לאחר שהחברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויות של כחצי מיליארד שקל.

עבור הקרן של כהן, מדובר בעסקה השנייה תוך חודש וחצי שהיא חותמת. באמצע אפריל האחרון הודיעה הקרן כי היא רוכשת את השליטה (80%) בחברת ההסעדה שולץ, כשלפי הערכות העסקה התבצעה לפי שווי של 60-70 מיליון שקל.

צמיחה של 5.2%

בשנת 2014 זאפ עקפה את תחזית הרווח שלה וסיכמה את השנה עם רווח נקי של 13.7 מיליון שקל. זאפ ציינה כי הכנסותיה אשתקד צמחו ב-5.2% והסתכמו ב-201 מיליון שקל, מתוכם 52 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) עלה ב-17.1% לרמה של 46.5 מיליון שקל. החוב הבנקאי של החברה ירד בשנה החולפת והסתכם ב-92 מיליון שקל - רמה זהה לחוב שנרשם בסוף הרבעון השלישי.

זאפ חיפשה בשנה האחרונה משקיע, על מנת לחזק את פעילותה השוטפת ולצמצם את החוב שלה לבנקים. זאפ, אז עדיין דפי זהב, נקלעה לקשיים בשנת 2007, כ-4 שנים לאחר שהחברה נרכשה על-ידי קרן מרקסטון.

תחת מרקסטון אימצה דפי זהב אסטרטגיה של רכישות אגרסיביות. ב-2007 עברה הבעלות בדפי זהב פעם נוספת, הפעם לידיה של הקרן האוסטרלית בבקוק אנד בראון.

זמן לא רב לאחר מכן הכריזה הקרן האוסטרלית על פשיטת-רגל, בעוד שדפי זהב, שנותרה בלי בעל בית תומך, נקלעה לקשיים משל עצמה, על רקע נטל המימון הכבד שהוטל על כתפיה.

ב-2009 לא יכלה החברה לפרוע את חובה למחזיקי האג"ח, ואלה החליטו למנות נציגות שתגבש הסדר חוב. בסוף התהליך הועברה השליטה בחברה לגופים המוסדיים, שבקרוב כאמור ימכרו את אחזקותיהם.

בעלי המניות בקבוצת זאפ
 בעלי המניות בקבוצת זאפ