אדלסון וסבן יוזמים קמפיין עולמי נגד תנועת החרם על ישראל

בסוף השבוע יארח אדלסון מפגש של תורמי-על לגיבוש אסטרטגיה נגד הפעילות האנטי-ישראלית בקמפוסים ■ סבן דיבר עם פקידים ישראליים על מאבק בתנועה, לרבות עם השגריר לשעבר בוושינגטון, מייקל אורן

איל ההימורים שלדון אדלסון, אחד מהתורמים הגדולים ביותר למפלגה הרפובליקנית, והמיליארדר חיים סבן, ידיד אישי של הילארי קלינטון ואחד מהתורמים הגדולים ביותר למפלגה הדמוקרטית, החליטו לשתף פעולה בייזום ובמימון קמפיין גלובלי נגד תנועת החרם על ישראל, שידועה בראשי-התיבות באנגלית BDS (חרמים, משיכת השקעות, סנקציות) ואחד מערוצי הפעילות הבולטים שלה - גל ההתססה האנטי-ישראלית בקמפוסים של אוניברסיטאות בארה"ב.

בסוף השבוע הקרוב יארח אדלסון בלאס-וגאס מפגש בדלתיים סגורות של פעילים פרו-ישראליים כדי לגבש ולממן אסטרטגיות למאבק בקבוצות פלסטיניות ואחרות שמתסיסות את המאבק נגד ישראל בקמפוסים. דיווח על כך התפרסם אתמול (ב') באתר האינטרנט של השבועון היהודי המשפיע "פורוורד".

לבד מאדלסון וסבן, משתתפים בייזום המפגש בעלי-הון יהודיים נוספים, לרבות אדם (טוביה) מילשטיין, מקליפורניה, יליד חיפה, משקיע בנדל"ן ושותף בהגר פסיפיק פרופרטיס, והתר רייזמן, אשת עסקים מקנדה, על-פי הידיעה.

המארגנים ביקשו לשמור בסוד את דבר קיום המפגש והם לא נענו לבקשת "פורוורד" לאשר שהכנס אכן יתקיים. גורמים שונים בוושינגטון, לרבות שגרירות ישראל, לא השיבו על פניית "גלובס" בנושא זה. אך רמזים על היזמה נפוצו ביום ה' שעבר בכנס בבית-מלון בניו-יורק, בחסות ארגון הקרוי World Values Network, בניהולו של רב בשם שמולי בוטח, מחבר הספר "סקס כשר" ובעל קשרים טובים בצמרת הבידור והטלוויזיה של ארה"ב. אדלסון נכח באירוע זה, וגם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר. לא היה אפשר לברר האם דרמר מודע ליזמה המתגבשת ואולי אף משתתף בה באופן פעיל.

הרב בוטח אמר לאתר האינטרנט BuzzFeed, כי אדלסון ואשתו, מרים, מודאגים מהפעילות האנטי-ישראלית בקמפוסים זו ודאגה זו תכוון את יעדי התרומות הפוליטיות שלהם. לדברי הרב, הוא מסייע לבני הזוג אדלסון להקים ארגון שיאבק בתנועת BDS בקמפוסים של האוניברסיטאות. השם המתוכנן: "המכבים של הקמפוסים".

באירוע בניו-יורק נאם גם הסנטור הרפובליקני טד קרוז, שמתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות בבחירות ב-2016. "ב-2017, אנו זקוקים לנשיא שיתייצב מול תנועת BDS ויתמודד עמה", אמר קרוז, ברמז לא דק כלפי עצמו. "הנחת היסוד של של התנועה הזו היא שקרית ומדובר בתנועה אנטישמית, פשוטו כמשמעו. ואנו זקוקים לנשיא שיקום ויכריז שאם אוניברסיטה כלשהי בארץ הזו תטיל חרם על מדינת ישראל יישלל ממנה מימון ממלכתי מכספיהם של משלמי המיסים".

על-פי הידיעה ב"פורוורד", ה"פסגה" המתוכננת בלאס-וגאס מצביעה על שינוי בגישה לנושא הפעילות האנטי-ישראלית בקמפוסים, שתופס מקום חשוב באג'נדה של הקהילה היהודית בארה"ב. היזמה לצאת בקמפיין נגד הפעילות הזו לא צמחה מסטודנטים בשטח ואף אינה נובעת מעבודתם של ארגונים יהודיים בקמפוסים. היא באה מנדבנים יהודיים עשירים, שהחליטו ליטול את העניינים לידיהם. בהזמנות שהם שלחו לארגונים יהודיים שונים נאמר שהמפגש נועד לסיעור מוחין במטרה לגבש קווי פעולה נגד המסע האנטי-ישראלי. למרות שג'יי סטריט, שדולה שמגדירה עצמה כפרו-ישראל וכפרו-שלום, מתנגדת לתנועת BDS, היא לא הוזמנה למפגש בלאס-וגאס.

סבן כבר עוסק בנושא הזה יותר משנה ודן עליו עם אנשים שונים, לדברי מקור יודע דבר שמצוטט ב"פורוורד". סבן העלה את הסוגיה בשיחות עם פקידים ישראליים, לרבות השגריר לשעבר בוושינגטון, מייקל אורן, ובכירים במשרד-החוץ הישראלי, ודן עימם על האפשרות להקים כוח משימה מיוחד, שיתמודד עם הקריאות בקמפוסים להטיל חרם על ישראל ולמשוך השקעות מחברות שעושות עימה עסקים.

ארגונים יהודיים רבים, לרבות אייפ"ק (השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון) והליגה נגד השמצה, החלו לגלות פעילות בקמפוסים במגמה לבלום את ההתססה נגד ישראל, אך הפעילות הפרו-פלסטינית באוניברסיטאות האמריקאיות נמצאת בסימן עלייה. אשתקד אימצו ארגוני סטונדטים ב-15 אוניברסיטאות (מספר שיא) החלטות שקוראות להנהלות האוניברסיטאות למשוך כספים מחברות שמשקיעות בישראל.