בין גרנדיוזי לנשגב

ה-DVD עם הרקוויאם של ורדי בניצוח גוסטאבו דודאמל מספק רגעים של התעלות רגשית

המנצח הוונצואלי המטאורי גוסטאבו דודאמל הפך בשנים האחרונות לאחת הדמויות האהובות והנערצות ביותר בעולם המוזיקה הקלאסית. את דרכו המוזיקלית הוא התחיל ב"אל סיסטמה", מערכת החינוך המוזיקלי המפוארת של ונצואלה. מאז פריצתו לזירה הבינלאומית, לפני 10 שנים בערך, הוא נחשב לכוכב הזוהר של התחום ומנצח בקביעות על התזמורות המובילות בעולם. ב-5 השנים האחרונות הוא מכהן, בין היתר, גם כמנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס. עם תזמורת זו בוצעה ההקלטה הנוכחית ל"רקוויאם" האהוב של ורדי, שצולמה בקונצרט חי ב"Hollywood Bowl" בלוס אנג'לס בשנת 2013.

מבט חטוף על עטיפת האלבום כבר העלה את הציפיות מהביצוע לשמיים. קודם כל כמובן בזכות המנצח, אך גם בזכות צוות החלומות שמופיע כאן בתפקידים הסולניים. מדובר בארבעה מזמרי האופרה הגדולים ביותר כיום: זמרת הסופרן ג'וליאנה די-ג'אקומו, זמרת המצו-סופרן מישל דה-יאנג, הטנור ויטוריו גריגולו (Grigolo), והבאס הנפלא אילדבראנדו ד'ארכאנג'לו (Ildebrando D'Arcangelo). בהערת אגב יצוין שזמרת המצו-סופרן, מישל דה-יאנג, הופיעה בארץ בשנה שעברה עם הפילהרמונית הישראלית. הופעתה בארץ היתה לטעמי פנומנלית, וכך גם הופעתה בהקלטה זו. גם יתר הסולנים מצוינים, למעט הטנור ויטוריו גריגולו שלטעמי חסרה לו קצת עוצמה דרמטית.

העניין העיקרי בביצוע הוא כמובן המנצח, ופה יש לי רק שבחים. הביצוע לרקוויאם המונומנטלי של ורדי מסמן שלב משמעותי בחייו האמנותיים של דודאמל: כל מי שצופה בו כאן יכול להבין שהוא כבר לא רק סנסציה אקזוטית, אלא מנצח מעמיק שמסוגל להתמודד עם הרפרטואר המאתגר ביותר. פשוט תענוג להסתכל עליו: הוא מנצח ללא שרביט וללא תווים, שקוע כולו במוזיקה, ומעביר את המבצעים בין רגעים רוחניים נשגבים לבין רגעי שיא גרנדיוזיים באופן מלא התלהבות וחן. פשוט מנצח אדיר.

למרבה הצער, הצד הוויזואלי בהקלטה אינו מושלם כמו הצד הקולי. הבעיה העיקרית נעוצה באתר בו צולם הקונצרט, אמפיתיאטרון ה-Hollywood Bowl בלוס אנג'לס. הקונסטרוקציה של האמפי הזה הזו קצת בעייתית לצילום: המבצעים יושבים בתוך קונכייה אקוסטית סגורה, ואילו הקהל יושב באוויר הפתוח בחוץ. בצידי הבמה יש מסכים גדולים שמקרינים את הביצוע בזמן אמת, לרווחת אלה שיושבים רחוק. קצת כמו פארק הירקון אצלנו, רק בגירסה משודרגת מאוד. הבעיה היא שהתמונה לא נראית מוארת וחיה כמו בצילומים מאולמות "רגילים", וזוויות הצילום לא כל-כך מחמיאות למבצעים (במיוחד לא למקהלה). בעיה נוספת היא בבחירה קיטשית של בגדים: המנצח, נגני התזמורת ושני הסולנים הגברים לבושים בפראקים לבנים, ואילו זמרי המקהלה ושתי הסולניות לבושים בשחור. ברגעים מסוימים בחירת הצבעים הזו, ובמיוחד השימוש בפראקים הלבנים, נותנת הרגשה של חגיגיות מלאכותית שאינה קשורה למוזיקה. נראה שמישהו שכח שזהו ביצוע לתפילת אשכבה, לא חתונה.

למרות ההסתייגויות, הביצוע הזו מומלץ בחום לאוהבי הרקוויאם של ורדי ולמעריציו ההולכים ורבים של דודאמל. הצפייה בו מנצח על הרקוויאם היא חוויה אסתטית ורוחנית גדולה, הן ברגעים השקטים והנשגבים והן ברגעי השיא הדרמטיים. כדאי מאוד.

ורדי - רקוויאם. התזמורת הפילהרמונית לוס אנג'לס. מנצח: גוסטאבו דודאמל. DVD של חברת C MAJOR.