אנדוצ'ויס הנפיקה ברף התחתון אך זינקה לשווי של 415 מיליון דולר

הצלחה נוספת למורי ארקין ולאורי גייגר: זהו הגיוס הגדול ביותר בנאסד"ק של חברת מכשור רפואי עם זיקה ישראלית ■ קרן אקסלמד של ארקין וגייגר מחזיקה ב-9% ממנה, השווים עתה 37.5 מיליון דולר

אורי גייגר מורי ארקין / צלם: תמר מצפי , איל יצהר
אורי גייגר מורי ארקין / צלם: תמר מצפי , איל יצהר

חברת המכשור הרפואי האמריקאית-הישראלית אנדוצ'ויס, גייסה ביום שישי בנאסד"ק כ-96 מיליון דולר לפי שווי של כ-366 מיליון דולר אחרי הכסף. ההנפקה תומחרה ברף הנמוך של הטווח בו נקבה החברה - 15 דולר למניה, אולם ביום המסחר הראשון כבר עלה מחיר המניה ל-17 דולר, כך שהיא כעת שווה בנאסד"ק כ-415 מיליון דולר.

תמחור ואחריו עליה מיידית במניה, מעידים לרוב שהיה לחץ מצד החתמים להוריד את המחיר וכן כי החברה ויתרה במחיר כדי להכניס להנפקה גורמים חזקים, אף שהביקושים היו גבוהים מן ההיצע. במקרה זה, הביקושים להנפקה עמדו על בין 500 מיליון למיליארד דולר. את ההנפקה הובילו החתמים ג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה מריל לינץ', כאשר הבנקים וויליאם בלייר וסטיפל שימשו כחתמי משנה.

המרוויחים הישראלים העיקריים הם קרן אקסלמד של של מורי ארקין ואורי גייגר, שמחזיקה כעת 9% מאנדוצ'ויס (השווים 37.5 מיליון דולר) לאחר שהשקיעה בה 14 מיליון דולר. קרן אוורגרין והיזם של מוצר הדגל של אנדוצ'ויס, אבי לוי, עשויים למכור מניות בשווי של 1.87 מיליון דולר כל אחד, אם יממשו החתמים את אופציית ההשקעה שלהם התקפה ל-30 יום (כרגע, עם המסחר החיובי, זה נראה כתרחיש סביר).

ההנפקה הינה הגיוס הגדול ביותר עד היום של חברה בעלת זיקה ישראלית בתחום המכשור הרפואי בנאסד"ק. אנדוצ'ויס הוקמה כחברה אמריקנית או פורטפוליו של מאות מוצרים ייעודיים לרופאי הגסטרו-אנתרולוגיה (מערכת העיכול). ב-2013 מוזגה לתוכה פיר מדיקל הישראלית, שפיתחה קולונוסקופ ייחודי המדייק יותר באבחון סרטן המעי הגס או גידולים קדם סרטניים. מוצר זה הוא היום מנוע הצמיחה של החברה. לחברה היו הכנסות של 61.4 מיליון דולר ב-2014, צמיחה של כ-20% לעומת 2013, והיא רשמה אשתקד הפסד של 53.2 מיליון דולר.

עבור אקסלמד של ארקין וגייגר, שהייתה בין המשקיעות הראשונות בפיר מדיקל, מדובר בהצלחה למודל העסקי שמנחה אותה בכמחצית מפעילויותיה, של מיזוג טכנולוגיה ישראלית חדשנית עם חברה שלה מכירות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, אבל ללא מנוע צמיחה מובהק. התמחור הנוכחי מהווה מכפיל של פי 6 על ההכנסות של החברה, כלומר השוק מעריך אותה כחברה צומחת עם פוטנציאל צמיחה עתידי. מדובר במכפיל גבוה יחסית לחברות מכשור רפואי בנאסד"ק. זוהי ההנפקה הרביעית מתוך 18 החברות בפורטפוליו של אקסלמד.