הראל, מגדל ומיטב דש מעלות דמי ניהול בקרנות מעורבות

גל של העלאות בדמי הניהול בקרנות מעורבות, אף שהתשואה בהן בפועל נמוכה, והתשואה הצפויה (ממרכיב האג"ח) נמוכה מאוד ■ מישהו התבלבל כאן: מנהל הקרן אמור לייצר תשואה למחזיק - ולא להיפך!

קרנות / צילום: טינקסטוק
קרנות / צילום: טינקסטוק

קרנות האג"ח המעורבות (מרכיב אג"חי גבוה, מרכיב מנייתי נמוך) מעלות דמי ניהול:

הראל מעלה את דמי הניהול בקרן הנאמנות הראל 5/95 (מספר קרן: 5115977) מ-0.38% ל-0.45%.

מגדל מעלה את דמי הניהול בקרן הנאמנות מגדל 25/75 פלוס (מספר קרן: 5101191) מ-0.49% ל-0.74%.

מיטב דש מעלה דמי ניהול בקרן הנאמנות מיטב אקטיבית 25/75 (מספר קרן: 5104211) מ-0.69% ל-0.79%.

למדריכי קרנות באתר מהון להון מדריכים פיננסים

למה הן מעלות דמי ניהול? פשוט מאוד, כי הן יכולות. נכון, ככל שהמרכיב המנייתי גבוה יותר כך דמי הניהול אמורים להיות גבוהים יותר (דמי הניהול על קרנות מנייתיות עולים על דמי ניהול על קרנות אג"ח), אבל גם אם טיעון זה יעלה הוא אינו רלבנטי: חלק גדול ואפילו רוב המרכיב המנייתי בקרנות האלו פאסיבי, כלומר: מנוהל בתעודות סל, ובהן כמובן לא צריך ניהול אקטיבי.

מעבר לכך, דמי הניהול בקרנות האלו מהווים מרכיב ענק ביחס לתשואה הצפויה. כך גובר הסיכון שהמחזיקים בקרן "יזכו" לתשואה נמוכה (נקווה שלא שלילית) בשנה הקרובה. במקביל, גדל הסיכוי שמנהל הקרן ירוויח יותר מהמחזיקים עצמם. היוצרות התחלפו: מנהל הקרן אמור לייצר תשואה למחזיק - ולא ההיפך. לא ייתכן להשלים עם מצב שבו המשקיעים בקרנות מפרנסים את מנהלי הקרנות, ומסתפקים בפירורים.

הקרנות המעורבות זוכות בשנים האחרונות לגיוסי עתק, בעיקר בגלל הסיכוי לתשואה. זה עובד כך: הקרן מחזיקה באגרות חוב בהיקף גדול, כלומר היא לכאורה סולידית בשיעור גבוה (90% לדוגמה), וביתר היא מחזיקה באפיקים מסוכנים יותר, בעיקר מניות דרכן היא מנסה לייצר תשואה עודפת, על בסיס חוק פשוט ועתיק: יותר סיכון, יותר סיכוי. הקרנות המעורבות של אלטשולר שחם וילין לפידות מנהלות כ-5 מיליארד שקל, כל אחת.

עם זאת, לא מיותר להזכיר שוב: אגרות החוב הן ממש לא נכס סולידי, במיוחד לא אגרות החוב הארוכות. העלייה בשנים האחרונות באגרות החוב הותירה תשואה אפקטיבית נמוכה מאוד ורגישה מאוד. העליות באג"ח כתוצאה מירידת הריבית מוצו עד תום, או כמעט עד תום. גם אם הריבית עוד תרד, הריבית האפקטיבית באג"ח כבר לא תרד יותר מדי (אם בכלל).

מנגד, העלאת הריבית, או משברון בשווקים (שלא לדבר על משבר) עשויים להטיס את התשואה האפקטיבית גבוה, והמשמעות כמובן היא ירידות חדות באג"ח, וככל שהוא ארוך יותר (עם מח"מ גדול יותר), כך הירידה תהיה כואבת יותר.

הקרן של הראל, הראל 5/95, מנהלת מעל 600 מיליון שקל. התשואה שלה ב-12 החודשים האחרונים היא 1.1%. התשואה בשנה הקרובה צפויה להיות נמוכה יותר על רקע העליות שהיו בשנה האחרונה באגרות החוב ובהתאמה - הירידה בתשואות האפקטיביות. כתבנו כאן כבר כמה פעמים על החוצפה של מנהלי קרנות האג"ח שלא מתביישים להעלות דמי ניהול ובעצם לחסל את התשואה של המחזיקים. אז בהראל זה אולי "רק" 0.45%, אבל כשהציפיות הן לפחות מ-1%, מה כבר נשאר למשקיעים?

בקרן מגדל 25/75 פלוס, העלייה בדמי ניהול דרמטית - מ-0.49% ל-0.74%. ככל הנראה, עלייה זו נובעת מהמרכיב הגבוה של המניות בקרן. זו הסיבה כנראה גם לעלייה בקרן הנאמנות מיטב אקטיבית 25/75, שמנהלת 1.1 מיליארד שקל.

קרן הנאמנות מגדל 25/75, אחת הקרנות הגדולות ביותר בשוק, מנהלת כ-1.7 מיליארד שקל. התוספת בדמי הניהול כתוצאה מהעלאת דמי הניהול - עוד 4 מיליון שקל להכנסות השנתיות.

למדריכם נוספים באתר מהון להון, צרכנות פיננסית