חברת אהבה מעתיקה פעילות ייצור לתחומי הקו הירוק

בוחנת הקמת מפעל במועצה האזורית תמר בהשקעה של 10 מיליון שקל ■ בין המחזיקים במניות אהבה: גאון אחזקות, משפחת ליבנת וקרן שמרוק ■ החברה: "בוחנים אפשרות להקמת מפעל נוסף לאור התרחבות הפעילות"

יצרנית מוצרי הקוסמטיקה "אהבה" (AHAVA), שבשליטת קיבוץ מצפה שלם, צפויה להעביר פעילות ייצור מתוך שטח הקיבוץ, הנמצא מחוץ לתחומי הקו הירוק, לשטח המועצה האזורית הסמוכה תמר, ולהשקיע בהקמת מפעל חדש כ-10 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

על "אהבה" הופעלו בשנים האחרונות לחצים מצד ארגוני שמאל וגורמים פרו-פלסטינים בחו"ל, ולפני כ-3 שנים היא אף נאלצה לסגור סניף שפתחה בלונדון, לאחר שזה הפך למוקד של הפגנות שקראו להחרים את המוצרים, בגלל שמקורם בשטחים שכבשה ישראל ב-1967.

יש לציין כי "אהבה" אינה החברה הישראלית הראשונה שמעבירה פעילות ייצור מהשטחים אל תוך תחומי הקו הירוק. קדמו לה, בין היתר, סודהסטרים (שהוציאה את המפעל שלה מאזור התעשייה מעלה-אדומים), והחברות בייגל בייגל ומולטילוק (שעזבו את אזור התעשייה ברקן).

המפעל של "אהבה" ממוקם כאמור על קרקע קיבוץ מצפה שלם שבמדבר יהודה, באזור המועצה האזורית מגילות, כ-13 ק"מ מצפון לעין גדי. הקיבוץ, שהוקם כהיאחזות נח"ל בתחילת שנות ה-70, מחזיק בקרקע מכוח הסכם עם ההסתדרות הציונית.

על-פי ההסכם עם הקיבוץ מאוקטובר 2008, "אהבה" שוכרת ממנו כ-6,000 מ"ר לתקופה של 10 שנים, עד אוקטובר 2017, עם אופציה ל-10 שנים נוספות. סכום השכירות השנתי עומד על 530 אלף שקל. משרדי החברה ממוקמים באיירפורט סיטי.

מוכרת בישראל, אירופה וארה"ב

מלבד קיבוץ מצפה שלם, מחזיקים במניות "אהבה" גם החברה הבורסאית גאון אחזקות, משפחת ליבנת וקרן ההשקעות שמרוק. "אהבה", שסיימה את שנת 2014 עם מכירות של 183 מיליון שקל, העסיקה בסוף השנה החולפת 225 עובדים (לעומת 299 בסוף 2013).

מדוחות גאון אחזקות עולה כי המשבר בתיירות הנכנסת לישראל מאז מבצע "צוק איתן", כמו גם המשבר בכלכלה הרוסית שהפחית את מספר התיירים שמגיעים לישראל מרוסיה, פגעו בהיקפי המכירות של מוצרי "אהבה" בשוק המקומי, בעיקר בנקודות המכירה המיועדות לתיירים. במהלך השנה החולפת אף נסגרו שני סניפים של החברה בישראל, והיא מפעילה כיום 7 סניפים.

מחברת "אהבה" נמסר בתגובה כי "לאור התרחבות צרכי הייצור ושינויים בתקינה לייצור מוצרי קוסמטיקה במדינות מערביות מסוימות, 'אהבה' אכן בוחנת אפשרות של הקמת מפעל נוסף. אחת מהאפשרויות היא המועצה האזורית תמר. חלופות נוספות נבחנות. אין עדיין החלטה לפתוח את האתר הנוסף".

"אהבה" עוסקת בייצור ומכירת מוצרי קוסמטיקה לטיפוח העור המיוצרים ממינרלים ובוץ המופקים בים המלח. מוצריה נמכרים בישראל, בארה"ב ובשוק האירופי - בפרט בגרמניה, צרפת ורוסיה - ובנוסף משווקים ביותר מ-25 מדינות באמצעות הסכמי הפצה.

לקוחותיה של "אהבה" כוללים בתי-מרקחת, רשתות פארם, דיוטי פרי, בתי כלבו וחנויות ביעדי תיירות בארץ, כאשר מרבית לקוחותיה מצויים בישראל.

בנוסף למוצרי הקוסמטיקה, "אהבה" החלה לייצר בשנת 2010 את "CLINERAL", מוצר נלווה מתחום הדרמו-קוסמטיקה אשר פותח יחד עם חברת טבע, הנמכר בישראל. בשנת 2011 פיתחה "אהבה", כמותג משנה למוצריה, קו מוצרי אמבטיה וגוף בעלות נמוכה המיועד לשיווק המוני בארה"ב.

ל"אהבה" יש שתי חברות-בנות בחו"ל, בארה"ב ובגרמניה.

עסקה אחרונה שנערכה במניות "אהבה" התרחשה במארס 2008, כאשר קרן שמרוק רכשה בדרך של הקצאה כ-17% ממניותיה תמורת כ-12 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 72 מיליון דולר אחרי הכסף.