למרות הביקורת: חדוה בר תמונה למפקחת על הבנקים

בר, שהייתה המועמדת המועדפת על נגידת בנק ישראל פלוג, תחליף את דודו זקן, שמסיים תפקידו ■ הביקורת על מינויה נגעה לתפקידה הבכיר בלאומי בתקופה הרגישה של גיבוש ההסדר בפרשת העלמות המס בארה"ב

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

ד"ר חדוה בר, ראש חטיבת ניהול סיכונים בבנק לאומי תמונה לתפקיד המפקחת על הבנקים. לאחר מספר חודשים של עבודה של ועדת האיתור, הוחלט בסוף כי בר, שהייתה המועמדת המועדפת על נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, תמונה לתפקיד. בר תחליף את דודו זקן, שאמור לסיים את תפקידו בסוף החודש, אך יישאר בתפקידו עד להשלמת החפיפה בחודש יולי.

בבנק ישראל התלבטו אם למנות את בר, לאור העובדה שהיא נושאת כיום בתפקיד בכיר בבנק לאומי, ועל כן קיים פוטנציאל לניגוד עניינים עם מעברה לתפקיד המפקחת. ארגונים חברתיים כבר פנו בעבר בנושא לנגידת בנק ישראל.

בר (47) שימשה בחמש השנים האחרונות כראש חטיבת ניהול הסיכונים בבנק. לפני כן, כיהנה במשך שנתיים כסגנית ראש חטיבת שוקי הון בבנק ומנהלת הסיכונים של החטיבה. במסגרת זו היתה אחראית על ניהול הסיכונים, הבקרה והתפעול, בהקשר לפעילות חדרי העסקאות והנוסטרו של לאומי. טרם הצטרפותה לבנק לאומי היא עבדה במשך שלוש שנים בלונדון בבנק האירופי לשיקום ופיתוח (ה-EBRD), כנציגת מדינת ישראל בדירקטוריון הפעיל של הבנק. קודם לכן עבדה במשך 12 שנים בבנק ישראל, בין היתר כראש תחום שוק ההון במחלקת המחקר של הבנק.

בר נחשבת למוערכת הן במערכת הבנקאית והן בקרב הרגולטורים, אך עצם כהונתה בבנק לאומי ועוד בתקופה רגישה בה ניהל מגעים עם הרשויות האמריקאיות בנושא הסיוע להעלמות המס, הביאו לביקורת על מינויה.

בר רכשה את השכלתה האקדמית באוניברסיטה העברית בירושלים, שם סיימה בהצטיינות תואר ראשון בכלכלה ומדע המדינה ותואר שני בכלכלה. עבודת הדוקטורט שלה עסקה בנושא "שוק הכספים ומנגנוני פיקוח על פירמות". היא שימשה כמרצה בקורסים שונים במחלקה לכלכלה ובחוג למנהל עסקים באוניברסיטה העברית. ד"ר בר תושבת מבשרת ציון, נשואה ואם לשלושה.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג: "אני מודה לד"ר חדוה בר על שהסכימה לקחת על עצמה את התפקיד החשוב, המאתגר, והתובעני, של המפקחת על הבנקים. טובת הציבור מחייבת פיקוח מקצועי והדוק על המערכת הבנקאית, הן בהיבט של שמירת חסכונות ופיקדונות הציבור והבטחת יציבות המערכת הבנקאית, והן בהיבט של הגברת התחרות וההוגנות. מצאתי שניסיונה העשיר והמגוון של חדוה - במחקר, ברגולציה, ובמגזר העסקי - בארץ ובעולם, יהווה תרומה משמעותית להובלת הפיקוח על הבנקים בעת הזו. אני מודה לחברי ועדת האיתור על עבודתם המעמיקה והמאומצת, ולכל המועמדים שלקחו חלק בתהליך והביעו עניין בתפקיד".

ד"ר בר מסרה בתגובה: "אני מודה לחברי ועדת האיתור ולנגידה על שנתנו בי את אמונם, ואני מאוד מתרגשת מכך שנפלה בחלקי הזכות לשרת את הציבור בתפקיד חשוב ביותר, ולעמוד בראש חטיבת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל".