ארגוני הנשים: למנות נשים לתפקידי מפתח במשרדי הממשלה

בממשלה הנוכחית רק אישה אחת תמונה למנכ"לית משרד ממשלתי

תמונה קבוצתית של שרי הממשלה/ צילום:חיים צח לע"מ
תמונה קבוצתית של שרי הממשלה/ צילום:חיים צח לע"מ

ארגוני הנשים קוראים לראש הממשלה ולנציב שירות המדינה למנות נשים לתפקידי מפתח במשרדי הממשלה. לאחר שבתחילת השבוע מונו 5 מנכ"לים חדשים למשרדי החוץ, החקלאות, התקשורת, הבריאות ומשרד ראש הממשלה, מסתמן כי בממשלת נתניהו הרביעית צפויה להתמנות רק אישה אחת לתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי. יש לציין כי ב-5 משרדים ממשלתיים מכהנות מנכ"ליות, אולם הן מונו בקדנציה הקודמת. פרט לשר הקליטה, זאב אלקין, לא ביקש אף שר למנות במשרדו מנכ"לית אישה.

"מזה שנים ארוכות מנהלת ממשלת ישראל מדיניות רשמית של קידום נשים לתפקיד מפתח בשירות הציבורי, מתוך חשיבות השוויון המגדרי והשילוב הראוי של נשים בתפקידים אלו - בראשם כמנהלות כלליות של משרדי הממשלה", כתבו בפנייתם ארגוני הנשים. "עם זאת, בפועל מתברר פעם אחר פעם כי מדיניות זו נותרת כמס שפתיים מן השפה ולחוץ, זאת על רקע מספרן האפסי של נשים המכהנות בתפקידים אלו בפועל".

במכתב מזכירים הארגונים את דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שקבע בשנת 2014 כי "ישנה אפליה מגדרית בשירות הציבורי במדינת ישראל". המבקר ציין בדו"ח כי "באי-מינוי נשים לכהן בתפקידי מנכ"לים במשרדי ממשלה טמון מסר ולפיו נשים אינן יכולות או ראויות לעמוד בראש משרד ממשלתי. מסר שגוי זה עלול לחלחל למשרד ולהנהלתו ולגרום בין היתר לאי-מינוין של נשים לתפקידים בכירים אחרים".

"בהתאם לכך אנו פונות אליכם כעת, רגע לאחר השבעת של הממשלה החדשה ולפני איוש כלל תפקידי המפתח במשרדי הממשלה, למלא את חובתכם ולהביא לשוויון מגדרי במשרות בכירות אלו. אין ספק כי בידכם המפתח למלא את צו השעה המגדרי, אשר הינו חלק בלתי נפרד מהפיכתה של החברה הישראלית לחברה שוויונית וצודקת", נכתב. "אין בלבנו ספק כי כל אחד ואחת מכם, במסגרת תפקידו, יפעל ככל יכולתו למלא אחר הוראות המבקר לא רק בשל דרישות החוק - אלא בעיקר בשל הצורך החברתי בהעברת מסר כי נשים ראויות לא פחות לתפקידים אלו - ולעיתים אף יותר. אנו תקווה כי הממשלה החדשה תוכיח הלכה למעשה כי נשים ראויות לכהן בצמרת משרדי הממשלה בזכות ולא בחסד, על בסיס כישוריהן ויכולותיהן הטובים, ובכך תתרמו צעד מכריע נוסף בדרך לתיקונה של החברה בישראל".