ניתוח מיוחד: כיצד תשפיע רכישת ערוץ 10 על אתר נענע10?

אחרי שערוץ 10 ניצל בפעם המי יודע כמה, וקבוצת RGE נכנסה כשותפה, עולה השאלה מה יעלה בגורלו של אתר האינטרנט של הערוץ, נענע10, שבשנתיים וחצי האחרונות החליף 4 מנכ"לים ולא מעט עורכים

לוגו נענע10
לוגו נענע10

סגירת עסקת המכירה של ערוץ 10 לידי קבוצת RGE של לן בלווטניק, אביב גלעדי ואודי רקאנטי הביאה לפתיחת בקבוקי שמפניה בקרב עובדי ערוץ 10, המקווים שהם הגיעו סוף-סוף לנחלה ולביטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית. העתיד אמנם לא ברור, אך השמחה הייתה גדולה. עם זאת, מי שלא ממש חייכו הם אנשי אתר נענע10, שנמצא בבעלות מלאה של הערוץ.

אף שמדובר באחד מאתרי התוכן הישראליים הוותיקים והפופולריים ביותר, חוסר יציבות בשדרה הניהולית, חילופי עורכים ראשיים, גלי פיטורים וחוסר אסטרטגיה ברורה באשר לסינרגיה עם ערוץ 10 הביאו למשבר מתמשך באתר.

עד לפני כשנתיים וחצי מצב האתר היה יציב יחסית, והוא דורג במקום החמישי בדירוג האתרים בישראל, לפי הוועדה למדרוג. אמנם עובדים נשלחו הביתה בתקופות שונות, אך זה חפף לתקופות משבריות בענף המדיה, כשגם במקומות אחרים פיטרו עובדים בתזמון דומה. כיום, מספר העובדים באתר אינו קבוע מאחר שרובם ממלאים גם בתפקיד בערוץ 10.

השינוי הגיע דווקא כשהיה נראה, כי באופק מסתמנת יציבות ארגונית.

באוקטובר 2012 רכשה חברת JCS של רון לאודר 50% מהבעלות על אתר נענע10, מידי חברת IDB, הבעלים של ספקית האינטרנט נטוויז'ן, שהקימה את האתר הוותיק ב-1999. כשלאודר מחזיק 50% מנענע10 ונמנה עם בעלי ערוץ 10, שמחזיקים ב-50% הנוספים מהאתר, העתיד היה נראה ורוד.

חודשיים לאחר מכן עזב גיא אלון אליאב את כיסא המנכ"ל בתום 4 שנים, ופינה את המקום ליריב ג'יבלי - מה שבדיעבד הסתמן כתחילתה של תקופת חוסר יציבות ברמה הניהולית. ללא רקע ממשי בעולם האינטרנט, ג'יבלי הגיע הודות לקרבה שלו לקבוצת JCS כששימש כמנכ"ל חברת ההפקות JCSID, שעסקה בהפקות תוכן תדמיתי ומסחרי.

המינוי הזה לא החזיק זמן רב. שנה בדיוק לאחר מכן, בדצמבר 2013, הודיע ג'יבלי שהוא עוזב. העזיבה באה על רקע החלטתו של לאודר לצאת מהשותפות בערוץ 10 ולהעביר את מניותיו ליוסי מימן. השינויים בערוץ 10 עיכבו גם את ההחלטה על מינוי מנכ"ל חדש לאתר, שהמשיך להתנדנד מכל טלטלה שעוברת על הערוץ.

כך, רק במאי 2014 - כמעט חצי שנה לאחר מכן - מונה דני רייכר למנכ"ל האתר, אחרי שכיהן כמנהל פעילויות הניו מדיה של ערוץ 10. אבל גם המינוי הזה לא החזיק מעמד, ובפברואר השנה הוא עזב. בערוץ הסבירו, כי ביקש לעזוב לאחר שהשלים תוכנית ייעול, והוביל תוכנית אסטרטגית בתחום התוכן.

חודש לאחר מכן, במארס 2015, מונה יואב הלדמן, המשנה למנכ"ל ערוץ 10 ואחראי על תחום הכספים והתפעול, למנכ"ל, במקביל לתפקידו הקיים.

הלדמן הגיע לתפקיד ללא רקע וידע מוכח בעולם האינטרנט, כך שהמינוי מעט הפתיע בהתחשב בחוסר היציבות של התפקיד בשנים האחרונות. יתרה מזאת, העובדה שלא עזב את תפקידו בערוץ 10 העלתה תהיות על כמות הזמן שתוקדש כדי לייצב את השורות בנענע10.

לא סופרים את האתר

החילופים התכופים של מנהלי נענע10 היו רק הביטוי החיצוני של הבעיות שפקדו את האתר בשנים האחרונות. אחת הבעיות שעליה מצביעים בתעשייה הייתה אינטרסים מנוגדים בין ערוץ 10 לאתר לאורך השנים האחרונות.

"נענע10 הוא הילד החורג של ערוץ 10. הערוץ לא באמת רצה לטפח את נענע. במשך שנים היה תיעוב בין שני הצדדים, עד כדי כך שהייתה תחושה שערוץ 10 לא סופר את נענע10", מספר גורם בתעשייה שמגיע מעולם התוכן. "עורך המהדורה בחדשות 10 היה יכול להעביר סיפורים לוואלה או ל-ynet במקום לנענע. היה גם את המקרה המפורסם שבערוץ 10 לקחו את תוכנית הריאליטי '24/7' ועשו שיתוף-פעולה עם וואלה, כשיש להם את נענע מתחת לבית".

גורם אחר מביא דוגמאות נוספות. "קח למשל את 'האח הגדול'. זה משהו שאתה מכסה ולוקח מישהו שכותב טור שעוקב אחרי התוכנית ומקדם אותו, כי זה מביא עשרות אלפי כניסות. מצד שני, זו תוכנית שמתחרה בבעל הבית שלך, שלא באמת רוצה שתקדם את התוכנית הזו.

"במקרה אחר, יכולה להיות למשל תוכנית חדשה של אמנון לוי בערוץ 10. אז באתר אתה בטוח שתקבל ממנו טור אישי לקידום התוכנית, אבל מחלקת התוכניות בערוץ 10, שרוצה לקדם את התוכנית, עושה את זה ב-ynet ובוואלה, כי יש שם יותר טראפיק. זה מאוד בעייתי", מסביר הגורם.

דוגמה נוספת שהוא מביא, היא הטאלנטים של הערוץ שרועים בשדות זרים. "יש לך טאלנט אחד שכותב ב'מעריב' ואחר שכותב ב'גלובס'. למה טאלנט של הערוץ צריך לכתוב באתר אחר ולא בנענע10?".

לא הייתה סינרגיה

כל הגורמים שאיתם שוחחנו מצביעים על תחושת הזנחה מצד הבעלים, ערוץ 10. "אין לך מערכת משלך, אתה לא מנסה להביא סקופים, ואתה פשוט ממיר את הדברים מערוץ 10 לשפה של אינטרנט", מספר גורם בתעשייה.

"אם אילן שילוח היה לוקח את ערוץ 10, הוא היה מטפח מאוד את האתר, כי הוא מאמין באינטרנט. ורשבסקי הוא לא מהמאמינים הגדולים באינטרנט. אני לא יודע אם פרידמן או גלעדי בעניין של אינטרנט.

"לאורך שנים אף אחד לא ספר את נענע, כי זה מפסיד כסף. בעסק שמפסיד כסף אתה חותך את הדברים שנראים פחות חשובים. זה הגיע למצב שהפסידו שם מיליוני שקלים בשנה", מסכם אותו גורם.

"ערוץ 10 הזניח את האתר במשך שנים. התייחסו אליו כאל בן חורג, ונראה היה שהאתר קיים בשביל לחנוק אותו לאט לאט ולכווץ אותו, ושהוא חסר תוחלת לחלוטין", מספר עובד לשעבר באתר.

אחת הבעיות שניסו במשך השנים האחרונות לפתור בדרכים שונות, היא איך לייצר סינרגיה בין נענע10 לערוץ 10. בהנהלה ראו בכך חשיבות, אך בפועל לא הצליחו ליישם זאת. עד לפני כשנה אנשי האתר לא ישבו במערכת ערוץ 10 אלא בבניין נפרד בגבעתיים. "הישיבה המשותפת עזרה מאוד", אומר גורם שהיה מקורב לאתר. "זה היה יותר אפקטיבי, כי היה חיסכון כספי ברמת תפקידים, שרתים ודברים נוספים".

גורם אחר מסביר, כי "הסנכרון מול ערוץ 10 לא היה טבעי לאורך תקופות של מנכ"לים רבים. זה לא איפשר לאתר ליהנות באופן מיטבי מהסינרגיה שהערוץ היה יכול לתת לו. היו מאמצים לחבר את המערכות, אבל זה לא היה פשוט, כי היו הרבה כוחות שמשכו לכל מיני כיוונים. עכשיו הנתיב הרבה יותר ברור. ברגע שזה יתקיים בצורה אמיתית, אז לאתר יהיה הרבה יותר פוטנציאל, והוא יוכל לבחור את הנתיב בצורה מותאמת לקהלים שלו".

תחרות לוואלה ולמאקו?

השאלה הגדולה היא איפה נענע10 צריך להיות ממוצב - האם מול אתרים גדולים כמו וואלה ו-ynet, האם כאלטרנטיבה למאקו, בדומה למעמד של הזכיינית רשת באינטרנט, או בכלל במקום אחר? הדעות חלוקות.

"האתר היה פעם פורטל גדול עם דברים, שהיום לא רלוונטיים, כמו שירות מייל שהלך ודעך, פלטפורמת בלוגים כמו ישראבלוג, שהלכה ונחלשה, וגם ברמה הטכנולוגיה הייתה הזנחה של שנים", מספר גורם בשוק האתרים. "היה שינוי, והאתר לא צריך להתחרות באתרים הגדולים עם עשירית מהתקציב, אלא להצטמצם בערוצי תוכן באופן שאפשר לתקשר עם תוכניות שרצות במסך. הוא צריך להיות פלטפורמה דיגיטלית של ערוץ 10, שמחולקת לאתר, אפליקציה ורשתות חברתיות".

"נענע10 לא צריך להיות me too של מאקו. כי ערוץ 10 לא הולך להיות me too של ערוץ 2", אומר גורם שבעבר היה מקורב לבעלי האתר. "הערוץ מייצר המון אנרגיה ומומנטום. במציאות של אתרי התוכן הישראליים, שבה להערכתי לא כולם רווחיים, אני לא רואה צורך להתחפש ל-ynet או למאקו. הוא צריך לבטא את ערוץ 10 באופן מיטבי".

גם גורם נוסף, שמגיע מעולם התוכן, לא רואה סיבה לנסות להתחרות באתרים הגדולים. "נענע10 רחוק קילומטרים מוואלה, ynet ומאקו, שחולשים על רוב תקציבי הפרסום באתרים הישראליים. כל מה שנענע10 יכול לספק, זה לתת פלטפורמה למחלקת החדשות ולתוכניות של ערוץ 10. משהו שנראה כמו אתר רשת, אבל עם יותר טראפיק".

גורם אחר לא מסכים ורואה פוטנציאל גדול יותר. "נענע10 יכול להתחרות במאקו וגם בוואלה וב-ynet. הייתה הרגשה שאפשר להקפיץ את האתר ואפילו לשאוף למקום הראשון. אף אחד לא קבע שוואלה יהיו במקום הראשון לעד. אבל אי-אפשר לעשות את זה בלי כסף, ובזמן של קיצוצים מתמשכים".

"מה שבנענע10 צריכים לעשות, זה להשקיע במובייל עם אפליקציה טובה, ולעשות עבודה טובה ברשתות החברתיות, ומשם להביא קהלים חדשים. הבעיה היא שהדברים האלה עולים כסף", מסכם גורם שהיה מקורב בעבר לאתר.

סימן השאלה הגדול הוא מידת האמון שיכניסו הבעלים החדשים בעולם הדיגיטל, ועד כמה הסינרגיה בין האתר לבין הערוץ תהיה כנה ואמיתית. יתרה מזאת, הנדוניה, שקבוצת RGE מביאה איתה בעולם האינטרנט - אתרי ערוץ הספורט, ערוץ הילדים ולוגי - יכולה לשחק לטובת נענע10 ולייצר פורטל שמשלב יחד את כל העולמות הללו. אך, כאמור, בלי השקעה כספית וחשיבה אסטרטגית בכיוון, זה פשוט לא יעבוד.

מערוץ 10 נמסר: "ערוץ 10 מיישם בהצלחה תוכנית עסקית ותוכנית ממוקדות ותחרותיות. הערוץ עובר לרישיון ל-15 שנים, ומתכוון להמשיך לחזק ולמקד את פעילותו באפיקי הדיגיטל".

נענע 10
 נענע 10