אלון חסן: לא ניתן להתבסס על החקירה שערן מלכה ניהל נגדי

יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר תוקף את הפרקליטות על החלטתה לזמנו לשימוע לפני כתב אישום ■ לדבריו, הפרקליטות מתבססת על חקירה פסולה שנוהלה ע"י הקצין המושחת ערן מלכה, שהורשע אתמול בפרשת רונאל פישר

אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד, התראיין היום (ה') תחת כל עץ רענן ומשדר רדיו או טלוויזיה ותקף את החלטת הפרקליטות מאתמול לזמן אותו לשימוע לפני הגשת כתב אישום בתיק השחיתות בנמל.

הפרקליטות הודיעה כי היא מתכוונת להעמיד לדין את חסן בגין קבלת שוחד, בקשת שוחד, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

לפי כתב החשדות, חסן ומנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שוקי סגיס, איפשרו לחברה פרטית בבעלות מקורבים לחסן לפעול בתוך נמל אשדוד, כדי לקדם את תועלתם הכספית והאישית של חסן ושל ארבעת הנאשמים הנוספים בתיק.

הטיעון המרכזי של חסן הוא שהפרקליטות מתבססת על חקירה פסולה ומזוהמת שנוהלה על-ידי קצין המשטרה המושחת, רב-פקד (בדימוס) ערן מלכה. האחרון הורשע אתמול (ד'), במסגרת הסדר עד מדינה, בעבירות שוחד ומירמה בפרשת עו"ד רונאל פישר. מלכה הורשע בקבלת שוחד מפישר תמורת העברת מידע מודיעיני מחקירות משטרתיות שנגעו ללקוחות של עורך הדין המפורסם.

"אני רוצה חקירה הוגנת ואמיתית ושתביא לחקר האמת, אבל לא חקירה מזוהמת ומטונפת. על בסיס נתוני החקירה המזוהמת שמלכה ניהל אי-אפשר להתבסס. אם הייתי משלם כסף, החקירה שלי הייתה נסגרת", אמר היום חסן, כשהוא מתייחס להצעה שקיבל מעו"ד פישר בעת שזה ייצג אותו.

פישר - שהואשם אתמול בניהול רשת של סחר במידע מודיעני משטרתי תמורת שוחד - הציע לחסן לשלם 150 אלף שקל בתמורה לסגירת החקירה נגדו. ואולם, חסן סירב, דיווח על ההצעה למשטרה, "הפיל" את פישר בפח - והביא בכך לחשיפת פרשת שחיתות שמגיעה עד לצמרת המשטרה.

התקשרויות פסולות

אתמול הודיעה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) ל-6 חשודים בפרשת נמל אשדוד, ובראשם חסן, כי היא שוקלת להעמידם לדין בעבירות שונות - כל אחד לפי חלקו - וזאת בכפוף לשימוע שייערך להם. ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה, שי ניצן.

החשודים הנוספים בתיק, מלבד אלון חסן, הם שוק סגיס, דוד חסן, האחים יניב ואורי בלטר, הבעלים של חברת דנה לוגיסטיקה והחברה עצמה.

כתב החשדות מתאר את התנהלותם ומעשיהם הפליליים לכאורה של חסן וסגיס בצוותא עם יתר החשודים. לפי החשד, חסן ומקורביו הפיקו טובות הנאה אסורות, בהיקף של מיליוני שקלים, מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד בשנים 2013-2010. זאת בין היתר, לפי החשד, על-ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברה הפרטית דנה, שבעליה היו קשורים אליו.

לפי כתב החשדות, חסן וסגיס איפשרו לחברת דנה לפעול בתוך נמל אשדוד על-מנת לקדם את תועלתם הכספית והאישית של חסן ומקורביו. חסן וסגיס חשודים כי פעלו בניגוד עניינים חריף לתפקידם הציבורי ובדרכי מירמה, כדי שדנה תקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל.

לפי החשד, ששת החשודים ניצלו את תלותם הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את חברת דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים.

דנה שכרה מנמל אשדוד שטחים וסיפקה לחברות שונות שירותי אחסון ואחזקה. לפי החשד, חסן סחט חברות כדי שיעבדו עם דנה ולא עם חברות אחרות שנתנו שירותים דומים בנמל. התקשרויות כפויות אלה הזרימו לקופתה של חברת דנה עשרות מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם לחסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון.

יצוין כי כתב החשדות אינו מייחס לסגיס קבלת כספים לכיסו.

תפירת מכרזים

עוד לפי כתב החשדות, לצד עבודתו כיו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד, חסן החזיק גם בעסקים פרטיים, לרבות חברת הופס העוסקת בייצור חומרי ניקוי. נוכח מודעתו של חסן למניעה המשפטית באשר ליכולתן של חברות שבבעלותו לספק מוצרים ושירותים ישירות לנמל, התקשר חסן עם חברה אחרת, המוחזקת בבעלות קרובת משפחתו וחברו, ופעל בעצמו ובאמצעות עובדי נמל אחרים מטעמו, לעתים תוך הפעלת לחץ ובמירמה, כדי להבטיח שהצעות המחיר שהוגשו על-ידי חברה זו הן שיזכו במכרזי הנמל.

בדרך זו הצליח חסן, לפי הנטען, לוודא כי החברה שהוא בעליה תספק לנמל - תחת מסווה ובמירמה - את חומרי הניקוי באופן קבוע, בהיקף שהגיע לכמיליון שקל בשנים 2013-2010, וזאת תוך ביצוע עבירות מירמה והלבנת הון.

לפי החשד, חסן פעל בניגוד עניינים חריף, תוך פגיעה באינטרסים של חברת הנמל, בטוהר המידות ובאמון הציבור בחברת הנמל ועובדיה, וכן פגע גם בשוויון הזדמנויות ובטוהר הליך הצעות המחיר בנמל כלפי ספקים, וביכולת הנמל להשיג התקשרויות כדאיות יותר. על-פי החשד, סגיס ידע על הבעייתיות בהקשר זה, ואף על-פי כן נמנע באופן שיטתי מלעצור התקשרות פסולה זו.

לפי הודעת הפרקליטות, סגיס יועמד לדין, בכפוף לשימוע, בגין מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות; שותפיו לעסקים של חסן, דוד חסן, יניב בלטר ואורי בלטר, יועמדו לדין - בכפוף לשימוע - בגין עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס ועוד. כמו כן נשקלת העמדתם לדין כשותפים ללקיחת שוחד, בקשת שוחד, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד. לדוד חסן וליניב בלטר מיוחסת גם עבירת סחיטה באיומים.

את חברת דנה לוגיסטיקה - שלפי החשד כל החשודים, מלבד סגיס, היו בעלי אינטרסים כלכליים בה - מתכוונת הפרקליטות להעמיד לדין בגין קשירת קשר לביצוע פשע (הלבנת הון ושוחד), לקיחה ובקשת שוחד, איסור הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

החשודים מכחישים

חקירת הפרשה החלה במסגרת כוח המשימה "נמלי ים" ונוהלה על-ידי להב 433 (יאל"כ) שבמשטרה, יחד עם יחידת יהלו"ם ברשות המסים, בליווי צמוד של פרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי) והרשות לאיסור הלבנת הון.

בחינת ממצאי החקירה וגיבוש כתב החשדות טופלו באמצעות צוות הפרקליטים: עורכי הדין עמיחי חביביאן, צחי יונגר, שלום שיפר ועפרה לוי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ובהנחייתו של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ומשנהו לעניינים פליליים, עו"ד אלי אברבנאל.

פרקליטיו של סגיס, עורכי הדין דרור מתתיהו ולוליק אסל, מסרו: "סגיס מילא את תפקידו כמנכ"ל הנמל באופן ראוי וללא משוא-פנים, לפי מיטב ניסיונו והבנתו המקצועית. אנו בטוחים כי נצליח לשכנע את הפרקליטות, במסגרת הליך השימוע, כי לא נפל כל פסול בהתנהלותו".

פרקליטיו של יניב בלטר, עורכי הדין רונן רוזנבלום ודניאל קליין, מסרו כי "טענותינו יועלו בפני פרקליטות מחוז דרום".

פרקליטיו של אורי בלטר, עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו: "מדובר בשלב זה בכתב חשדות בלבד. אורי בלטר דוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו. בכוונת מרשנו לממש את זכותו לשימוע, ואנו סבורים כי לאחר שתישמע עמדתו, הדברים ייבחנו בפרקליטות פעם נוספת, ולא יוגש נגדו כתב אישום".

אלון חסן ודוד חסן מיוצגים בידי עו"ד בני כץ.

פרשת נמל אשדוד
 פרשת נמל אשדוד