פיצול התדרים: בעצת בג"ץ - תחנות הרדיו האזורי משכו את העתירות

למעשה בג"ץ לא עסק בחוקיות פיצולי התדרים, והסתפק בקביעת מועצת הרשות השנייה, שהתחייבה כי בשנתיים הקרובות תמצא דרכים לעגן זאת בחקיקה בצורה נכונה

תחנות הרדיו האזוריות הסכימו לבקשת בג"ץ למשוך את עתירותיהן נגד הכוונה לסגור את הפיצולים. התחנות השונות - ובהן רדיו דרום, רדיו לב המדינה ורדיו חיפה - עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ נגד הרשות השנייה ומועצת הרשות, נגד ההחלטה להתיר פיצול שידורים לתחנות הרדיו האזורי לתקופת מעבר של שנתיים בלבד.

למעשה בג"ץ לא עסק בחוקיות פיצולי התדרים, והסתפק בקביעת מועצת הרשות השנייה, שהתחייבה כי במהלך השנתיים הקרובות תמצא דרכים לעגן זאת בחקיקה בצורה נכונה ומתאימה.

הרשות, על-פי הכרעת בג"ץ, התחייבה לבחון את "הדרכים המתאימות לשם מתן ענה לצרכים הרדיופוניים של אוכלוסיות שונות ברחבי הארץ, לרבות בדרך של פרסום מכרזים שיכוונו לאותן אוכלוסיות או בדרך של פנייה למחוקק לשקול שינוי חקיקה שיאפשר פיצול תדרים - וכל זאת בצורה הוגנת ושוויונית".

גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, גיבה את עמדת הרשות השנייה, לפיה במהלך תקופת המעבר יבחן שינוי חקיקה בכל הקשור לפיצולי תחנות הרדיו האזוריות.

במשך שנים ארוכות מחזיקות מספר תחנות רדיו בתדרים משניים, פיצולים, שבהם הוקמו למעשה תחנות רדיו חדשות. תחנת רדיו דרום מחזיקה בפיצול דרום 101.5FM; תחנת "דיו לב המדינה מחזיקה בתדר רדיו פרוויו דובר הרוסית, ותחנת רדיו חיפה מחזיקה בתדר המפוצל רדיו חם אש.

בשנה שעברה קבעה היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר, כי הפיצולים אינם חוקיים עוד. זאת לאחר שגורמים שונים בשוק הרדיו האזורי הלינו על כך שגם הם היו רוצים פיצולי תחנות, שמתנגשים מבחינה נושאית עם הפיצולים הקיימים.

הנושא עלה לוועדת הרדיו של מועצת הרשות השנייה, בראשותה של ד"ר מיכל שפירא, שם הוחלט לאפשר תקופה של שנתיים בטרם תתקבל החלטה של סגירה אגרסיבית של הפיצולים, לאחר שנים באוויר, כשבמהלך תקופה זו יבחנו כיצד להכשיר את הפיצולים באופן שיניח את הדעת וישרת את הקהל הרחב בצורה נאמנה.

תחנות הרדיו האזורי עתרו נגד הקביעה העקרונית כי הפיצולים אינם חוקיים, ואתמול (ד') הכשיר בג"ץ את החלטת מועצת הרשות השנייה, תך שהוא נותן משנה תוקף לקביעה כי יש למצוא פתרון בחקיקה להמשך קיומם של הפיצולים.

הצדדים השונים רואים בהכרעת בית המשפט הישג. אוה מדז'יבוז', יו"רית הרשות השנייה, בירכה על החלטת בג"ץ וציינה כי "הרשות תוסיף ותבחן במהלך תקופת המעבר את הדרכים המתאימות לשם מתן מענה לצרכים הרדיופוניים של אוכלוסיות ומגזרים שונים בישראל, לרבות בדרך של פרסום מכרזים חדשים וייעודיים לאוכלוסייה הרוסית והערבית".

ד"ר מיכל שפירא, יו"רית ועדת הרדיו של הרשות השנייה, בירכה אף היא על ההחלטה. "ועדת הרדיו ומועצת הרשות השנייה יפעלו בתקופה זו למיפוי צורכי המאזינים והאוכלוסיות השונות וגיבוש פתרונות רצויים, למתן מענה לצורכי האזנה המגוונים של הציבור הישראלי, וזאת באופן חוקי ושיווני", אמרה.

מרדיו דרום נמסר: "לא הופתענו מכך שבג"ץ החליט שלא להתערב בקביעתה האחרונה של הרשות השנייה. עם זאת, שמחנו שבג"ץ תומך בהליך חקיקתי כפתרון בסוגיית התדרים, לטובת ציבור המאזינים".