הפעם זה נראה רציני: האם יוון תצא מגוש האירו?

הדד-ליין: יום חמישי, אז יתכנסו שרי האוצר של אירופה בבריסל ■ המחלוקת: יוון ונושיה לא מצליחים להגיע להסדר חוב ■ השינוי הגדול: לראשונה ידונו שרי האוצר האירופים בתרחיש של פרישת יוון מהאיחוד, ובגרמניה ישנו כבר רוב בציבור בעד פרישת יוון

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

שידור חוזר: הדד-ליין להשגת הסכם בין יוון לנושיה מתקרב (שוב) ואם לא יושג הסכם עד יום חמישי - יוון עלולה למצוא עצמה מחוץ לגוש האירו. בניגוד לפעמים קודמות בהן איום הפרישה של יוון מגוש האירו הנה נראה חלול, הפעם נראה כי האיום רציני יותר בגלל 2 סיבות עיקריות: שרי האוצר של אירופה ידונו בתרחיש הזה ביום חמישי, ולראשונה ישנו רוב בדעת הקהל בגרמניה התומך בפרישת יוון מאירופה.

שר האוצר של יוון יאניס ורפאקיס אמר היום כי אינו מאמין שאירופה תיתן ליוון לפרוש מגוש האירו. בראיון לרדיו BBC אמר ורופאקיס: "אני לא מאמין שאף פוליטיקאי אירופי בעל הבנה יניח ליוון ללכת בדרך הזו".

כאשר נשאל האם לדעתו הנושים באיחדו האירופי ובקרן המטבע הבינלאומית "מבלפים" באיומיהם על יוון לדחוק אותה מחוץ לגוש האירו, ענה ורופאקיס: "אני מקווה". הוא הוסיף שיוון דחתה את הצעת ההסכם של הנושים כיוון שהיא "גרסה נוספת של הסכמים שנכשלו בעבר".

צוותי המו"מ של יוון והנושים ישובו היום להיפגש בבריסל. תוכנית החילוץ של יוון תסתיים בסוף החודש אך כבר ביום חמישי ייפגשו שרי האוצר של גוש האירו בבריסל והפגישה הזו נחשבת לגורלית עבור עתידה של יוון. ממשלתו של אלכסיס ציפראס אמורה להגיש הצעה משלה להסכם.

בניגוד לשנים האחרונות בהן קוימו פסגות באירופה בנושא יוון, הפעם יונח על השולחן גם תרחיש בו יוון תפרוש מגוש האירו - וכיצד אירופה צריכה להתמודד. אם לא די בכך, בגרמניה מתחזקת העמדה האנטי-יוונית, בעוד סקר שפורסם ברשת ZDF מראה כי 51% מהגרמנים סבורים כי יש להוציא את יוון מגוש האירו, לעומת 33% שתמכו בכך בתחילת השנה.

לעומת זאת, בכיר בבנק המרכזי האירופי אמר לעיתון אוסטרי כי הבנק המרכזי מעוניין בהישארות יוון בגוש האירו, אך קרא ליוון לעמוד בהתחייבויותיה.