"הרשימה השחורה": מאות אנשי תרבות בעצומה נגד הממשלה

בין החותמים: גילה אלמגור, אסי עזר, מוני מושונוב, רונית אלקבץ, מודי בר-און, יהונתן גפן ומשה איבגי ■ מוחים על "הצעדים האנטי-דמוקרטיים שנוקטים בשבועות האחרונים משרדי הממשלה כלפי יוצרים ואנשי תרבות"

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

"הרשימה השחורה - אנשי תרבות מסרבים לשתוק" - זוהי כותרת העצומה שניסחו השבוע אנשי תרבות ואמנות בולטים, כאקט מחאה נגד איומי הצנזורה של שרת התרבות מירי רגב, שהכריזה בהזדמנויות שונות בשבוע שעבר כי משרד התרבות לא יתמוך ביוצרים, יצירות וגופים "הפוגעים בחיילי צה"ל ותורמים למסע הכפשה שקרי נגד מדינת ישראל".

ביום חמישי בערב, בתום פגישה בין רגב לבין נציגי היוצרים והאמנים, שבה להטו הרוחות, אמרה השרה כי הציבור הצביע בעקיפין נגד האמנים מהשמאל: "אנחנו קיבלנו 30 מנדטים, אתם 20 מנדטים (...) אנחנו יודעים שהשמאל מנכס לעצמו את התרבות, אנחנו לא צריכים להתבלבל מי זה הציבור ובמי הוא בחר (...) אני קובעת את הקריטריונים, אני יכולה להחליט שהמוסדות לא מקבלים כסף, שכל הכסף עובר רק לפריפריה וליהודה ושומרון. הממשלה לא חייבת לתמוך בתרבות".

התחושה של רבים מהאמנים לאחר המפגש היתרגמה לאותה עצומה, שעליה כאמור חתמו, נכון למועד כתיבת הכתבה, למעלה מ-1,650 אנשי רוח ואמנים ודמויות מוכרות מתחומי התרבות השונים.

בעצומה נכתב כי "אנו - יוצרות, יוצרים ואישי תרבות מכל תחומי האמנות (ובהם, קולנוע, תיאטרון, אמנות פלסטית, מוזיקה, ספרות, מחול ואדריכלות) - מוחים נגד הצעדים האנטי-דמוקרטיים שנוקטים בשבועות האחרונים משרדי הממשלה כלפי יוצרים ואנשי תרבות שיצירותיהם או השקפותיהם אינן עולות בקנה אחד עם הרוח המנשבת במשרדים אלה. אנו מצהירים בזאת כי נמשיך להישיר מבט במציאות, להביע את דעתנו ולציית לצו מצפוננו, גם אם נידרש לשלם על כך מחיר.

"על אף האיום הישיר על מטה לחמנו, לא נצנזר ולא נעקר את יצירותינו בגלל חוקים אימתניים, הפחדות ואיומים, לא נסתתר ולא נוריד פרופיל. אנו החתומים מטה הם הקולות שאותם אתם מבקשים להשתיק. אנו מקווים בכל מאודנו שישראל לא תידרדר ותהיה למדינה שבה אמנים המביעים את עמדותיהם, מוכנסים ל'רשימה שחורה'".

העצומה, יש לציין, ספגה ביקורת גם מבית - מצד אמנים המזוהים אף הם עם השמאל, הסוברים כי עדיף הליך של הידברות על פני חתימה על עצומות היוצרות ניכור, שעליהן קל לחתום.

בין החתומים על העצומה: אוהד נהרין, אופירה הניג, אורי גרשוני, אורי הוכמן, איתי טיראן, איתן פוקס, איתן צור, אסי לוי, אסי עזר, ארי פולמן, גילה אלמגור, דובלה גליקמן, דוד טרטקובר, דוד עדיקא, דורון צברי, דורון רבינא, דורון תבורי, דורית רביניאן, דן תורן, דניאל לפין, דניאל סיוון, חגי לוי, יגאל סרנה, יהודה אטלס, יהונתן גפן, יהלי סובול, יסמין גודר, ליאורה ריבלין, מודי בר-און, מוני מושונוב, מירה עוואד, מנשה נוי, משה איבגי, נאוה סמל, קרן מור, רונית אלקבץ, רונית וייס ברקוביץ', רמי הויברגר, רן דנקר, רני בלייר, רננה רז, רע מוכיח, רענן אלכסנדרוביץ', שרה פון שוורצה וששון גבאי.