ח"כ שמולי: "להכניס ביצים בגודל S לפיקוח מחירים"

פנה לשרי האוצר והחקלאות בעקבות חשיפת "גלובס", לפיה תנובה מוכרת לסופר קופיקס ביצים שמחירן לא מפוקח, והרווח עליהן גדול פי 4.5 מהרגיל

איציק שמולי / צלם: תמר מצפי
איציק שמולי / צלם: תמר מצפי

ח"כ איציק שמולי פנה לשר האוצר, משה כחלון, ולשר החקלאות, אורי אריאל, בדרישה כי ירחיבו את פיקוח המחירים על הביצים, גם על ביצים בגודל small.

פנייתו של שמולי באה בעקבות חשיפת "גלובס", שלפיה קבוצת תנובה משווקת לרשת סופר קופיקס מארז ביצים בגודל S, שאינן מיועדות לשיווק לצרכן אלא לתעשייה, ולפיכך גם מחירן לצרכן אינו מפוקח. בדרך זו גדל הרווח על הביצים פי ארבעה וחצי - על חשבון הצרכן.

ביצה היא ממוצרי המזון שמחירם מפוקח על-ידי המדינה. כך, מחיר הביצים נקבע לפי גודלן ומשקלן. בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מרביים לביצי מאכל) מפורט המחיר לצרכן לאריזת תריסר ביצים בגודל M, L ו-XL. הצו גם מפרט את משקל הביצים, ולפיו משקל ביצה בגודל מדיום יעמוד על 53-63 גרם, בגודל L על 63-73 גרם, וגודל XL הוא במשקל שמעל 73 גרם.

כיוון שביצים בגודל small אינן מיועדות למכירה לצרכן, הצו כלל אינו מפרט את מחירן לצרכן, ואינו קובע משקל מינימום לביצה, אלא רק שמשקלה הוא פחות מ-53 גרם. כך, בפועל, לצרכן אין יכולת לדעת מהו משקל הביצה הנרכשת בסופר קופיקס.

במסמך של משרד החקלאות, שבו מפורטים גם מחירי הביצים לתעשייה, מצוין מפורשות כי "מחירי הביצים מסוג 'קטן' הינם בפיקוח במקטע המוסדי והתעשייתי בלבד, והן אינן מיועדות למכירה לצרכן".

תנובה, שמחויבת למכור את הביצים האלה לתעשייה במחיר מפוקח (38 אגורות), רואה את עצמה פטורה מהפיקוח, כיוון שהיא מוכרת אותן לצרכן באמצעות רשת השיווק. במילים אחרות, תנובה מסיטה ביצים מהתעשייה לצרכן וכך מגדילה את רווחיה על המוצר.

לפי התעריף שקבעו משרד החקלאות ומשרד האוצר, הרווח הגולמי של הקמעונאי על ביצה עומד על 18.6% בלבד. כיוון שמחירה של ביצה בגודל "קטן" עומד על 38 אגורות - הרי שמכירת שישיית ביצים לצרכן בסופר קופיקס ב-5 שקלים, משמעה רווח גולמי של 85% על הביצה - פי ארבעה וחצי מהרגיל.

אם המרווחים שבפיקוח היו נשמרים, הרי אריזת שישיית ביצים קטנות, הנמכרת בסופר קופיקס ב-5 שקלים, הייתה נמכרת לצרכן ב-3.2 שקלים בלבד. לחילופין, בסופר קופיקס יכולים היו למכור ב-5 שקלים - כמחיר המוצרים האחיד ברשת - מארז של 10 ביצים באותו הגודל (ולא 6).

"לעניות דעתי, מדובר בפער חריג, ובוודאי ביחס למוצר יסוד שהמדינה קבעה, כי הוא חיוני לסל המזון הבסיסי", כותב שמולי בפנייה לשרים, ומוסיף: "ללא צל של ספק, יש כאן הטעיה של הצרכנים, המגיעים לסופר האמור דווקא משום שהם מצפים למחירים מוזלים ולחיסכון. זאת ועוד, בשל העובדה שבכל רשת אחרת מחיר הביצים הוא מפוקח, סביר כי הצרכנים מניחים שגם בסופר האמור המצב זהה. אני קורא לכם לפעול מיידית להכנסת המחיר של גודל הביצים S לפיקוח".