אלשטיין ובן משה לקראת בוררות על ההתחייבויות העתידיות

לאחר הבמב"י, עוד השבוע אמור להתקיים הדיון בין הצדדים, במסגרתו ידרש הבורר להכריע האם לפתור את בן משה מהתחייבותו המשותפת עם אלשטיין, לרכוש מהציבור מניות אי.די.בי פתוח ב-512 מיליון שקל

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

הליך הבמב"י הנוגע לשליטה בקבוצת אי.די.בי הסתיים בשבוע שעבר, כאשר בעל השליטה אדוארדו אלשטיין הודיע כי ירכוש את מלוא החזקות שותפו לשעבר, מוטי בן משה, תמורת 152 מיליון שקל. כעת נערכים הצדדים לקרב המשפטי על סוגיית מחוייבותם המשותפת לזכאי הסדר החוב באי.די.בי אחזקות.

הסדר החוב בחברת אי.די.בי אחזקות, שהושלם בתחילת 2014 ואשר העביר לאלשטיין ובן משה את השליטה בחברה הבת, אי.די.בי פתוח (בה מרוכזים כל נכסי הקונצרן), כלל התחייבות שטרם בוצעה, לפיה השניים ירכשו יחד מנושי האג"ח של החברה האם (זכאי ההסדר) במהלך השנים 2015-2016 מניות של אי.די.בי פתוח בסכום של 512 מיליון שקל. זאת, לפי מחיר גבוה של כ-8 שקלים למניה (פי 4 ממחיר השוק הנוכחי של המניות).

בן משה, המחזיק כיום ב-14% ממניות אי.די.בי פתוח, דרש במסגרת הפעלת מנגנון הבמב"י כי הרוכש מבין השניים ייטול על עצמו גם את מלוא מחויבות המוכר כלפי זכאי ההסדר. אלשטיין התנגד לדרישה, אולם העביר הודעת קיבול על החלטתו לרכוש את מניות בן משה, ובמסגרתה הסכים להעביר את ההכרעה בסוגיית המחויבות העתידית לשופט (בדימוס) ד"ר עמירם בנימיני, ששימש כבורר בין השניים בהליך קודם ביניהם (שטרם הסתיים) הנוגע לשליטה באי.די.בי פתוח.

בן משה התנגד להודעת הקיבול של אלשטיין והכריז על עצמו כרוכש בהליך הבמב"י. עקב כך, פנה אלשטיין ביום חמישי בבהילות לבורר, בבקשה לקבוע עוד באותו היום דיון מיוחד בהודעת הקיבול ולצורך קביעת הסדרים לניהול בהול של הליך בוררות קצר וממוקד בעניין. בתגובה הודיע בן משה כי הוא בדרכו לחו"ל וכי עורכי דינו אינם פנויים. לפיכך, הורה בנימיני כי על הדיון להתקיים עוד השבוע, ועל הצדדים להעביר אליו עד מחר את המועד המועדף עליהם.

לאלשטיין יש תוכנית להחליף את רכישת המניות מזכאי ההסדר, בהזרמת אותו הסכום ישירות לקופת אי.די.בי פתוח עמוסת החובות, תמורת הקצאת מניות לו עצמו ותמורת הקצאת אג"ח של אי.די.בי לזכאי ההסדר. התוכנית, שכבר הוצגה לנאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות, כוללת גם את רכישת מלוא מניות אי.די.בי מידי הציבור ומחיקת המניה מהמסחר בבורסה בת"א. כך תהפוך אי.די.בי פתוח לחברה מדווחת בלבד (בשל אג"ח שהנפיקה), המחזיקה ב-74% ממניות דיסקונט השקעות וב-55% ממניות כלל ביטוח - החזקה שעתידה להימכר בשנה הבאה ותאפשר לאי.די.בי להפחית את חובותיה ביותר ממחצית.

תוכנית עסקית חדשה לדסק"ש

אלשטיין, המשמש כיו"ר אי.די.בי והחברה הבת דסק"ש, נמצא השבוע בישראל ויעסוק במקביל לבוררות גם בהשלמת התוכנית העסקית של דסק"ש ובמציאת מנכ"ל קבוע לחברה, שמנוהלת כבר יותר משנתיים בידי מישל דהן, סמנכ"ל הכספים שממלא את מקום המנכ"ל. את התוכנית העסקית מתכוונים בכירים דסק"ש להציג למחזיקי האג"ח ביום ראשון הבא, והיא אמורה לפרט את האסטרטגיה העסקית של הקבוצה, יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה העתידיות, והתוכניות לגבי החברות הבנות, ובראשן: סלקום, שופרסל, נכסים ובנין, אדמה ואלרון.

לדסק"ש התחייבויות פיננסיות לבנקים ולמחזיקי האג"ח בהיקף של 6.1 מיליארד שקל (קרן וריבית עתידית), נכון לסוף מארס השנה, כאשר ללא גיוס מקורות מהותיים תישאר בקופתה כמות מזומנים זניחה בסוף 2016. עקב כך, חתכה בשבוע שעבר חברת מידרוג את הדירוג של דסק"ש בדרגה אחת ל-Baa3, והכניסה את הדירוג לבחינה עם השלכות שליליות. מהלך זהה ננקט כבר בפברואר בידי חברת הדירוג השנייה, S&P מעלות.