מובלי משנה פוקוס: מנוע חיפוש ויזואלי מבוסס תוכן גולשים

הרשת החברתית של משה חוגג משיקה את Eye In - אתר שיאפשר חיפוש תמונות מתוך רשתות חברתיות לפי מיקום וזמן

תארו לכם שהייתם יכולים להיות בכל מקום ובזמן אמת. לראות דרך העיניים של אחרים איך נראית ההופעה של One Republic בפארק הירקון ואיך נראה מצד הקהל ההפסד האחרון של נבחרת ישראל לבוסניה. זה הרעיון שעומד בבסיסו של Eye In (או "עין" בעברית), המיזם החדש שמשיקה היום (ב') חברת mobli של היזם והמשקיע משה חוגג.

למרות שהרעיון מושק רק היום, חוגג חשב עליו כבר ב-2009. כמעט בכל מקום שבו התראיין חוגג עד היום, הוא דאג להזכיר שהרעיון להקמת מובלי נולד במהלך הופעה של אביב גפן. הוא עמד מאחור, ראה איך עשרות ידיים מצלמות בטלפונים הסלולריים את ההופעה וחשב שהיה יכול להיות מעניין לראות את ההופעה דרך העיניים של אנשים אחרים.

"כשהתחלנו לעבוד גילינו שאין שום מידע בתמונות המצולמות שמקושר למיקום", מסביר חוגג, "לכן, החלטנו לפתח את מובלי כאפליקציית צילום ורשת חברתית ולייצר משם מאגר תמונות שיהיה אפשר לחפש בו".

לאורך ארבע שנים, מאז הקמתה ב-2011, מובלי אמנם הצליחה להגיע לכותרות ולגייס כסף - 86 מיליון דולר מכספם של המיליארדר המקסיקני קרלוס סלים, איל ההון הקזחי קנגס רקישב ושורה של סלבס הוליוודים וספורטאים דוגמת ליאונרדו די קפריו וסרינה וויליאמס, אבל לא הצליחה להתחרות באינסטגרם.

האפליקציה האמריקאית המתחרה יצאה לשוק חודשיים-שלושה לפני מובלי וגרפה את כל הקופה. מובלי הצליחה בעיקר לזנב בה עד שאינסטגרם נרכשה על-ידי פייסבוק במיליארד דולר. העסקה שטרפה את הקלפים של מובלי, מסביר חוגג, דווקא עשתה טוב לחברה שכיום רשומים בה 23 מיליון משתמשים לעומת מעל ל-300 מיליון משתמשים באינסטגרם.

"היינו בדאון טוטאלי", הוא נזכר, "אבל אז נזכרנו שזו לא הייתה המטרה בתחילת הדרך. המטרה לא הייתה רשת חברתית אלא מנוע חיפוש ויזואלי. אז שינינו את הפוקוס בחזרה. השארנו צוות קטן של פחות מעשרה עובדים שימשיך לפתח ולתחזק את מובלי והשאר יתמקדו בפיתוח מנוע החיפוש".

הרעיון שמאחורי Eye In הוא בדיוק כמו ההופעה ההיא של אביב גפן. גם אם חוגג נשאר מאחור ולא ראה את הבמה או נתקע בבית ולא הגיע להופעה, הוא יוכל להקליד באתר Eye In (או באפליקציה שתושק בקרוב) את מיקום ההופעה ולראות בזמן אמת איך נראית ההופעה בעיניהם של משתמשי אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר ומובלי עצמה.

המערכת שפיתחו במובלי יודעת למשוך תמונות מהאתרים השונים לפי מיקום, תאריך ולפי הקשר. "זו חתיכת משימה. איסוף המידע הוא לא טריוויאלי", מסביר חוגג.

מנוע חיפוש ויזואלי מזכיר למשתמש הממוצע את גוגל ולא בכדי. החיפוש דרך Google Images יעלה למשתמש תמונות מאירועים שונים, אבל לא בזמן אמת ולא מרשתות חברתיות.

איך מובלי יכולה להשתמש במידע של אינסטגרם, שבצורה כזו או אחרת, נחשבת למתחרה? חוגג מסביר כי כל התמונות שמשותפות באופן פומבי באפליקציה פתוחות לשימוש באמצעות API (ממשק שמאפשר את שילובן באתר של Eye In) וכך גם לגבי פייסבוק.

- מה יקרה אם פייסבוק תחליט לסגור לכם את הגישה?

חוגג: "יכול היות שפייסבוק יסגרו לנו את הגישה למרות שאנחנו נותנים קרדיט, לוגו שלהם או של אינסטגרם ולינק לאתר. אם הם בכל זאת עושים לנו דבר כזה, הם לא יכולים לעשות איפה ואיפה. אם הם עושים לנו, אז הם צריכים לעשות את זה לאחרים. אני לא רואה סיבה למה שיעשו את זה, כי אנחנו מפנים להם טראפיק".

להבין את ההקשר

היכולת של Eye In היא לא רק למשוך תמונות מרשתות חברתיות אלא גם להבין את הקונטקסט - בין אם מבחינת התוכן ובין אם מבחינת המועד והזמן. לצורך המשימה גויסה אפרת רותם, שהייתה בעברה ראש מחלקת ראייה ממוחשבת ברפא"ל, לצד שורה של יוצאי 8200, שבמשך שנתיים פיתחו את Eye In כדי לנסות ולהבין את ההיבט של הרלבנטיות בתמונות - איפה התמונה נוצרה ומתי. כך, למשל, האלגוריתם יודע מתי תמונות סלפי רלבנטיות (במועדונים למשל) לעומת משחקי כדורגל שמה שמעניין לראות בהם הוא את המגרש ולא את הקהל.

האתר של Eye In פתוח לכלל הגולשים, שיוכלו לחפש אירועים ומקומות ברחבי העולם ולצפות בזמן אמת או לפי תאריך מסוים במתרחש דרך תמונות וסרטוני וידיאו. אבל המודל העסקי כרגע מגיע דווקא מכיוון אתרי תוכן, שיוכלו לשלב תכנים מצולמים בזמן אמת.

מובלי פיתחה תוסף שניתן לשלב בתוך כתבות באתרי תוכן ומציג תמונות שקשורות לאירוע מסוים ומועלות בזמן אמת על-ידי גולשים לרשתות חברתיות.

תחת השם Eye In for Publishers חברה מובלי לשישה אתרי תוכן מובילים ובראשם "האפינגטון פוסט".

"המוצר יודע לנתח את הכתבה ולייצר אלבום תמונות וסרטונים תוך כדי", מסביר עידו שדה, משנה למנכ"ל מובלי, "זה מאפשר לעורכי האתרים להביא צילומים מהשטח מבלי להיות שם כמו במקרים של רעידת אדמה. אתר One, שאיתו עשינו פיילוט, הציג תמונות גולשים בזמן אמת בתוך ידיעה על משחק עוד לפני שהמשחק עצמו התחיל".

לדבריו, המודל העסקי יתבסס על כך שאחת התמונות תציע פרסומת מבוססת תוכן והקשר, בדומה למודל שלפיו פועלות כיום החברות אאוטבריין וטאבולה. עוד מוסיף שדה ואומר כי מהפיילוט שהריצו האתרים בשבועות האחרונים עולה כי התמונות והסרטונים המתעדכנים בזמן אמת מעלים את זמן השהייה של הגולשים בתוך האתרים.

על אף היתרון שאתרי התוכן יוכלו לקבל עם תמונות בזמן אמת, שדה וחוגג מבהירים כי מבדיקה שלהם רק 30% מהאייטמים באתר ממוצע יהיו רלוונטיים לשימוש ב-Eye In. כך, רוב הסיכויים שבראיונות אישיים או אייטמים שאינם מתבססים על אירועים מתגלגלים לא יהיה שימוש בטכנולוגיה.