המודיע הסודי של ה-FBI בחקירות השחיתות של פיפ"א

עסקן הכדורגל האמריקאי צ'אק בלייזר, שהיה חבר הוועד הפועל של ארגון הכדורגל העולמי בין 1997 ל-2013, הפך ל"ציפור שיר" חשאית של הרשויות האמריקאיות כבר ב-2011

צ'אק בלייזר / צלם: רויטרס
צ'אק בלייזר / צלם: רויטרס

מתברר כי כבר בדצמבר 2011, יותר משלוש שנים לפני שפוצץ משרד המשפטים של ארה"ב את תיק השחיתות של פיפ"א, עם גל מעצרים של אנשי הארגון וספקיו, וכתבי אישום הכוללים פעילות שוחד בהיקף של 150 מיליון דולר - מצא ה-FBI מודיע סודי, שסייע מאוד לבולשת הפדרלית לפצח את "השיטה" של אנשי ארגון הכדורגל העולמי.

מדובר על צ'אק בלייזר, 70, אמריקאי שהיה חבר בוועד הפועל של פיפ"א בין השנים 1997-2013. הוועד הפועל הינו הגוף שלוקח את ההחלטות החשובות ביותר בארגון - ובין היתר מצביע על זהות מארחות המונדיאלים. כמו כן, שימש בלייזר כמזכ"ל קונקאקאף - התאחדות הכדורגל של מדינות צפון אמריקה, מרכז אמריקה והקאריביים (המקבילה לאופ"א האירופית).

השבוע נחשף כי בלייזר הודה בנובמבר 2013, במהלך דיון בדלתיים סגורות שנערך בבית משפט בברוקלין - בלמעלה מ-10 אישומים, ביניהם קבלת שוחד, העלמות מסים והלבנות הון. על מנת להימנע מכניסה לכלא (הרשויות הבהירו לו כי העונשים המקסימליים בגין פשעיו יעמדו על 75 שנה מאחורי סורגים), הסכים בלייזר "לספק מידע אמין, כנה ומדויק" לצוותי התביעה נגד פיפ"א, ולהשתתף ב"פעילויות חקירה חשאיות בהתאם להוראות של סוכני אכיפת החוק". בלייזר אף התחייב להעיד במשפטים העתידיים שיתנהלו נגד הקולגות שלו לשעבר בפיפ"א, ולהחזיר ל-IRS מסים בשווי של למעלה מ-11 מיליון דולר אותם הוא הודה שהעלים.

על-פי ההודאה של בלייזר - הוא הפך באופן מעשי לעד מדינה של הרשויות עוד לפני כן, כאמור כבר בדצמבר 2011, ולמעשה החל לשמש כ"ציפור שיר" של ה-FBI. המשמעות היא שבמשך שנה וחצי, כשעדיין היה חבר הוועד הפועל של פיפ"א - בלייזר פעל באופן חשאי על מנת "להפיל" את הקולגות שלו.

במהלך הודאתו, סיפר בלייזר בין היתר לביהמ"ש כי הוא, ביחד עם חברים אחרים בוועד הפועל של פיפ"א - הסכימו לקבל שוחד על מנת להצביע עבור דרום אפריקה כמארחת מונדיאל 2010.