האם "אינדיקטור באפט" מאותת על מפולת מתקרבת?

הממוצע של אינדיקטור ה-GNP בשני העשורים האחרונים עומד עד 119% וכעת הוא ברמתו הגבוהה ביותר מאז התנפצות בועת האינטרנט בשנת 2000

וורן באפט / צלם: רויטרס
וורן באפט / צלם: רויטרס

מרבית המניות הנסחרות בשוקי ההון של ארה"ב לא זולות היום. על כך מסכימים כמעט כל מנהלי ההשקעות והאנליסטים בוול סטריט. השאלה הגדולה היא, כמובן, האם המניות מנופחות מאוד עד כדי כך שמפולת מתקרבת לשווקים?

כאן כבר יש מחלוקות משמעותיות בין המחנה הטוען שהמדדים בוול סטריט יכולים להמשיך לעלות גם בשנתיים הקרובות ללא תיקון משמעותי לבין "מחנה המתנגדים" הטוען שהמדדים כבר מתקשים להמשיך בעלייה ולכן תיקון משמעותי מאוד קרוב.

בכל אופן, ל"אורקל מאומהה" וורן באפט יש אינדיקטור מסוים המעיד, לדעתו, טוב יותר אולי מכל אינדיקטור אחר אם שוק המניות מנופח או לא. האינדיקטור הוא היחס בין "התוצר הלאומי הגולמי" (GNP) לבין הערך של כל החברות הציבוריות הנסחרות בארה"ב.

כיום ערך האינדיקטור עומד על כ-150%, והוא מאותת שהמשקיע הממוצע חייב להיזהר.

עוד ב-2001 אמר באפט לחברתו כותבת הטורים ממגזין פורצ'ן קארול לומיס (Carol Loomis) , "אם היחס הזה עומד על 70% עד 80% ואתה רוכש מניות, אז בטווח הארוך תקבל תשואה מאוד יפה...אבל אם היחס מתקרב ל-200% כמו שקרה ב-1999 וחלק משנת 2000, אתה משחק באש".

הממוצע של האינדיקטור בשני העשורים האחרונים עומד עד 119% וכעת הוא ברמתו הגבוהה ביותר מאז התנפצות בועת האינטרנט בשנת 2000. המניות אולי עדיין לא ברמה בועתית אבל יותר ויותר אינדיקטורים מאותתים "זהירות".