משבר יוון: הסתיימה ללא הצלחה פגישת שרי האוצר באירופה

(עדכון) - שרי האוצר של גוש האירו נפגשו באירופה, בניסיון למצוא פשרה שתוביל לסיום המשבר, אך ללא הצלחה ■ 19 מנהיגי גוש האירו יכנסו ישיבת חירום דחופה ביום שני הקרוב כדי לדון במשבר היווני "ברמה הפוליטית הגבוהה ביותר"

אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג
אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג

19 מנהיגי גוש האירו יכנסו ישיבת חירום דחופה ביום שני הקרוב כדי לדון במשבר היווני. זאת, לאחר שפגישת שרי האוצר של הגוש באירופה, בניסיון למצוא פשרה שתוביל לסיום המשבר, הסתיימה ללא הצלחה וללא החלטות.

נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טאסק אמר כי "הגיע הזמן לדון במשבר ברמה הפוליטית הגבוהה ביותר". בפגישה היום שרי האוצר דנו בפעם הראשונה גם בתרחיש שבו יוון פורשת מגוש האירו, ולמרות זאת לא נמצאו פתרונות למשבר.

מוקדם יותר אמרה יו"ר קרן המטבע קריסטין לגארד, כי "יוון תהיה חדלת פרעון מול קרן המטבע הבינלאומית אם היא לא תשלם את חובה עד ה-30 ביוני. אני מקווה שזה לא יהיה המצב. לא אתן ארכה ליוון - אין תקופת חסד".

יוון חייבת להעביר לקרן המטבע העולמית תשלום חוב של 1.8 מיליארד אירו עד סוף החודש. ללא קבלת חבילת סיוע נוספת בהיקף של כ-8 מיליארד אירו, ההערכות הן שיוון לא תצליח לשרת את חובותיה והחששות הם מחדלות פירעון ופרישה מגוש האירו. ממשלת יוון הקשיחה את עמדותיה והזהירה כי אין ברשותה את ההון הדרוש לתשלום החוב שהיא אמורה להעביר לקרן המטבע הבינלאומית עד סוף החודש.

בעוד המו"מ בין יוון לנושיה נקלע למובי סתום, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס צפוי להיפגש מחר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסגרת כנס כלכלי שיערך בסיינט פטרסבורג.

בתוך כך, נגידת הבנק המרכזי הרוסי אלבירה נביולינה אמרה בראיון לאתר CNBC כי הבנק העריך את הסיכונים בתרחיש שבו יוון תפרוש מגוש האירו ואת ההשלכות של צעד שכזה על המצב הפיננסי של רוסיה. לדבריה, התרחיש הזה בהחלט סביר ועלול להשפיע על רוסיה ולכן היא מודאגת מאוד.

אחת הספקולציות בשוק היא שפוטין וציפראס ידונו בהקמת צינור גז שיעבור ביוון וכן באפשרות שיוון תהיה שותפה בבנק החדש של מדינות ה-BRICS. זאת בתמורה לסיוע פיננסי שתעניק רוסיה ליוון.

בתוך כך, שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס אמר אמש כי סביר להניח שלא יושג הסכם עם נושיה של יוון היום, במהלך פגישת שרי האוצר של אירופה. שרי האוצר נפגשים היום בלוקסמבורג וכאשר ורופאקיס נשאל אם יושג הסכם בפגישה הוא אמר: "אני לא מאמין".

אתמול הזהיר הבנק המרכזי של יוון מתרחיש של פרישה מגוש האירו וציין כי יוון נמצאת על "מסלול כואב" שיכול להוביל להחרפת המשבר הכלכלי אם היא תצא מהגוש. "כישלון בהשגת הסכם יסמן את תחילת המסלול הכואב שיוביל לפשיטת רגל של יוון ויציאתה מגוש האירו", נכתב בדוח של הבנק המרכזי. הבנק הוסיף כי כ-30 מיליארד אירו כבר נמשכו מפיקדונות הבנקים ביוון בחודשים אוקטובר-אפריל.