בין סקנדל לפסטיבל: 4 הערות לקראת טקס פרסי התיאטרון

מדובר באירוע שבדרך-כלל מעניין קבוצה מאוד מסוימת של אנשים, אבל הפעם הטקס עשוי לעניין מעגלים רחבים הרבה יותר

מתוך "הכיתה שלנו" / צילום: תמר מצפי
מתוך "הכיתה שלנו" / צילום: תמר מצפי

1. הסערה

בין ההתבטאויות המתהלמות של שרת התרבות מירי רגב, לאלה של השחקן והבמאי עודד קוטלר, וכשברקע פרשיות טעונות כהקפאת התקצוב לתיאטרון הערבי אל-מידאן והקרנת הסרט על הרוצח יגאל עמיר - יתקיים מחר (ו') טקס פרסי התיאטרון לשנת 2014.

מדובר באירוע שבדרך-כלל מעניין קבוצה מאוד מסוימת של אנשים, וגם אותה לא תמיד (תיאטרון גשר מוסיף להדיר את הצגותיו מהטקס, וחבל). אבל הפעם הטקס עשוי לעניין מעגלים רחבים הרבה יותר, וזאת מן הטעם הפשוט שבשעת שישי בצהריים יתרכזו באולם אחד במרכז ענב בגן העיר בתל-אביב לא מעט אנשים טעונים.

הבמאית המוערכת אופירה הניג הגדילה וקראה לאמנים להחרים את הטקס, או לכל הפחות לקום ולצאת מהאולם כאשר השרה רגב תעלה לנאום. כך שיהיה מעניין, ועוד לא אמרנו מילה על המועמדים.

2. הטקס

לאחר הפשרה התמוהה בפרסי התיאטרון של השנה שעברה, שכפועל יוצא ממנה לא חולקו פרסים להצגות כמכלול - השנה האיוולת הזאת תוקנה. 17 קטגוריות של פרסים יחולקו, 14 מהן בקטגוריות אישיות, שלוש מהן להצגות כמכלול: המחזה המקורי הישראלי, המחזה המתורגם והקומדיה. את מספר המועמדויות מוביל הקאמרי עם 28, כאשר אחריו בית ליסין עם 17, הבימה עם 12, החאן עם 10 ותיאטראות חיפה ובאר-שבע עם 9 מועמדויות כל אחד.

3. ההצגה

הקשה ביותר לבחירה היא קטגוריית ההצגה הטובה ביותר של השנה במחזה המתורגם, שבמסגרתה מתמודדות 4 הצגות ראויות ומעולות כל אחת בדרכה. הקאמרי שולח את העיבוד המודרני של איתי טיראן וארתור קוגן ל"איבנוב" של צ'כוב, את העיבוד הקלאסי המרשים של כפיר אזולאי ל"אלקטרה", וכן בקופרודוקציה עם הבימה את "הכיתה שלנו" המופתית שביים חנן שניר. מולן תתמודד הצגה מצוינת נוספת, הפעם של בית ליסין, "המקרה המוזר של הכלב" בבימויו של גלעד קמחי.

4. השחקן

קטגורייה מסקרנת נוספת מגיעה בתחום האישי, והיא על ההופעה הטובה ביותר של שחקן בתפקיד ראשי. קטגורייה ששמו של איתי טיראן חקוק בה באופן די שגור, ושבשנה שעברה נמנעה ממנו ההתמודדות על תפקידו בסיראנו דה ברז'ראק, בעוד החלטה מוזרה. השנה טיראן מתמודד באמצעות תפקידו ב"איבנוב", אלא שיש לו פייט ראוי עד מאוד. אריה צ'רנר הגיש תפקיד נהדר בביצוע של החאן ל"דוד וניה", נתן דטנר נכנס בגאון לנעליו של "גורודיש", וכך גם אלון דהן ב"כיתה שלנו" וב"גורודיש" (שם הוא מועמד בקטגוריית שחקן המשנה). אבל המתמודד המסקרן ביותר יהיה נדב נייטס, שאת התפקיד שלו ב"המקרה המוזר של הכלב" אפשר להגדיר כחד-פעמי.