ה-ECB הסתפק בסיוע שמנע את התמוטטות המערכת ביוון

רק אתמול יצאו מהמערכת הבנקאית ביוון יותר מ-1 מיליארד דולר, והבנק האירופי המרכזי הסתפק בתמיכה של 1.8 מיליארד דולר

אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג
אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג

הבנק האירופי המרכזי (ECB) סיפק אתמול (ו') תמיכה שהספיקה כדי למנוע את התמוטטות המערכת הבנקאית היוונית, בזמן שעל אתונה הלכו והצטברו לחצים פוליטיים ופיננסיים, לקראת פסגת החירום של מנהיגי אירופה ביום שני.

רק אתמול יצאו מהבנקים ביוון יותר מ-1 מיליארד אירו, וה-ECB סיפק 1.8 מיליארד אירו במימון חירום שנועד לשמור על פעילות המערכת במהלך סוף השבוע, והודיע כי יקיים שוב ישיבה ביום שני כדי להחליט האם לספק תמיכה נוספת.

החבל הקצר של ה-ECB בא בהמשך לדרישות מצד פוליטיקאים אירופים שממשלת יוון בראשותו של אלכסי ציפראס תעלה הצעות שימנעו חדלות פירעון של יוון ואת יציאתה האפשרית מגוש האירו. מקורות בנציבות האירופית אומרים כי פגישה של שרי האוצר, שתתקיים כמה שעות לפני פסגת המנהיגים, תדון בתוכניות לניהול יציאתה של יוון ממדינות האירו.

אולם ראש ממשלת יוון רחוק מהתקפלות, ואתמול ביקר ברוסיה בניסיון להשיג תמיכה מוולדימיר פוטין. "אנו נכונים להפליג במים חדשים כדי להגיע לנמל מבטחים חדש", אמר ציפראס. סגן ראש ממשלת רוסיה, ארקדי דבורקוביץ', רמז כי רוסיה תשקול הלוואה ליוון.

"הדברים החשובים ביותר עבורנו הם פרויקטים של השקעה וסחר עם יוון. אם דרושה תמיכה פיננסית, נשקול את הסוגיה הזו", אמר בראיון טלוויזיוני.

מאז שציפראס התייצב בראש קואליציה ביווןף לפני חמישה חודשים, הוא טוען שמשבר החוב היווני ייפתר על ידי המנהיגים הפוליטיים של גוש האירו, ולא על ידי שרי האוצר. אתמול, בסנט פטרסבורג, הביע ביטחון כי תיחתם עסקה. "כל אלו שמהמרים על משבר ועל תרחישי אימה יתגלו כשוגים", אמר ציפראס.

הכישלון ביישוב המשבר בין יוון לבעלות החוב שלה, בפגישה בין שרי האוצר האירופים ביום חמישי, הוביל לגל משיכת פיקדונות בבנקים ביוון - בהיקף כולל של 4.2 מיליארד דולר בסוף השבוע.