כמעט תקרית דיפלומטית: שאול מופז לא נעצר בלונדון

שר הביטחון לשעבר נחת בבריטניה מבלי שיש לו חסינות - כי הוא כבר לא חבר כנסת ■ פלסטינים ניסו להביא לדין בכירים ישראלים על מעורבותם בלחימה בעזה

שאול מופז / צילום: איל יצהר
שאול מופז / צילום: איל יצהר

נמנעה תקרית דיפלומטית בין ישראל לבריטניה בדרך? שר הביטחון לשעבר שאול מופז נחת בלונדון מבלי שיש לו חסינות. כך פורסם אתמול (שבת) לראשונה בחדשות 2. בישראל התעורר החשש שהוא ייעצר עם הגעתו למדינה בשל ניסיונות של גורמים פלסטינים להביא לדין בכירים ישראלים על מעורבותם בלחימה בעזה.

אתמול נעשו ניסיונות של הרגע האחרון בין משרד החוץ לשגרירות ישראל בלונדון כדי להימנע ממבוכה גדולה ואולי אף יותר מכך, זאת לאחר הניסיונות שנעשו טרם ביקורו להשיג לו חסינות כדי שלא ניתן יהיה להעמיד אותו לדין ואולי גם לעצור אותו - כשלו. שני דיפלומטים ישראלים משגרירות ישראל בלונדון ממתינים לנחיתתו של מופז בנמל התעופה הית'רו. במשרד החוץ ערוכים לכל התפתחות.

לפני הטיסה עדכן שגריר בריטניה בישראל מת'יו גולד את מופז ואת השגרירות הישראלית בלונדון על כך שלא עלה בידם להשיג לשר הביטחון לשעבר חסינות. מופז עצמו בחר להמשיך בנסיעה כמתוכנן והוא אמור להשתתף ביום שני בכנס שבו ייקחו חלק גם פוליטיקאים ישראלים אחרים כמו סילבן שלום, יאיר לפיד ויצחק (בוז'י) הרצוג.

יוזכר כי החוק בבריטניה שונה והיום כבר לא פשוט כבעבר להעמיד לדין אישיות ציבורית מחו"ל. עם זאת, הדבר עדיין אפשרי. לדוגמה: ח"כ ציפי לבני, שביקרה לפני כשבוע בלונדון, הייתה צריכה לקבל הזמנה רשמית של משרד החוץ הבריטי ולהיפגש עם נציגים רשמיים של בריטניה.

מופז כיום הוא אדם פרטי ולכן הניסיונות להגיע לאיזושהי הבנה עם הבריטים כשלו והוא עתיד לנחות במדינה בעוד זמן קצר מבלי שיש לו חסינות כזו.