שמואל פרנקל: "אני לא פקיד. אני רוצה להחליט על שיטת המשחקים"

יו"ר המינהלת מצהיר כי הוא רוצה יותר סמכויות, ומעוניין להפוך לקומישינר הראשון בספורט הישראלי: "אם רוצים פקיד, שייקחו מישהו ב-50-40 אלף שקל" ■ על המשבר עם רשות השידור: "ייפתר תוך שבוע, במקרה הגרוע יהיה קצת פחות כסף" ■ הכישלון של מכבי? "מכה קלה בכנף בשבילם" ■ ראיון

שמואל פרנקל / צלם: תמר מצפי

שמואל פרנקל מודה שהאסימון לגמר אילת-ירושלים נפל אצלו בירידה למחצית המשחק החמישי ביד אליהו ביום רביעי שעבר. "בהפסקה הבנתי שאילת לוקחת. ראיתי איך אילת משחקת, ראיתי איך מכבי - וידעתי. לא רק אני. כשירדנו למחצית פגשתי אחד מראשי מכבי, לא משנה מי, שאמר לי אותו דבר, שאילת לוקחת את המשחק".

למרות שראה איך הגמר הקלאסי ירושלים-מכבי בורח לו ולמינהלת מהידיים, בראיון ל"גלובס" פרנקל, מבעלי בית ההשקעות אפסילון, מנסה להישאר ממלכתי ומסביר שהסדרה שתחל היום (ב') בין אילת לירושלים היא "טובה לכדורסל, טובה לספורט". אבל בהרבה מאוד נושאים אחרים הוא הרבה פחות ממלכתי. ערב ההכרעה של עונת 2014/15, הלקח העיקרי שלו הוא שאם רוצים לנהל פה את הכדורסל, אז הוא, שמואל פרנקל - חייב לקבל הרבה יותר סמכויות לידיים.

- הייתה המון ביקורת על העונה הזאת, בעיקר שהיא נמתחה כמו מסטיק. גם אם הספונסר והטלוויזיה רוצים שלושה סיבובים - זה מצדיק את העינוי הזה?

"אני לא אומר שהייתה עונה מדהימה. אבל הייתה עונה טובה. הרעיון לעשות שלושה סיבובים בא גם מהמאמנים, שישבו איתנו לפני שנקבעה השיטה ואמרו שצריך לשחק יותר. אני קודם כל חושב מה נכון לכדורסל ולספורט, ושלושה סיבובים זה דבר נכון. לכל אחד יש דעה - יום אחד שחקן ממכבי כותב בטוויטר למה צריך לחכות 11 יום, ויום אחר כך מישהו מבקש לקצר. אין משהו אידאלי. אבל בסופו של יום העסק עובד, מנוהל ומסודר".

- איך היית מדרג את העונה הזאת לעומת שלוש העונות הקודמות שלך כיו"ר המינהלת?

"ההרגשה הכללית היא שהתקדמנו עוד צעד. יש רייטינג ממוצע של 4.2% בערוץ 1, שמשקף מגמת עלייה. מספר האוהדים הממוצע השנה היה 2,200 למשחק, שזה עלייה של 12.8%. עלינו מ-380 אלף צופים לחצי מיליון העונה. כל הפרמטרים הם פרמטרים של עלייה. לראשונה נמכרו 20,000 מנויים. חצי מדקות המשחק הם של ישראלים, ואפילו השחקן המצטיין של הפלייאוף הוא ישראלי - אפיק ניסים. בעונה שעברה קלעו שבעה ישראלים מעל 10 נקודות בממוצע למשחק, העונה יש 13 כאלו. לכן אני חושב שהעונה הזאת היא התקדמות".

- אז איך אתה מסביר אתה הפער הזה בין הדברים הנתונים האלו - לבין הקיטור שהכדורסל פה לא במצב טוב? מה הבעיה של הציבור עם הכדורסל הישראלי?

"אני חושב שהקיטור מצד הקהל נובע מההרגשה שכאילו כל שנה יודעים מי האלופה, אבל גם זה כבר לא נכון. אני שנתיים וחצי בתפקיד, ובקדנציה שלי יש שתי אלופות שהן לא מכבי. ואתה יודע מה - זה טוב לספורט וטוב לכדורסל. דורון הרציקוביץ' שאימץ את אילת ומוציא כסף מהכיס, כתב לי היום SMS: 'החלום התגשם'. אני חושב שלאט-לאט הקיטור הזה יקטן".

- אולי זה הזיגזג הזה שלכם - למה אתם מאפשרים להצביע בכל יום על שינוי השיטה ולא רצים עם שיטה ברורה וקבועה חמש שנים? הנה, בשנה הבאה שוב חוזרים לפיינל-פור.

"עם ארגון השחקנים חתמנו לחמש שנים - ובזה אנחנו לא נוגעים. לגבי הפורמט של הליגה יש בעיה. לא יכול להיות שבכל העולם הליגות מסתיימות בסדרות, אפילו בניו זילנד ובאוסטרליה עושים סדרות בגמר. כולנו קמנו לראות את הסדרה בין גולדן סטייט לקליבלד, וגם בארץ אנחנו צריכים סדרות. אבל פה הקבוצות הקטנות והבינוניות חושבות שבמשחק אחד אפשר לקחת את מכבי, והן מצביעות לפי זה בעד שינוי השיטה. הבעיה העיקרית היא שהסמכויות של יו"ר המינהלת הן לא מספיקות. בחנתי עכשיו את הסמכויות של הקומישינר ב-NBA, ואני מתכוון להביא בקרוב לדירקטוריון שינויים בעניין הזה. אני לא יכול לנהל את הליגה ללא סמכויות. אני לא פקיד. אם רוצים פקיד, שייקחו מישהו ב-40-50 אלף שקל. אני יו"ר שכלפי הציבור צריך להצדיק כל מיני דברים שאני לא מסכים איתם. אם אני חושב שזה לא נכון שלליגה יהיה פיינל-פור - אז לא יכול להיות מצב כזה".

- אתה רוצה זכות וסמכות מלאה להחליט גם על שיטת המשחקים?

"כן. כן. כן. אני רוצה יותר השפעה. בקרוב אכין מסמך שנוגע לסמכויות היו"ר ואביא אותו לדירקטוריון. אני רוצה יותר השפעה. אני רוצה להכריע על השיטה. אני לא רוצה שיקום לי פתאום דירקטור בכל יום ויגיד לי לכנס את הדירקטוריון של המינהלת תוך שבעה ימים כי זה כתוב בדירקטוריון. ההחלטות האלו על חזרה לפיינל-פור גורמות להפחתת משחקים, זה משהו שפוגע בקבוצות וגם בטוטו, אבל עם הטוטו אני אסתדר - הוא פרטנר נהדר. אבל זה חלק מהראייה הכללית שלי כמי שאמור לדאוג לקבוצות ולתקציבים. עשיתי מהפיכה אדירה בנושא הכספי - כשבאתי הקבוצות קיבלו 880 אלף שקל בעונה, והעונה כל קבוצה תקבל 1.75 מיליון שקל, וביחד עם כספי השיטור והאבטחה הן יגיעו כמעט לשני מיליון שקל. כשאתה נותן לקבוצה כמעט 40% מתקציב המינימום שלה - אז אתה הופך להיות מאוד משמעותי".

***

- בדבר אחד עד היום נכשלתם באופן מוחלט - לא הצלחתם להביא עוד נציגה ליורוליג. ואם זה יקרה זה הרבה יותר עבודה של אורי אלון ושות' מאשר המינהלת.

"הנושא הזה מאוד מפריע לי. החלום שלי זה שתי קבוצות ישראליות ביורוליג. בכל ישיבה ביורוליג עדלי (מרכוס - מנכ"ל המינהלת) ואני לוחצים על ג'ורדי ברתומיאו לקבל עוד נציגה, אין ישיבה שאנחנו לא מעלים את זה, וג'ורדי מצדו טוען שעדיף לתת את הכרטיס החופשי לגרמניה שמביאה כסף ורייטינג וזו מדינה גדולה. אבל בשביל שהרקדנית תרקוד על הבמה אתה צריך שהיא תרקוד יפה. הייתה לנו בעיה עם ירושלים שלא עברו את השלבים הראשונים ביורוקאפ, ורק כשהם יעשו הישגים בכדורסל הם יגיעו. יכול להיות שהיום בגלל היחסים בין היורוליג לפיב"א נפתח חלון".

- לגבי הפיינליסטית השנייה, אין לך בעיה עם הקומבינה שבזכותה אילת הרוויחה את המקום שלה בליגה, על חשבון גבעת שמואל?

"אני מסתכל על הדברים מהיום שהגעתי לתפקידי במינהלת. ומה שאני רואה זה שבסוף יש כאן דבר יפה - עיר שאין לה כדורגל, שתראה מה קורה שם היום בזכות הכדורסל. אני מסתכל על בנאדם כמו הרציקוביץ' שירד לאילת, הוציא במשך שלוש שנים כסף מכיסו, אשתו שעובדת שם, הם עשו צעדים נכונים השנה - אז אני לא רוצה להסתכל אחורה. מהיום שבאתי, ראיתי קבוצה לגיטימית".

- וכל עוד אתה נמצא במינהלת דבר כזה לא יכול לקרות?

"קשה לי להאמין".

- לאחרונה הוציאה מינהלת הליגה בכדורגל מכתב לקבוצות שמתריע שלא בטוח שערוץ 1 יוכל לעמוד בהסכם הטלוויזיה ל-2015/16. גם אתם באותה סירה, עם ה-6 מיליון שקל שרשות השידור מחויבת לכם בעונה הבאה למשחק המרכזי.

"כל מה שקורה עכשיו זה לחץ על ראש הממשלה, על שר האוצר ועל השר במשרד התקשורת אופיר אקוניס לפתור את נושא רשות השידור. אמרו לי שזה ייפתר תוך שבוע. במידה ולא - כל המשחקים כולל המרכזי ישודרו בשנה הבאה, גם אם לא יהיה ערוץ 1. במקרה הגרוע יהיה קצת פחות כסף. מה הם ישדרו? הם צריכים את זה. חוץ מזה, ביבי יכול לתת לכדורגל לא לפתוח את השנה?".

- אתה מכיר טוב את אנשי מכבי ת"א ואני מניח שדיברת איתם אחרי ההדחה, מה ראית?

"מכבי זו מכונה משומנת שעובדת הרבה שנים. מסודרת, עם תוכניות, הנהלה. אני חושב שהם קצת חיו על האדים של ההצלחה בשנה שעברה, של קבוצה שאף אחד לא האמין שתיקח את גביע אירופה. הם האמינו שגם עם הקבוצה הזאת של השנה אפשר יהיה להגיע רחוק. ממה שאני מכיר את מכבי - הם יתעשתו, יסיקו מסקנות, הנה כבר החתימו את רוצ'סטי. העונה הזאת היא בשבילם מכה קטנה בכנף".

- אתה יכול להבין אותם - את הטענות שלהם כל הזמן נגד הפורמט של הליגה, נגד ההגבלות ששמים עליהם, אפילו המחאה של הקהל שלהם נגד המינהלת?

"כן. אני חושב שעד לאחרונה היה במינהלת איזון מאוד יפה שאיפשר למכבי להיות חזקה באירופה. אבל הקולות שאני שומע בזמן האחרון ברקע, הם כאלו שלמכבי יהיה קשה לחיות איתם. אני שומע עכשיו הצעה חדשה בנושא הזרים והמתאזרחים. למשל, נציג הפועל ת"א שמתכוון להביא עכשיו לדירקטוריון הצעה להגביל מתאזרח אחד לקבוצה - זה מצב שאסור שיקרה כי זה ישבור את כל האיזונים. אם קבוצות יקבלו את הזכות להצביע על זה - זה יהיה מגוחך וחמור. אני בדקתי את זה עם היועץ המשפטי, ובמקרה הזה מתאזרח הוא ישראלי לכל דבר, לפי חוק השבות, ואי אפשר לפסול אותם".

- יש לכם שרת ספורט חדשה, שכרגע עסוקה אמנם בקרבות בגזרות אחרים, יש משהו שאתה בכל זאת מייעד לה?

"כן. יש לנו בעיה עם קבוצות שמשחקות באירופה - העלות של השתתפות באירופה היא בין מיליון למיליון וחצי שקל, מה שגורם לכך שקבוצות לא רוצות להירשם. אני מתכוון לפנות לשרת התרבות והספורט בקרוב, בבקשה שתקים קרן - בשיתוף הטוטו ואולי גם מפעל הפיס - שנוכל לתת לקבוצה שהולכת לאירופה תמיכה. הכיוון שאנחנו הולכים אליו הוא לתת לקבוצות האלו תוספת של מיליון שקל בעונה לקבוצה".

- בוא נחזור למציאות - מה יהיה בגמר?

"כל קבוצה תנצח אצלה בבית. זה ייגמר על הפרשים לכאן או לכאן".