הקלה בדרישות הנזילות מחברי בורסה שאינם בנקים

הבורסה תשנה את מודל ההון שנדרש מהם במטרה להקטין את הפער מול הבנקים

יוסי ביינארט / צילום: אלון רון
יוסי ביינארט / צילום: אלון רון

לאחר שנים של קיטון במספר חברי הבורסה שאינם בנקים (חש"בים), ובתום כארבע שנות ניסיון של מודל דרישות ההון הקיים, הבורסה מקדמת מהלך להקלה במודל ההון שנדרש מהחש"בים. ל"גלובס" נודע כי הבורסה הציגה בפני נציגי החש"בים תוכנית עבודה להפחתת דרישות ההון והנזילות מהם, במטרה להקל על פעילותם ולהקטין את הפער למול הדרישות מן המערכת הבנקאית. ככל הידוע, בכוונת הבורסה, בניהול יוסי ביינארט, לנסח את כללי ההון הרגולטורי והנזילות עד לסוף השנה, כך שיוטמעו כבר מ-2016.

המודל הנוכחי קיים מאז תחילת 2011, ולדברי גורמים בשוק הוא "שמרני בהשוואה למה שמוכר במדינות מקבילות". כמו כן, המודל אליו כפופים החש"בים אינו דומה לזה שמחייב את הבנקים הפועלים בתחום, אשר נהנים בשנים האחרונות מעדיפות ביחס למתחרים שאינם בנקים. "הדיפרנציאציה מול הבנקים מפלה את החש"בים לרעה, ויש ארביטרז' רגולטורי לטובת הבנקים", מסבירים בסביבת הבורסה והחש"בים.

הבורסה שכרה חברת ייעוץ חיצונית וביצעה בדיקה השוואתית מול ארה"ב, אירופה ואוסטרליה. המודל החדש שתנסח יותאם למודל האירופי, שנשען על עקרונות כללי באזל למערכת הבנקאית. כך, בבורסה מתכוונים לשחרר לחש"בים הון בתקווה שזה יקל עליהם ויביא אותם להגדיל את הפעילות בשוק, למשל באמצעות הגדלת אשראי ללקוחות, תוך שיפור מצבם כחלופה לחברי הבורסה של הבנקים. מדובר בהקלה בדרישות לא רק ביחס להיקף ההון, אלא גם ברמת הנזילות ובתמהיל של הנכסים שיאפשרו עמידה בהון הרלוונטי להוראות הבורסה.

"המהלך מבורך"

בקרב החש"בים מברכים על המהלך. "המצב הנוכחי בעייתי", אומר בכיר בשוק, אך מוסיף כי "מוקדם להעריך איך זה יעזור לחבר בורסה כזה או אחר, הגם שהמהלך של הבורסה לני"ע מבורך". בכיר אחר בירך אף הוא והוסיף כי "לאורך השנים נסגרו חברי בורסה לא מעטים, ותיקוף מחדש של מודל ההון עשוי לחזק את הקיימים ואולי יעודד חדשים. זה ישפר את התחרות מול הבנקים".

במהלך נוסף, צפויה הבורסה בשבועות הקרובים להקל גם ב"מקדמי הכיסוח" שלפיהם מופקדות בטוחות על ידי חברי מסלקת מעו"ף. מדובר בהקטנת הפער בין השווי של הני"ע שמופקד ביחס לשווי השוק שלו, לצורך חישוב הביטחונות. הפער הוא "מקדם כיסוח" שנועד להציג את שוויים הפוטנציאלי של הני"ע המועברים כבטוחות במצבים של ירידה חדה במחירם.