זעם ביוון: "אין לנו כסף. לא יכולים יותר לחיות כך. די כבר!"

(עדכון) - ציפראס: האירופים לא מעוניינים בהסכם ■ מנהיגי אירופה מתכנסים לפגישה מכרעת על גורל יוון ■ ובינתיים, בלגן ביוון: חברי פרלמנט מטעם סיריזה "מורדים" בראש הממשלה

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

עוד לפני שאלקסיס ציפראס חזר לאתונה מפסגת החירום של גוש האירו בבריסל שלשום (ב') בלילה, כבר נשלפו הסכינים במפלגתו השמאלנית והמרדנית, סיריזה.

בפגישה עם עמיתיו האירופים הציג ראש ממשלת יוון הצעות פייסניות יותר להסכם הצלה חדש, וזאת בניסיון של הרגע האחרון להשיג סיוע חירום בסך 7.2 מיליארד אירו ולמנוע את חדלות הפירעון של יוון ב-30 ביוני.

אך חברי הגרעין השמאלני הקשה במפלגת סיריזה חוששים שציפראס עומד להסכים להעלאות מס ולקיצוצי פנסיה שדומים לצעדי הצנע שאותם הוא הוקיע כ"ברבריים" ו"בלתי מתקבלים על הדעת" כשעדיין היה חבר אופוזיציה.

אתמול שטף את המפלגה גל של מצב רוח מרדני, למרות שבגרסה היוונית שהודלפה לאמצעי התקשורת נטען כי הממשלה דחתה את דרישותיהם המחמירות של הנושים לטובת אופציות אחראיות יותר מהבחינה החברתית.

"דעתי האישית היא שלא ניתן לאשר צעדים אלה בהצבעה. הם קיצוניים ומנוגדים לצדק החברתי", אמר אלכסנדרוס מיטרופוליס, חבר פרלמנט מטעם סיריזה המכהן גם כסגן יו"ר הפרלמנט, ומשתייך לגרעין המפלגתי הקשה.

יאניס מיכלוינקיס, חבר פרלמנט ניצי אחר, הסכים עם דברים אלה: "עסקה על בסיס הצעותיה החדשות של המפלגה תהיה שווה להתקנת מצבה על קברה של יוון".

כמה מאנשי המפלגה חוששים ששר האוצר יאניס ורופאקיס, המאיים לפלג את סיריזה, עלול לצאת נגד הקו המדיני של הממשלה. מוקדם יותר השנה איים ורופאקיס לערוק מסיריזה ולקחת עמו קבוצת עמיתים לאחר שציפראס הציע לו להתפטר.

אחת הסיבות לאיום המרחף על ציפראס היא שציפראס ועוזריו התעלמו מ-20-30 המורדים הפוטנציאליים בסיעה של סיריזה כאשר גיבשו בחופזה בשבועות האחרונים רשימת הצעות רפורמה.

ציפראס מסתכן גם בתגובת נגד חריפה של הציבור היווני. אתמול בערב יצאו אלפי גמלאים לרחובות אתונה כדי למחות על הקיצוצים שהובטחו לנושי המדינה.

"אין לנו כלום. אין לנו כסף. אנחנו לא יכולים יותר לחיות כך", אמר תומס ינקקיס בן ה-63 המתגורר העיירה מרוחקת 30 ק"מ מאתונה. "די כבר!" הוא צעק בעיניים דומעות.

אם יותר מ-10 חברי פרלמנט מטעם סיריזה יצביעו נגד חבילת ההצלה החדשה - ואפילו אם הם רק יימנעו בהצבעה - תזדקק ממשלת הקואליציה בהנהגת סיריזה לתמיכתן של מפלגות האופוזיציה הפרו-אירופיות כדי להעביר את הצעת החוק בפרלמנט. למרות שזה יפתור בעיה מיידית, זה עלול לפגוע באמינותה של סיריזה וליצור ספק באשר לעתיד הממשלה.

רבים מהמורדים הפוטנציאליים בסיריזה הם אידיאליסטים שמאלנים קיצוניים שיצייתו למצפונם במקום לדבוק בקו המפלגתי, ומצב דברים זה מחריף עוד יותר את מצוקתו של ציפראס.

"יש די הרבה חברי פרלמנט סוררים בסיעת סיריזה. המפלגה לא ליטפה מספיק את האגו שלהם, ותנאי חבילת הסיוע הכו כמה מהם בהלם", אמר גיאורג פגולטוס, כלכלן באוניברסיטה העסקית של אתונה.

אם הדברים יתנהלו בהתאם לתוכנית, תחתום יוון על הסכם עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לפני פסגת מנהיגי האיחוד האירופי מחר שבה אמור ההסכם להיות מאושר. הפרלמנט היווני יערוך דיון חירום בן שלושה ימים בסוף השבוע, ויצביע על ההסכם ביום ב' הבא, לדברי פקיד ממשלתי.

הגרמנים מאבדים את הסבלנות כלפי היוונים

כמה שעות אחרי שהקנצלרית אנגלה מרקל העניקה תגובה חיובית מסויגת להצעות הרפורמה האחרונות של עמיתה היווני אלקסיס ציפראס, היא קיבלה תזכורת חדה לעומק התסכול של הגרמנים כלפי יוון, כאשר אחד מחברי הסיעה שלה שפך קיתונות של בוז על שיחות החילוץ של יוון.

וולפגנג בוסבאך, מחוקק מסיעת CDU של מרקל (נוצרים דמוקרטים), שהצביע נגד תוכניות הסיוע הקודמות ליוון, תיאר את מדיניות גוש האירו כלפי אתונה כ"קרוסלה פיננסית, שאני אישית לא מאמין שתיעצר אי פעם".

בוסבאך אמר לערוץ השידור הממלכתי דויטשלנדפונק: "כל מי שמאמין כעת שזהו הפרק האחרון בסיפור ללא סוף של יוון, יתאכזב בקרוב מאוד".

קולות אחרים בגרמניה העניקו למרקל את היכולת ליהנות מהספק ויותר זמן לדיונים עם יוון. שבועון החדשות רב ההשפעה דר שפיגל כתב במאמר מערכת ש"כעת שוב הגיע תור הנושים לפעול".

אבל התגובות בגרמניה אתמול (ג') שיקפו במידה רבה את הקשחת היחס כלפי יוון בחודשים האחרונים, ואת מרחב התמרון המוגבל של מרקל בימים שנותרו להשגת הסכם עם יוון.

היומון השמרני המכובד המוביל "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" קרא לממשלת מרקל לא להיחפז בשיפוט - אלא לנתח כראוי את ההצעה היוונית החדשה, שמדברת על העלאת מע"מ (אם כי לא על חשמל) ומסים לעסקים ולעשירים, ומשנה את מערכת הפנסיה הידועה לשמצה של יוון.

"הבדיקה המדוקדקת אינה דבר שטחי, ובמחלוקת הזו היא חיונית", כתב העיתון. הוא הוסיף ש"אין ממשלה במדינת משבר שפגעה בדימוי של אירופה יותר מממשלת הקואליציה הרדיקלית באתונה. אין ממשלה שניפצה כה הרבה חרסינה. הבסיס של האיחוד האירופי הותקף".

מרקל כינתה את התוכנית היוונית החדשה "נקודת התחלה" לדיונים אינטנסיביים חדשים, שמתקיימים בימים אלו. הישיבה הקרובה של שרי האוצר מגוש האירו תיערך הערב (ד'), והכוונה היא להציג עקרונות אפשריים לעסקה שתובא לאישור מנהיגי האיחוד האירופי, שמתכנסים לפסגה מחר ומחרתיים (ה'-ו').

למתנגדי סיוע נוסף ליוון אין הרבה הזדמנות לקדם את התנגדותם כעת. הקואליציה של מרקל עם הסוציאל-דמוקרטים מחזיקה ב-504 מ-631 מושבי הבונדסטאג. המפלגה שמתנגדת לאירו, "חלופה לגרמניה", שרויה במצוקה על רקע סכסוך בין מנהיגיה.

וולפגנג שוובלה, שר האוצר הגרמני (וסוציאל-דמוקרט), ריכך בינתיים את הביקורת הקשה שהוא השמיע שלשום (ב') על התוכנית היוונית החדשה, כשהוא ביטל אותה כ"שום דבר חדש". כעת גם הוא מוכן לראות בהצעות שהביא ציפראס לבריסל נקודת התחלה לדיונים נוספים.

אבל ברלין מודאגת בכל זאת מקבלת הפנים החמה שהתוכנית החדשה קיבלה בכמה חוגים בנציבות האירופית. "הגרמנים לא רואים את התוכנית בחיוב כפי שרבים בבריסל רואים אותה", אמר דיפלומט באיחוד האירופי. גרמניה גם ממשיכה לעמוד על כך שאישור קרן המטבע הבינלאומית לכל תוכנית יהיה חיוני - ולו רק כדי להעביר את התוכנית בהצבעה בבונדסטאג.

מרקל ושוובלה שיחקו את תפקיד "השוטר הרע והשוטר הטוב" עם אתונה, אבל הבדלי הדעות ביניהם בשאלה היוונית הם עמוקים: מרקל רוצה לנהל מו"מ עם יוון במידת האפשר כדי לשמור על שלמות גוש האירו, לחזק את האיחוד האירופי ולשמור על יציבות בבלקנים. שוובלה חושש שללא עסקה חזקה במיוחד, גוש האירו והאיחוד האירופי עלולים להינזק מהסכם נוסף עם יוון.