התאחדות החברות לביטוח חיים פנתה לביהמ"ש נגד סלינגר

בהתאחדות טוענים כי דרישת הממונה על שוק ההון לנתק את גובה העמלה לסוכני הביטוח מדמי הניהול היא "פרשנות שגויה"

מאיר שביט / צילום: בן יוסטר
מאיר שביט / צילום: בן יוסטר

קביעתה של הממונה על שוק ההון באוצר, דורית סלינגר, כי הגופים המוסדיים פועלים שלא בהתאם להוראותיה ביחס להסכמי התגמול שלהם עם סוכני הביטוח, היא "פרשנות שגויה" - כך עולה מ"המרצת פתיחה" שהגישה היום (ד') התאחדות חברות לביטוח חיים, בניהול מאיר שביט, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

מדובר בהליך חריג, שמהווה עליית מדרגה במערכת היחסים המתוחה בין חברות הביטוח לממונה, סביב נייר עמדה יוצא דופן שהוציאה סלינגר בעניין "תשלום גוף מוסדי לבעל רישיון".

העמדה, שיצאה במקור בינואר השנה, ושהובהרה ושונתה במקצת בסוף מארס השנה, הגדירה כי התגמול שמשלמים המוסדיים שמנהלים את החיסכון הפנסיוני של הציבור לסוכני הביטוח הוא בעייתי, ואינו עומד בהנחיות הרגולציה זה זמן.

משום ההשלכות הדרמטיות של עמדת המפקחת, שקוראת לשינוי מהותי באופן ההתקשרות של כלל הגופים המוסדיים עם סוכני הביטוח בתחומי החיסכון הפנסיוני, הגישה ההתאחדות "המרצת פתיחה", שבמסגרתה היא מבקשת מבית המשפט להכריע לגבי פרשנות המפקחת על הביטוח ולהעניק לה סעד הצהרתי שיקבע כי "תגמול הנגזר מדמי הניהול כשלעצמו אינו אסור על-פי דין", וכי "אין ולא היה בעצם התקשרותם של הגופים המוסדיים בהסכמים, שכוללים תגמול הנגזר מדמי הניהול, משום הפרה של חובה כלשהי על-ידי הגופים המוסדיים".

זאת, על מנת לשנות את המהלך האגרסיבי שביצעה הממונה, לתפיסתם, או לכל הפחות להביא לכך שבית המשפט יסייע לבטל את החשיפה שלהן לתביעות עתידיות על כך שהן לכאורה פעלו בניגוד להוראות האוצר זמן ניכר.

על-פי עמדת המפקחת, שלדבריה לא שינתה את הוראות הרגולציה הקיימת אלא פירשה את מה שההוראות הגדירו זה כבר, יש לנתק את הקשר בין גובה העמלה לסוכן הביטוח לגובה דמי הניהול שהלקוח משלם, וזאת במטרה לנטרל את ניגוד האינטרסים בין הסוכן לבין הלקוח בכל הקשור לדמי הניהול בחיסכון הפנסיוני.

עתה, התאחדות חברות ביטוח טוענת כי עמדת הממונה היא "פרשנות שגויה, ומבלי שקיימת הוראת חוק התומכת בעמדתה".

לטענת ההתאחדות, הזיקה בין דמי הניהול לעמלות הסוכנים היא פרקטיקה שנהוגה שנים רבות, ואילו הממונה, בנייר עמדה "קצר ולקוני", דורשת מחברות הביטוח המסחריות "לפעול כמוסדות ללא כוונות רווח", וזה "דבר העומד בניגוד למושכלות יסוד".