מתקפת טרור: כריתת ראש בצרפת, עשרות הרוגים בתוניסיה

(עדכון) - שני חמושים ירו לעבר שני מלונות בעיירה סוסה בתוניסיה ■ אחד המחבלים חוסל, השני נמלט מהזירה ■ בצרפת, מחבל הגיע למפעל גז בדרום-מזרח המדינה והפעיל כמה מטעני חבלה קטנים; גופה כרותת ראש נמצאה במפעל ■ המחבל נתפס וטען כי הוא משתייך לדאעש

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

לפחות 27 בני אדם נהרגו היום (ו') בפיגוע טרור בעיר הנופש סוסה שבתוניסיה. לפי משרד הפנים המקומי, שני חמושים ירו לעבר שני מלונות בעיר סוסה שלחופי הים בתיכון בצפון המדינה. לפי הדיווחים רוב ההרוגים הם תיירים זרים, בהם אזרחים בריטים וגרמנים. אחד המחבלים חוסל בידי כוחות הביטחון שהגיעו למקום, ואילו המחבל השני נמלט מהזירה.

ממשרד החוץ נמסר כי "נכון לעכשיו, ובכל הזהירות המתבקשת, לא ידוע לנו על ישראלים שנפגעו במתקפות".

ה-Mirror הבריטי דיווח מפי עדי ראייה כי המחבל ירה במכוון בתיירים. אחד הנופשים צייץ בטוויטר: "היה פיצוץ במלון וחמוש עם רובה ירה בקבוצות של תיירים ששכבו על מיטות שיזוף".

תייר נוסף שהיה בקרבת מקום הוסיף: "שמעתי את היריות, וזה ממש מפחיד". לפי הדיווח, קורבנות המתקפה, שטרם ברור אם הסתיימה - נותרו מתבוססים בדמם על החוף של המלון. פצועים נראו נמלטים כשהם עדיין בבגדי ים.

סוסה היא אחת מאתרי הנופש הפופולריים ביותר בתוניסיה ואליה מגיעים תיירים רבים מאירופה ומהמדינות השכנות. ענף התיירות הוא אחד ממקורות ההכנסה הבולטים של המדינה, שהייתה עדה בשנה האחרונות לעלייה במתקפות הטרור בשטחה ובאיומים מצד ארגוני הטרור העולמיים, בהם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

מאז חודש מרץ נמצאת תוניסיה בכוננות גבוהה, אחרי שחמושים תקפו את המוזיאון הלאומי ברדו בבירה תוניס ורצחו תיירים זרים רבים. זאת הייתה אחת ממתקפות הטרור הקטלניות ביותר במדינה זה עשור. מאז הודח הדיקטטור זין אל-עבאדין בן עלי ב-2011, ידעה המדינה מעבר שקט ושלו לעבר דמוקרטיה. ואולם, במקביל, התחזקו גם תנועות איסלאמיות קיצוניות ואלפים מאזרחי המדינה הצטרפו לשורות ארגוני ג'יהאד עולמי בסוריה, בעיראק וגם בלוב השנה, שם הקימו מחנות אימונים והבטיחו להוציא מהם פיגועים במולדתם.

טרור בצרפת

בתוך כך, אדם אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו היום במתקפת טרור במפעל גז בסמוך לעיר ליון שבדרום-מזרח צרפת - כך דיווחו כלי התקשורת במדינה. על פי המשטרה המקומית, גופתו של ההרוג, שנמצאה בסמוך למקום, הייתה כרותת ראש, והראש נמצא תלוי על גדר המפעל, "אייר פרודקטס", כשעליו כיתובים בערבית.

מקור משפטי במדינה מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי התוקף, שנעצר כעבור זמן קצר, נשא דגל איסלאמיסטי. על פי מקורות במשטרה, הוא הגיע למקום במכונית והתפרץ אל תוך המפעל השייך לחברה אמריקנית והפעיל כמה מטעני חבלה קטנים. באזור נשמע במקום פיצוץ עז, ככל הנראה כתוצאה מהפצצת מכלי גז במפעל.

על פי הדיווחים, העצור, כבן 30, היה מוכר קודם לכן לרשויות במדינה. ברשת "סקיי ניוז" צוטט עיתונאי צרפתי שאמר כי החשוד מסר בחקירתו שהוא משתייך לארגון "המדינה האיסלאמית" (דרעש). כעת סורקים את הסביבה כדי לבדוק אם הוא פעל לבדו או שמא היה מלווה במחבלים נוספים.

"על פי הממצאים הראשוניים, אדם אחד או יותר נסעו בכלי רכב אל תוך המפעל המייצג גז תעשייתי. במקום אירע פיצוץ", סיפר מקור משפטי. "גופה כרותת ראש נמצאה בסמוך למפעל אולם איננו יודעים עדיין אם היא הועברה למקום ממקום אחר או לא".

בעקבות האירוע הורה ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס להגביר את האבטחה סביב אתרים "רגישים". ואלס, הנמצא מחוץ למדינה בביקור מדיני בדרום אמריקה, ביקש משר הפנים של צרפת ברנר קזנוב לנסוע לזירת המתקפה.