הבנקים והבורסה ביוון לא ייפתחו והבורסה לא תפעל

(עדכון) - יו"ר קרן המטבע: "אני ממשיכה להאמין שדרושה גישה מאוזנת ואפשר למצוא דרך להחזיר את יוון למסלול צמיחה והחזרת האמון"

יוון, תור לבנק / צילום: רויטרס
יוון, תור לבנק / צילום: רויטרס

לאחר שבימים האחרונים אזרחי יוון הסתערו על הבנקים ומשכו כמויות אדירות של מזומנים, הבנקים ביוון לא ייפתחו היום וגם בהמשך השבוע. כך החליטה ממשלת יוון אתמול. גם הבורסה באתונה לא תפעל ועל האזרחים תוטל הגבלת משיכת מזומנים מכספומטים (משיכה בהיקף של עד 60 אירו).

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, אמר אמש בנאום ששודר בטלוויזיה היוונית לאחר ישיבת חירום של הקבינט כי "החלטתי על 'יום חופשה' לבנקים והטלת מגבלות על תנועות הון". הוא קרא לאזרחי יוון "להישאר רגועים" והבטיח כי הפקדונות שלהם בבנקים "בטוחים".

ציפראס האשים את נושי יוון כי בפעולות שנקטו הם למעשה "מתערבים במשאל העם ובדמוקרטיה היוונית".

"אנחנו עדיין פתוחים למו"מ עם ממשלת יוון ואני מאמינה שניתן למצוא דרך לפתור את משבר החובות של המדינה". כך אמרה אתמול כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית.

"אני ממשיכה להאמין שדרושה גישה מאוזנת ואפשר למצוא דרך להחזיר את יוון למסלול צמיחה והחזרת האמון במדינה. זאת תוך יישום רפורמות פיסקליות בתמיכה של מימון מוסדות בינלאומיים. ה-IMF תמשיך בגישה זו לנסות למצוא דרך לפתרון ביחד עם ממשלת יוון ושותפינו באירופה", אמרה לגארד.

ה-ECB לא יגדיל הסיוע

הבנקים ביוון נמצאים בחזית העימות בין ממשלת יוון ונושיה, לאחר שהציבור היווני הוציא כספים ואגר מזומנים בימים האחרונים לקראת דיפולט בסוף החודש.

לאחר שרשת BBC דיווחה אתמול כי הבנק המרכזי האירופי מתכנן להפסיק את סיוע החירום לבנקים ביוון - פרסם הבנק המרכזי הודעה עמומה לפיה הוא "ימשיך לעבוד עם הבנק המרכזי של יוון על מנת להשיג יציבות פיננסית".

מאוחר יותר הודיע ה-ECB כי הוא מקפיא את רמת סיוע החירום ליוון על הרמה שנקבעה ביום שישי האחרון (כ-89 מיליארד אירו). המשמעות - אם בנקים ביוון יזדקקו לעוד סיוע עקב "ריצה" של אזרחים לבנקים למשוך כספים עלולה להיווצר בעיית נזילות חמורה במדינה. עם זאת, ה-ECB הודיע גם שהוא "עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות ומוכן לשקול שינוי בהחלטה בהתאם למצב".

לאחר שגם בפגישה הגורלית אתמול (שבת) יוון ונושיה לא הצליחו להגיע לפשרה, נראה כי הדרך של יוון מחוץ לגוש האירו נסללה באופן כמעט ודאי. בינתיים, הציבור היווני המבוהל "רץ על הבנקים" ומנסה לאגור כמה שיותר מזומנים, עניין שמגביר את המצוקה הפיננסית של המערכת הבנקאית.

המזומנים ביותר משליש ממכשירי הכספומט ברחבי יוון אזלו אתמול, ותורים ארוכים של אנשים נראו מחוץ לבנקים, כך לפי דיווחים ב"רויטרס". לפי הערכות הציבור היווני משך אתמול יותר מ-600 מיליון אירו, הגבול העליון של משיכת מזומנים ביום אחד. בינתיים ראשי הבנקים המבוהלים התכנסו לנסות ולתאם עם הבנק המרכזי ביוון את המשך הפעילות.

יוון, תור לכספומט / צילום: רויטרס
 יוון, תור לכספומט / צילום: רויטרס

המערכת הבנקאית ביוון נמצאת במצוקה פיננסית קשה והבהלה הציבורית למזומנים רק מגבירה את מצוקת הבנקים. הבנק המרכזי האירופי העניק למערכת הבנקית ביוון סיוע של מיליארדי אירו בחודשים האחרונים, וללא הסיוע הזה ייתכן והמערכת כולה הייתה קורסת.

אתמול הודיע ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס כי הממשלה תקיים ב-5 ביולי משאל עם בנוגע לרפורמות וצעדי הצנע שדורשים נושיה של המדינה. הפרלמנט אישר הלילה את קיום המשאל, אך הבעיה היא שעד סוף החודש יוון חייבת להעביר לקרן המטבע תשלום חוב בהיקף של יותר מ-1.6 מיליארד אירו. קופת המזומנים של יוון ריקה וללא הארכה של תכנית החילוץ היא לא תוכל לשרת את חובותיה.

לכן, עולה השאלה האם קרן המטבע תאפשר ליוון לדחות את תשלום החוב למועד מאוחר יותר ובכך תציל אותה זמנית מחדלות פירעון.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס