אוהבים שידורי ספורט? כך תחסכו מאות שקלים בשנה

חלק גדול מאוהדי הספורט אינם מודעים לאפשרות לרכוש את הערוצים על בסיס יומי ומוזל - ובמוקדי השירות מעדיפים שלא להציע זאת ואף מערימים קשיים כדי שהלקוחות ירכשו חבילה חודשית ■ כבר הוגשו בקשות לתביעות ייצוגיות נגד הוט ו-yes במיליוני שקלים

ליונל מסי עם גביע ליגת האלופות 2015 / צלם: רויטרס
ליונל מסי עם גביע ליגת האלופות 2015 / צלם: רויטרס

קרוב ל-400 שקל בחודש משלם בכל חודש ש', לקוח yes חובב ספורט המנוי על כל חבילות הספורט. תמורת הסכום הזה הוא מקבל את חבילת הבסיס ואת ערוצי הספורט השונים; שני ממירים (אחד מקליט ואחד רגיל) ומנוי לשירותי VOD. וש' לא לבד.

צרכני הטלוויזיה משלמים מדי חודש מאות שקלים להוט ול-yes, במיוחד חובבי הספורט שבהם. חבילות הבסיס של שתי החברות אינן כוללות את ערוצי ספורט 5HD ו-5 לייב HD וגם את ספורט 1 HD, אלא את תכני הספורט הבסיסיים ובאיכות צפייה נמוכה.

עבור חבילת ערוצי ספורט 1 ו-2 ו-HD1 משלמים לקוחות הוט ו-yes סכום של 67 שקל בחודש, ועבור חבילת ערוצי ספורט5 פרימיום המחיר בהוט הוא 52 שקל בחודש.

ב-yes משלמים עבור חבילת 3 ערוצי ספורט 5 סכום של 61 שקל בחודש.

במילים אחרות - לקוחות הוט משלמים על חבילת קומפקט פלוס ספורט ו-2 חבילות 240 שקל לחודש. בחברת yes המחיר עומד על 248 שקל.

אלא שרוב-רובם של המנויים האלה, חובבי ספורט שרופים ככל שיהיו, לא צופים בכל המשחקים בכל הערוצים כל הזמן. רבים מהם נאלצים לשלם את הסכומים הגבוהים הללו רק כדי לצפות במשחקים בודדים בחודש, משום שאין להם דרך אחרת לצפות במשחקים אלה. לפעמים הם משלמים שבועות ארוכים עבור השירות, כאשר במשך חודש שלם יש משחק אחד שמעניין אותם.

רובם המכריע לא מודע לכך שיש פתרון טוב יותר עבור מי שאינו צרכן ערוצי הספורט על בסיס יומי. מדובר בחבילת ספורט על בסיס יומי, שאפשר להצטרף אליה באופן יזום, למשל, רק כאשר יש משחק שמעניין את המנוי.

חבילה היומית קיימת גם בהוט וגם ב-yes, אבל מרבית הלקוחות כלל אינם מודעים לה. כך למשל, במקום לשלם להוט או ל-yes כל חודש כל השנה תוספת של 610 עד 640 שקל עבור ערוץ ספורט HD1, אפשר לשלם בהוט 13 שקל ליום, וב-yes המחיר הוא 11 שקל. עבור ערוץ ספורט 5HD המחיר היומי בהוט הוא 9 שקלים ליום, וב-yes המחיר הוא 8 שקלים.

ומה המלכודת? הצרכן צריך לבטל את ההתחברות באופן אקטיבי, ואי-אפשר להזמין את החבילה/הערוץ מראש ליום או יומיים. המטרה, כמובן, היא לגרום צרכן להישאר לחבילה החודשית. כדאי גם לדעת שאפשרות לתשלום חד-פעמי עבור התחברות חד-יומית אפשרית גם בשאר הערוצים של חברות הכבלים והלוויין.

מה בתביעה?

חשוב לדעת - החברות אינן מציעות זאת בגלל טוב ליבן. הן מחויבות לכך מבחינה חוקית. זו כנראה גם הסיבה שגם בהוט וגם ב-yes מעדיפים שלא לקדם את החבילות האלה - ורוב-רובם של הצרכנים אינם מודעים להן.

חוסר המודעות של צופי הטלוויזיה לחבילה היומית וגם המחיר הגבוה שלה הביאו לפני כשבוע להגשת בקשה לתביעה ייצוגית על-ידי עו"ד אסף שילה נגד חברת yes. תביעה דומה הגיש שילה לפני כשנה נגד הוט, כשבינתיים התקיים דיון אחד בנושא.

סכום התביעה נגד yes עומד על קרוב ל-3.5 מיליון שקל, כאשר הטענה בתביעה היא שהמחיר של החבילה היומית עומד על פי 6 ביחס למחיר ליום מתוך המחיר החודשי. למשל, צפייה יומית בערוץ ספורט HD1 היא 11 שקל, בעוד שעל יומיים משלמים 22 שקל, מחיר ל-3 ימים הוא 37 שקל, ומחיר ל-4 ימים הוא 45 שקל. עבור החבילה החודשית המחיר הוא 53 שקל, כך שמחיר ליום אמור להיות 1.80 שקל.

עבור חבילת ערוצי צ'רלטון המחיר החודשי הוא 67 שקל, כאשר המחיר ליום אחד הוא 13 שקל, ליומיים - 27 שקל, ל-3 ימים - 40 שקל, ועבור 4 ימים משלמים 53 שקל. המחיר היומי אמור להיות בחיוב יחסי 2.20 שקלים. לקוח שלא יבטל את החבילה עד 4 ימים, יעבור לתשלום חודשי.

בנימוקי הבקשה נכתב כי "המחיר היומי פיקטיבי ובלתי חוקי, וכל מטרתו היא עקיפת הוראות חוק הגנת הצרכן, אך גם אם הקביעה של המחיר נעשתה בתום-לב, התשלום שרשאית המשיבה לגבות עבור משך הצפייה הוא החלק היחסי מתוך המחיר החודשי".

יצוין כי באתרי הוט ו-yes ניתן אמנם למצוא בקלות את המחיר היומי, אלא שבמוקדי השירות הטלפוניים של החברות נציגי השירות לא מציעים צפייה יומית מיוזמתם.

גם בכתב הבקשה לייצוגית מצוין כי חברת yes לא מנדבת בקלות את המידע על החבילה היומית: "כאשר מנוי מתקשר לברר את המחיר עבור ערוץ בתשלום, המחיר שנמסר לו על-ידי נציג השירות הוא המחיר החודשי", נטען.

תגובות:

הוט: "מדובר בשידורים שעלות הפקתם גבוהה מאוד ומשתנה מיום ליום בהתאם לתכנים המשודרים. מעבר לכך, הנושא נמצא בדיון משפטי".

yes: "לערוץ המדובר ישנו מחיר יומי וחודשי לבחירת הלקוח, ובהתאם לאישור מועצת הכבלים והלוויין".

כמה תשלמו בהוט
 כמה תשלמו בהוט