סרט רפואי: טלהסופיה מייצרת סרטון מידע אישי לחולי סרטן

"אנחנו מגיעים לרמת דיוק של להראות לך איפה הבוכנה בדיוק צריכה להיות במזרק, על איזה מינון היא צריכה לעמוד. אני יכול לכלול אפילו את הרופא האישי שלך בתוך הסרטון, שיסביר לך בדיוק איך הטיפול יעזור לך"

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

הרקע: רמי כהן, מנכ"ל חברת טלהסופיה (Telesofia): "אני רופא במקור, אך בגיל צעיר הצטרפתי לסטארט-אפ קטן וצעיר שנקרא מיראביליס, שכעבור זמן לא רב נמכר ל-AOL תמורת 407 מיליון דולר. הייתי הוובמאסטר השני בחברה. הוובמאסטר הראשון שלהם, דני בן שטרית, עובד היום בטלהסטפיה ואחראי על המו"פ ו-COO. אנחנו ביחד מ-1997".

- אתם ה"מסודרים" המקוריים.

"מסודרים? אין תלונות. מחזיק המפתחות שלי עד היום הוא הלוגו של ICQ (המוצר של מיראביליס)".

השוק: כהן פנה לתחום היזמות, אבל משהו המשיך להציק לו. כרופא שעסק גם בתקשורת בין אישית באינטרנט, כהן חש כי השילוב בין שני הדברים מתבקש, ומבושש לבוא. "הבעיה העיקרית היא שהחולים לא מבינים את המידע שהרופאים נותנים להם. 9 מתוך כל 10 חולים צריכים עזרה בהבנה אמיתית של המידע הרפואי שניתן להם, גם אחרי שהיו אצל רופא. הם עלולים לא להבין את המילים, או עלולים לא להבין את המספרים - למשל, אם נאמר להם 'קח שני כדורים פעמיים ביום', עד כמה אתם באמת בטוחים שהכוונה היא לארבעה כדורים בסך הכל, ולא לשניים? חצי משומעי המשפט הזה חשבו כך וחצי חשבו כך. או שאומרים לך לחשב את המינון לפי משקל, אבל חלק מהחולים מתקשים אפילו בחשבון פשוט כזה. מעבר לכך, החולים לפעמים חוששים או כאובים בפגישה עם הרופא, ולכן לא מרוכזים ולא שומעים את כל הנאמר".

המוצר: "אז אמרנו - איך הכי טוב להעביר מידע? בווידאו. התחלנו לצלם סרטונים אבל הבעיה היא שברפואה הדברים מורכבים וכל אחד צריך הסבר מעט שונה. וכך נולד הכלי של טלהסופיה שמשלב את המידע האישי של המטופל בווידאו ומאפשר לו לראות הדרכה שמותאמת אישית, ממש בשבילו. אנחנו מגיעים לרמת דיוק של להראות לך איפה הבוכנה בדיוק צריכה להיות במזרק, על איזה מינון היא צריכה לעמוד. אני יכול לכלול אפילו את הרופא האישי שלך בתוך הסרטון, שיסביר לך בדיוק איך הטיפול יעזור לך".

הפלטפורמה יכולה לתת מגוון סוגי הסברים בתחום הרפואה, אולם החברה בחרה להתמקד תחילה בתחום התרופות. "יש לנו מערכת אוטומטית שמנתחת את העלונים לצרכן של כל התרופות, מייצרת וידאו באופן אוטומטי ושותלת בווידאו אפשרות להתאמה אישית לפי ההנחיות למטופל. אם החולה הוא גבר, אני לא אשתול את הרכיב שמלמד אותו על ההשפעה של התרופה על היריון והנקה. אנחנו לא מבקשים שום מידע מן החולה אלא רק קישור למרשם שנתנו לו. המוצר שנוצר אוטומטית עובר תמיד אישור ידני של רופא. אנחנו תומכים היום ב-5,000 מוצרים תרופתיים. היום העלון של התרופות כל כך מסובך שלפעמים גם הרופא שרושם את התרופה לא מבין את כולו. בסוף התהליך התוכנה בודקת את רמת האוריינות של הטקסט כאשר אנחנו מכוונים לרמה שנקראת כיתה ו'. בהמשך אולי נוכל לכוון לרמות שונות על פי מידת האוריינות הרפואית של משתמש ספציפי".

הווידאו שנוצר מן המפגש בין המידע על התרופה למידע האישי על הלקוח, מתנגן ישירות דרך האינטרנט ללא צורך בהורדת אפליקציה או נגן. כהן טוען כי אין היום תחרות למוצר, אך יש חברות רבות שמנסות לשפר את המוטיבציה של החולים ליטול תרופות ואת ההבנה שלהם את המידע הרפואי, באמצעים אחרים, בכתב או בתקשורת ישירה עם רופא.

שלב בפעילות: המודל העסקי כולל שיתוף פעולה עם חברות התרופות, שיודעות שתוכלנה להשיג תוצאות טובות יותר אם החולה ייקח את התרופה כראוי. גם בית החולים יכול להיות שותף לתהליך - בחלק מהמקרים הוא נחשב לאחראי לבריאות החולה אחרי שחרורו. גם חברות ביטוח יכולות להיות הלקוחות, אבל לא החולה. "מבחינת החולה, אפילו תשלום של דולר אחד זה חסם, במיוחד לחולים שהכי צריכים את זה. אנחנו רוצים שמבחינת החולים התהליך יהיה נגד ואוטומטי".

לאחרונה השתתפה טלהסופיה במשלחת חברות בריאות דיגיטלית של קרן בירד לארה"ב, ונפגשה עם חברות ביטוח, מנהלי רשתות בתי חולים וחברות תרופות. "לא היינו יכולים לפגוש את הגורמים הללו בכזו מהירות בלעדיהם".

גיוסי הון: החברה גייסה עד היום כ-2 מיליון דולר מקרן ליונבירד וממשקיעים פרטיים, חלקם מעולם הפארמה, כמו דן זיסקינד, לשעבר סמנכ"ל הכספים של טבע, וחלקם מעולם הווידאו - למשל שני מייסדים מחברת קלטורה. כעת היא מגייסת 7 מיליון דולר.

השלב הבא: "בתחום הבריאות יש לנו עוד המון תחומים להיכנס אליהם: הכנה לניתוח, הסבר עלויות ועוד. בנוסף, הגישה של וידאו הסבר מותאם אישית רלוונטית גם מחוץ לעולם הבריאות, החל מהסבר איך לבנות רהיט מאיקאה ועד למה שקורה בתיק הפנסיה שלך".