הלם במשטרה: ראש יאח"ה תנ"צ אפרים ברכה התאבד

ברכה, שנחשב לקצין משטרה ולמפקד מוערך ביותר, יצא ללא רבב מחקירת פרשת הרב יאשיהו פינטו ■ "משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה"

תנ``צ אפרים ברכה / צילום: מוטי קמחי-ynet
תנ``צ אפרים ברכה / צילום: מוטי קמחי-ynet

טרגדיה בצמרת המשטרה. תת-ניצב אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), התאבד הלילה (א'). ברכה נמצא ירוי במכוניתו בסביבות מודיעין, עיר מגוריו.

ברכה נחשב לקצין משטרה ולמפקד מוערך מאוד, והוא אף יצא נקי מחקירת פרשת הרב יאשיהו פינטו. ואולם, בתקופה האחרונה נקשר שמו בהקשרים פחות חיוביים, ובשבוע שעבר נמסרה נגדו עדות במחלקה לחקירות שוטרים.

ממשטרת ישראל נמסר הבוקר כי "משטרת ישראל מודיעה בצער רב על מותו של תת-ניצב אפרים ברכה. ברכה, נשוי ואב לארבעה, תושב מודיעין, בן 55 במותו, ביצע שורת תפקידים במשטרה מאז שנת 1983. בתפקידו האחרון שירת כראש יאח"ה. משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה".

בריאיון שפורסם ב"גלובס" לפני כ-3 שבועות אמר המפכ"ל היוצא, רב-ניצב יוחנן דנינו, על ברכה: "אפרים ברכה הוא אחד הקצינים היותר טובים וראויים שיש לנו. קצין מוכשר שבאמת אני לא יודע מאיפה יש לו הכוחות האלה לעמוד בראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, מול כל בעלי הצווארון הלבן, עם כל ההתקפות והרכילויות המרושעות. אין נגד אפרים ברכה שום חקירה מתנהלת, וזה כולל את כל האמירות והזמירות החדשות. לאפרים ברכה יש את כל הגיבוי והתמיכה שלי ושל הארגון".

- אתה מהמר עכשיו.

"לא. אני יודע מה אני אומר. אני מיניתי את אפרים ברכה. אני יודע מי זה אפרים ברכה, אני מכיר את יושרתו של האיש, ואני לא מאמין לכל הרכילויות. תבינו את הבעיה: זה קצין שצריך להתמודד עם כוחות חזקים".

- אתה רומז שהסיפורים נגדו מכוונים על-ידי גורמים רבי-עוצמה?

"בוודאי, מה, זה לא ברור? אני לא יודע להגיד מי, כי לא חקרתי את זה, אבל אני לא אפול מהכיסא אם בעלי אינטרסים אלה ואחרים מוציאים את הרכילויות האלה. בוודאי, מה זאת אומרת".

ברכה גדל בשכונת רמת-עמידר שברמת-גן. ב-1987 הצטרף ליחידה המרכזית של מחוז תל-אביב, בה שירת כמפקד מחלק תפקידים מיוחדים ומפקד מחלק תשאול. במסגרת תפקידו ביחידה המרכזית עמד בראש צוות החקירה של רצח ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז"ל.

בנוסף ניהל ברכה בין היתר את החקירה בדבר המאבק בין כנופיית רמת-עמידר, בראשות העבריינים רוני ויוסי הררי, לכנופיית פרדס-כץ בראשות יצחק (חישי) חדיף ואת רצח יחזקאל אסלן.

ברכה שירת כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, מפקד זרוע חקירות ביחידה לחקירות בינלאומיות וראש חטיבת חקירות באגף חקירות ומודיעין. חקירות בולטות עליהן היה ממונה במהלך הקריירה שלו היו של השרים גונן שגב ואברהם הירשזון ושל הרב מרדכי אלון.

ב-2012 דיווח ברכה למפקדיו כי הרב פינטו הציע לו שוחד בתמורה להעברת מידע על חקירה בה היה מעורב. ברכה ורעייתו צוידו במכשירי הקלטה ותיעדו העברת כ-100 אלף דולר דולר מרעייתו של פינטו לרעייתו של ברכה.

ב-14 באפריל 2015 הורשע פינטו במתן שוחד לברכה. לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצידו של ברכה. על רקע פרשה זו פנו מספר עורכי דין ליועץ המשפטי לממשלה בניסיון למנוע את קידומו של ברכה לתפקיד ראש יאח"ה, אך נדחו.