הפרקליטות לא תערער על העונש של אולמרט בפרשת טלנסקי

מבקשת לגזור על ראש הממשלה לשעבר עונש מאסר בפועל בפרשת מרכז ההשקעות

אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי
אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות לא תערער על העונש שנגזר על ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת טלנסקי, אך מבקשת לגזור עליו עונש מאסר בפועל בפרשת מרכז ההשקעות - כך הודיעה הבוקר (א'), פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון.

במסגרת הליכי הערעור על פסק הדין בעניינו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות, הגישה פרקליטות המדינה, באמצעות סגנית מנהל המחלקה הפלילית, נעמי גרנות, הודעה משלימה לביהמ"ש, במסגרתה צוין, כי הפרקליטות סבורה שהעונש שהטיל בית המשפט המחוזי על אולמרט בפרשת טלנסקי הוא עונש מתון מאוד, בהתחשב במכלול הנסיבות החמורות, אך היא תימנע מערעור על קולתו. עם זאת, בנסיבות שנוצרו מתבקש ביהמ"ש העליון לקבל את ערעורה ולגזור עליו בפרשת מרכז ההשקעות מאסר בפועל שלא לריצוי בעבודות שירות.

בסוף מארס האחרון הורשע אולמרט במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בפרשת טלנסקי ומעטפות הכסף, במסגרתה נפסק, כי בתקופה בה כיהן כראש עיריית ירושלים ובהמשך בתקופתו כשר התמ"ת, קיבל מאות אלפי דולרים שלא כדין מטלנסקי. את הכספים שקיבל אולמרט במזומן שמר בכספת סודית אצל עו"ד אורי מסר, שותפו לשעבר ומקורבו, תוך הסתרת קבלת הכספים ואי-דיווח עליהם, כמתחייב על-פי הדין.

הרשעתו של אולמרט על ידי סגן הנשיא, יעקב צבן והשופטים משה סובל ורבקה פרידמן-פלדמן, הפכה את החלטת בית המשפט המחוזי "בסיבוב הקודם" לפני כשלוש שנים, אז זוכה אולמרט מהאישומים נגדו בפרשת טלנסקי. בהכרעת הדין המזכה בפרשה נפסק, כי לא הוכח שהכספים אינם בגדר תרומה פוליטית, מסוג שהיה מותר לפי החוק בזמן קבלתם.
במסגרת הכרעת הדין המשלימה, גזר בית המשפט המחוזי את דינו של אולמרט בגין "פרשת טלנסקי" בלבד למאסר בפועל של 8 חודשים, ונקבע כי "מאסר זה יצטבר למאסר שנגזר ב"פרשת הולילנד" (6 שנות מאסר בפועל); למאסר על תנאי של 8 חודשים ולקנס בסך 100,000 שקל.

בהודעת הפרקליטות צוין, כי המדינה סברה כי יש לפרש את החלטת בית המשפט העליון להחזיר את הדיון לביהמ"ש המחוזי כך שהטיעון לעונש בבית המשפט המחוזי יתקיים בנוגע לשתי הפרשות שבהן הורשע אולמרט ("פרשת טלנסקי" ו"פרשת מרכז ההשקעות"), וכי על בית המשפט המחוזי להשית על הנאשם עונש כולל בגין שתי הפרשות בהתאם לנסיבות החדשות, ואולם, בית המשפט המחוזי לא פירש כך את ההחלטה והתייחס לעונש הראוי ב"פרשת טלנסקי" בלבד.

בנסיבות אלה, לטענת הפרקליטות, נותרה שאלת העונש הראוי בפרשת "מרכז ההשקעות" לפתחו של בית המשפט העליון. זאת, מאחר שבמקור הגישה הפרקליטות ערעור לביהמ"ש העליון על זיכויו של אולמרט הן בפרשת מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי, והן בפרשת ראשונטורס ומרכז ההשקעות.

"העונש שהטיל בית המשפט קמא הנכבד על המשיב בגין "פרשת טלנסקי" הוא עונש מתון מאוד, בהתחשב במכלול הנסיבות החמורות; אך המערערת תימנע מערעור על קולתו", נכתב בהודעה לביהמ"ש העליון, וכן צוין: "עם זאת, כאמור, בפני בית המשפט הנכבד תלוי ועומד ערעורה של המערערת על קולת עונשו של המשיב ב"פרשת מרכז ההשקעות" ועל העונש הכולל במקרה של הרשעה ב"פרשת טלנסקי". אין ספק כי קיים קשר הדוק ומהותי בין שתי הפרשות האלה. בפרט, מאחר שזיכויו הראשוני של המשיב ב"פרשת טלנסקי" שימש את בית המשפט המחוזי כנימוק משמעותי להקלה בעונשו של המשיב ב'פרשת מרכז ההשקעות'".

בגזר דינו של מספטמבר 2012 ב"פרשת מרכז ההשקעות, נמנע ביהמ"ש המחוזי מהטלת מאסר בפועל על דרך ביצוע עבודות שירות, "בשל ייחודו של המקרה שלפניו", על פי נימוקי השופטים. לטענת הפרקליטות, את עיקר הייחוד - ועיקר הבסיס להקלה בעונש - ראה בית המשפט בעובדה שאולמרט התפטר מתפקידו כראש ממשלת ישראל בזיקה לחקירתו בעניין טלנסקי, ולבסוף זוכה באותה הפרשה. כעת, לטענת הפרקליטות, "הרשעתו של אולמרט בהכרעת הדין המשלימה משנה את הנמקתו המרכזית של בית המשפט המחוזי, להקלה בעונש ב"פרשת מרכז ההשקעות". הנימוק - לפיו נאלץ להתפטר מראשות הממשלה בגין פרשה שלבסוף זוכה ממנה - אינו קיים עוד. אולמרט התפטר בשל מעשיו שלו - מעשים, שבגינם הורשע בסופו של דבר".

עוד צוין בהודעה, כי במקרה בו יתקבל ערעורה של המדינה גם על זיכויו של אולמרט ב"פרשת ראשונטורס", ערעור שאף הוא תלוי ועומד, מתבקש בית המשפט העליון, להחמיר בעונשו של אולמרט גם בעניין זה.