היום שאחרי ה"לא": "יוון תפרוש מגוש האירו ב-20 ביולי"

אנליסטים בברקליס סבורים כי התרחיש שבו יוון לא תצליח לשרת את חובותיה ותפרוש מגוש האירו הפך לסביר יותר לאחר שה"לא" ניצח במשאל העם ■ ב-20 ביולי יוון אמורה להעביר תשלום של יותר מ-3.5 מיליארד אירו לבנק המרכזי האירופי

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

יממה לאחר שהעם היווני הצביע במשאל העם הגורלי "לא" לתכנית החילוץ האירופית, כולם תוהים כעת לאן מועדות פניה של יוון - האם מנהיגי גוש האירו ימצמצו ראשונים ויסכימו להפחית את חובותיה של יוון או שמא יציגו חזית קשוחה ואחידה נגדה.

בברקליס פסימיים וסבורים כי אחת ההשלכות של תוצאות משאל העם היא פשוט חדלות פירעון של יוון. אנליסטים בבנק מעריכים כי הבנק המרכזי האירופי יאלץ לעצור את הסיוע הפיננסי שהוא מעניק לבנקים ביוון, צעד שיוביל לקריסה מוחלטת של המערכת הבנקאית ביוון ולחדלות פירעון של המדינה.

בברקליס מציינים כי התאריך 20 ביולי יהיה למעשה "יום הדין" של יוון אם היא לא תצליח להגיע להסכם עם הנושים. במועד זה היא אמורה להעביר לבנק המרכזי האירופי תשלום ריביות של יותר מ-3.5 מיליארד אירו. אומנם הבנק המרכזי "מנשים" את הבנקים ביוון באמצעות סיוע פיננסי של כ-90 מיליארד אירו, אך אם יוון לא תגיע להסכם עם הנושים ותקבל את הנתח הבא של חבילת החילוץ, היא כאמור לא תצליח לשרת את חובותיה וה-ECB ככל הנראה יעצור את הסיוע שהוא מעניק לה.

"המשמעות של ה'לא' היווני היא שהמדינה תפרוש מהאיחוד המוניטארי (EMU)... אנו מעריכים כי תרחיש זה הופך לסביר יותר, גם אם יוון תישאר בסוף בגוש האירו", מציינים בברקליס ומוסיפים כי למנהיגי גוש האירו יהיה קשה לוותר ליוון ולהציג לה תכנית מרוככת יותר משום שהם יתקשו לשווק תכנית שכזו במדינות שלהם, במיוחד בגרמניה וספרד שנמצאות לקראת בחירות כלליות.