אנטרופי: להעניק הסמכות לחלוקת דיבידנד לדירקטוריון לאומי

כיום חלוקת הדיבידנד כפופה לאישור בעלי המניות ■ ביום ד' תתקיים אסיפה, במהלכה ייבחרו גם 5 דירקטורים

דוד ברודט / צילום: איל יצהר
דוד ברודט / צילום: איל יצהר

ביום רביעי יערוך בנק לאומי את האסיפה השנתית של בעלי המניות, במהלכה, בין היתר, יבחרו בעלי המניות דירקטורים לבנק, הנמצא כידוע ללא גרעין שליטה.

חברת הייעוץ אנטרופי פרסמה באחרונה עבודה למוסדיים עם המלצותיה בנוגע לאסיפה. מלבד בחירת הדירקטורים, בעלי המניות אמורים לאשר באסיפה גם שינוי בתקנון הבנק, לפיו חלוקת הדיבידנד תינתן לשיקול דעתו של הדירקטוריון, בראשות היו"ר דוד ברודט, בניגוד למצב הנוכחי בו נדרש גם אישור של אסיפת בעלי המניות.

אנטרופי ממליצה לאשר את השינוי הזה, והיא מנמקת את המלצתה בכך שממילא חלוקת הדיבידנד בבנקים טעונה את אישור בנק ישראל. עוד אומרים שם כי ממילא בנק לאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, כך שאין מדובר במקרה של בעל שליטה שיש לו תמריץ "לחלוב" את הבנק באמצעות דיבידנד.

באנטרופי מדגישים כי המדיניות שלהם היא להתנגד לתיקון לפיו לדירקטוריון שיקול דעת בלעדי בחלוקת דיבידנד, אך בשל הנימוקים שהוצגו, הם חורגים מהמדיניות הזו במקרה של בנק לאומי.

מ-7 מועמדים יבחרו 5 דירקטורים

נושא נוסף בישיבה, כאמור, הוא הבחירות לדירקטוריון הבנק, במהלכן ייבחרו 5 דירקטורים: 3 דח"צים (דירקטורים חיצוניים) לפי כללי בנק ישראל, ועוד 2 דח"צים לפי כללי חוק החברות. אנטרופי לא ממליצה בעבודה למי להצביע, אלא רק מציגה את המועמדים ואת הפרטים שהם מסרו על עצמם בשאלון שהגישה להם.

לתפקיד דח"צ על פי הוראות בנק ישראל מתמודדים ארבעה מועמדים מתוכם ייבחרו שלושה: ד"ר שמואל בן צבי, אוהד מראני, פרופ' אסף רזין ופרופ' ידידיה שטרן, המסיים בימים אלה קדנציה ראשונה בתפקיד. בן צבי, בעל דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת ת"א, כיהן בעבר כסמנכ"ל בחברת טבע, והיה אחראי על ניהול הסיכונים בחברה. מראני, כיהן כמנכ"ל הכשרת היישוב אנרגיה, כיו"ר נתיבי גז, וכן כמנכ"ל משרד האוצר. במסגרת תפקידו באוצר ריכז את טיפול העבודה מול בנק ישראל בנושאים רגולטוריים שונים, והוא האחראי לחוק מראני לניהול בנק ללא גרעין שליטה, כפי שקורה בלאומי.

רזין כיהן כדירקטור בבנק הבינלאומי ובבנק יהב, ועבד בארגונים בינלאומיים כגון קרן המטבע העולמית, ה"פד" האמריקאי והבנק המרכזי של אנגליה. שטרן, המכהן כאמור כדירקטור בבנק לאומי, מגיע מהעולם המשפטי. בקדנציה שלו בלאומי הוא נטל חלק בוועדה לבחינת הסדר החוב עם גנדן של נוחי דנקנר, והטיפול בנושא החקירה של הרשויות בארה"ב.

לתפקיד דח"צ על פי חוק החברות מתמודדים שלושה מועמדים מתוכם יבחרו שניים. מדובר ביחיאל בורוכוף, חיים סאמט המכהן בתפקיד ותמר גוטליב. בורוכוף, לשעבר יו"ר בנק טפחות, כיהן גם כדירקטור בבנק מזרחי. בשנה שעברה הוא התמודד לתפקיד דירקטור בבנק, וזכה לתמיכת המדינה המחזיקה ב-6% ממניות הבנק.

גוטליב מכהנת כיום במספר תפקידים ביניהם יו"ר חברת פריון נטוורק, ודירקטורית בחברת אקסטל. היא כיהנה גם כדח"צית בלאומי למשכנתאות. סאמט, שמגיע מעולם המשפטים, כיהן בעבר כדירקטור בבנק הפועלים, ולפני שלוש שנים נבחר לתפקיד דירקטור בלאומי.

בעלי המניות מרכזיים בבנק לאומי
 בעלי המניות מרכזיים בבנק לאומי