4 מכשולים של אפליקציית שיתוף הנסיעות החדשה מבית Waze

עם הכרזתו של שירות שיתוף הנסיעות RideWith, "גלובס" מסמן 4 מכשולים שעומדים בדרך להצלחה ■ מה המומחים אומרים - Waze תצטרך לחשב מסלול מחדש?

חברת Waze, המפעילה את אפליקציית הניווט הפופולרית ש-2.9 מיליון ישראלים עושים בה שימוש מדי חודש, השיקה היום אפליקציה חדשה בשם RideWith, שמטרתה להתממשק לאפליקציה הקיימת ולאפשר שיתוף נסיעות (Carpolling).

הרעיון הוא לאפשר לנהגים שמשתמשים בווייז לאסוף נוסעים שמשתמשים ב-RideWith בדרך מהבית לעבודה וחזרה. הנוסעים מצידם ישלמו עבור הנסיעה סכום שייקבע מראש בין הצדדים, כשהמערכת תציע סכום ממוצע ומקסימלי בכפוף לצריכת הדלק ובלאי הרכב בדרך המוצעת.

בגוגל, החברה האם של ווייז, מגדירים את האפליקציה החדשה כפיילוט שיעבוד תחילה באזור גוש דן עם התמקדות בערים תל אביב, הרצליה ורעננה, ויתאפשר רק למשתמשי אנדרואיד בשלב הראשוני.

אך על אף הצהרת הכוונות של Waze להוריד את עומסי התנועה בדרכים באמצעות הורדת מספר הנהגים והרכבים על הכביש, יש כמה מכשולים ביורוקרטיים שעומדים בדרכן של גוגל ו-Waze אל היעד. "גלובס" מסמן 4 מהם:

1. ביטוח

פוליסת ביטוח החובה לכלי רכב פרטיים כיום מחריגה הסעת נוסעים בשכר. במילים אחרות, נהגים ברכבים פרטיים שיסיעו נוסעים בתשלום לא ייהנו מכיסוי ביטוח החובה בגין פגיעות ונזקי גוף שעלולים חלילה להיגרם לנוסעים במקרה של תאונה.

עו"ד ג'ון גבע, בעלי משרד עורכי דין ג'ון גבע ומי שמשמש כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח, מסביר כי על-פי חוק פלת"ד (חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים), חברת הביטוח משלמת פיצוי כספי אם היו נפגעים מתוך הרכב - הכוונה לנוסעים - או מחוצה לו - הכוונה להולכי רגל. אך במידה והנסיעה הייתה בתשלום, בדרך כלל הנוסעים לא מכוסים מבחינה ביטוחית אלא אם מצוין במפורט בביטוח.

"כדי לשחרר את ההגבלה הזו - צריך לפנות לחברת הביטוח ואז לבטל את ההגבלה או לרכוש הרחבה. יכול להיות שתהיה השלכה על גובה הפרמיה והנהג יצטרך לשלם יותר", הוא אמר בשיחה עם "גלובס".

ומה קורה כשחברת הביטוח לא תרצה לפצות את הנוסעים? לדברי גבע, גם לכך יש פתרון - אבל כזה שלא משתלם לנהג. "כל מי שנפגע יפנה לחברת הביטוח של הרכב. היא תבדוק את חבותה על פי החוק ותבדוק שפוליסת הביטוח אינה מכסה את הנוסעים בתשלום. ברגע שהיא תמצא הגבלה או החרגה, היא תתנער מחבותה ותודיע על כך לנוסעים הנפגעים.

"הללו יפנו לקרנית, הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, כיוון שחברת הביטוח סירבה לשלם. קרנית תשלם לכל הנפגעים אבל אז תבקש את התשלום מהנהג", מוסיף גבע.
מחברת Waze נמסר בתגובה כי "נהגים צריכים שיהיה להם ביטוח שמכסה את כל הנסיעות, אבל הם לא יצטרכו ביטוח מסחרי או הרחבה לביטוח כללי. השירות של RideWith בנוי כך שנהגים יקבלו תשלום סמלי על הוצאות (כמו דלק) ויספקו נסיעות על בסיס אישי ולא בתור עסק. לכן, אנחנו מאמינים שזה לא חורג מפוליסת ביטוח החובה".

2. תשלום מסים

במסגרת השירות החדש, לא רק ש-Waze תהנה ממקור הכנסה חדש (נוסף לכלי פרסום שונים) ותצטרך לדווח עליו למס הכנסה בהתאם לחוק, אלא שגם הנהגים ירשמו הכנסות מהנסיעות המשותפות. במסגרת המודל הקיים, החברה גוזרת עמלה של 15% (בינתיים) מהסכום והשאר הולך לנהג.

אבל משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים וכיום מבעלי משרד עורכי הדין משה מזרחי, נח, קריגל, טוען כי לאור העובדה שהנהגים עשויים ליהנות מרווחים ממתן השירות, ייתכן שהם יצטרכו לשלם מס הכנסה.

"פקודת מס הכנסה בודקת הכנסה לפי מקור ההכנסה. אם זו מתנה שמישהו נותן לך או שמצאת ברחוב 100 שקל אז זה לא חייב במס כי אין לו מקור. אבל לפי איך שהשירות מתואר בדיווחים בתקשורת, מדובר פה במצב של נתינת שירות ולכן זה חייב במס באופן חד-משמעי", אמר מזרחי בשיחה עם "גלובס".

מזרחי הוסיף ואמר כי "כל דרך שאתה מתעשר ממנה ויש לה אופי עסקי של מתן שירות חייבת במס - אלא אם מדובר בהסעה חד-פעמית בתשלום". השאלה היחידה היא אם יהיה רווח בגין הנסיעה - משמע שההכנסות ממתן שירות ההסעה יתקזזו עם הוצאות הדלק והבלאי של הנהג. במידה ולא יהיה רווח, מבהיר מזרחי, לא יהיה צורך בתשלום מס הכנסה. עם זאת, ברגע שנהגים מקבלים דלקן מהעבודה או החזר הוצאות נסיעה, הם עשויים ליהנות מרווח כלשהו מההסעות - וכן יהיה צורך בתשלום מס הכנסה.

"זה יכול לעבור רק אם רשות המסים תשתף פעולה", מוסיף מזרחי. "אם רשות המסים באמת תשתף פעולה ותגיד שמחיר הנסיעה הוא רק השתתפות בהוצאות, אז זה יהיה מועיל ומצוין, אם היא לא תשתף פעולה אז יהיה קשה להוכיח שאין פה רווח וייתכן שאנשים יוותרו על זה".

באשר לתשלום מע"מ, לאור העובדה שמדובר בסכומים זניחים, הנהגים לא יצטרכו לשלם מע"מ על ההכנסות שלהם, אך מזרחי מבהיר שהם יצטרכו ללכת למע"מ ולהוציא אישור של עוסק פטור, שאומר שאין צורך בתשלום מע"מ בהכנסות עד כ-70 אלף שקל בחודש.

ברשות המסים אמרו בתגובה כי "ככלל, כל הכנסה עסקית חייבת בתשלום מס, על כל הכרוך בכך. השאלה אם השתתפות בהוצאות נחשבת כהכנסה עסקית - צריכה להיבחן באופן פרטני, שכן היא כוללת שורת מבחנים שהתגבשו בפסיקה. עם זאת, השירות הושק רק אתמול ועל כן, יועבר לבחינה - בהתאם לתנאים הפרטניים של השירות המוצע, במחלקה המקצועית ברשות המסים".

בחברת Waze לא הגיבו ישירות לנושא המיסוי והסתפקו בכך כי "הפיילוט של השירות החדש נועד לבדוק אם המשתמשים רוצים לעזור זה לזה ללא רווח כלכלי. האם תשלום כספי קטן לכיסוי הוצאות הנסיעה יתמרץ אנשים לעזור לשכנים שלהם? הקהילה של Waze רגילה לעבוד יחד כדי להתגבר על עומסי התנועה ולשתף מידע קריטי על הכבישים - אנחנו מאמינים שמדובר פה באבולוציה טבעית של מערכת היחסים הזו".

3. משרד התחבורה

השירות החדש של Waze עדיין לא הגיע לפתחו של משרד התחבורה כדי שיגבש עמדה בעניין, אך על-פי תקנות משרד התחבורה הקיימות, מלבד רשימה מסוימת של כלי רכב (שכוללת בין היתר מונית, אוטובוס או טיולית), אסור לאדם להסיע נוסעים בשכר או עבור תמורה אחרת. גורם במשרד התחבורה הוסיף ואמר ל"גלובס" כי "לתקנות זה לא רלבנטי אם מדובר נסיעה אחת או שתיים ביום או כל השבוע".

מחברת Waze נמסר בתגובה כי "שירות RideWith פועל בהתאם לחוקים בישראל. תחום הנסיעות המשותפות (Carpooling) הוא כבר די נפוץ בישראל ושירות RideWith הוא אבולוציה טבעית של עולם ה-Carpooling ונותן לחברי קהילת Waze דרך פשוטה לעבוד יחד ולשפר את הנסיעות היומיות שלהם. הסעות בשכר הן דבר לא חוקי. שירות RideWith לא מספק שכר או הטבות ולא ניתן להשתכר בתור נהג ב-RideWith. איסוף נוסע אסור ואפילו לא אפשרי אם הבקשה לאיסוף היא לא בדרך הרגילה של הנהג".

4. בטיחות המשתמשים

לא ברור אם ב-Waze מתכוונים לכלול מנגנוני סינון ובטיחות מסוימים כדי להשאיר בחוץ משתמשים לא רצויים. על פניו נראה שכל מי שרוצה להיות נהג יכול להצטרף בקלות וכך עשויה להתעורר בעיה ביטחונית של ממש. במקרה כזה, הנהג יכול להיות מחבל או פושע שעלול לחטוף, לאנוס או לרצוח את הנוסע שלו. הסיכון הביטחוני עובר גם בכיוון ההפוך, כשלנהגים אין מושג מי הנוסעים שעולים לרכב שלהם.

מחברת Waze נמסר בתגובה כי "בטיחות המשתמשים היא קריטית בכל דבר שאנחנו עושים. במהלך הפיילוט אנחנו מבקשים מהמשתמשים שיזינו את שמם האמיתי ומספר הטלפון שלהם כדי להשתתף. יתרה מזאת, הרבה מקומות עבודה של משתמשים יאומתו על בסיס כתובת המייל של מקום העבודה שהם יכולים להזין, כך שנהגים יוכלו לאסוף רק קולגות לעבודה או כדי לוודא טוב יותר שהנוסע הוא אכן מי שהוא טוען שהוא.

"אם הם ירצו בכך, המשתמשים יכולים לסמס זה לזה (מספר הטלפון נשאר חסוי) לפני הנסיעה. בסופו של דבר, נהגים יזכו להצבעות 'תודה' שיהוו אינדיקטור למוניטין שלהם כנהגים. כנהג או כנוסע תוכל לסרב או לחסום נוסע או נהג אם תבחר בכך. על שני הצדדים לאשר את השותף שלהם לנסיעה. שירות RideWith רק מספק את הפלטפורמה, והנהג והנוסע הם אלה שאחראים במידה וצצות בעיות כלשהן - כפי שנפוץ במקרים אחרים בעולם הכלכלה השיתופית".