הסאגה היוונית: ציפראס מבקש מהנושים מימון עד סוף החודש

(עדכון) - מרקל: לא יהיה מו"מ עם יוון עד שהיא תגיש הצעה חדשה להסכם ■ הנשיא אובמה שוחח עם ציפראס ומרקל ואמר כי יוון חייבת לבצע את הרפורמות ■ מנהיגי גוש האירו קראו לכנס פסגה נוספת בשבוע הבא של כל מנהיגי האיחוד האירופי

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

הסאגה היונית ממשיכה: ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הציע למנהיגי גוש האירו בפסגת חירום שכונסה הערב (ג') בבריסל, להעניק ליוון מימון זמני עד סוף החודש, בתמורה לביצוע חלק מהרפורמות שהם דורשים.

ע"פ הדיווחים בתקשורת הזרה, מנהיגי גוש האירו שוקלים את ההצעה של ציפראס אך במקביל הציעו לקיים פסגה נוספת בשבוע הבא, שבה ישתתפו כל מנהיגי 28 מדינות האיחוד האירופי.

בתוך כך, הנשיא אובמה שוחח הערב עם מרקל וציפראס, וטען כי הדרך היחידה להשאיר את יוון בגוש האירו היא ביצוע הרפורמות בתמורה לסיוע הפיננסי.

מוקדם יותר היום אלני ורוויציוטיס, כתבת העיתון היווני "Kathimerini", צייצה בטוויטר כי המשלחת היוונית הגיעה היום לפסגה ללא שום הצעה, ובמקום זאת מתכוונת להגיש הצעה חדשה לקבוצת היורוגרופ שתתכנס מחר. לפני מספר ימים דרש ציפראס למחוק 30% מהחוב הלאומי של יוון, קרי 100 מיליארד אירו.

ייתכן מאוד שבאירופה יראו בכך התרסה שכן קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה מוקדם יותר היום שלא יתקיים שום מו"מ עד שר"מ יוון אלכסיס ציפראס יגיש הצעה חדשה להסכם.

לאחר שמרקל אמרה את הדברים הללו, סוכנות רויטרס דיווחה כי ציפראס אמר שהוא מחכה להצעה חדשה ממרקל.

"הזמן הולך ואוזל"

"יש מקום למשא ומתן אבל הזמן הולך ואוזל. זה קריטי גם עבור יוון וגם עבור גוש האירו", אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, לאחר פגישתו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

בינתיים, הבנקים ביוון יישארו סגורים גם היום ומחר, לאחר שה-ECB הודיע אתמול כי הוא מותיר את תוכנית מימון החירום לבנקים ביוון על כנה, כלומר בהיקף של 89 מיליארד אירו, מה שצפוי להקשות מאוד על הבנקים לפתוח את דלתותיהם בקרוב.

אך בעוד מנהיגי אירופה לוחצים על יוון, נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יאנקר אומר שהפתרון למשבר לא יקרה בלילה אחד, ברומזו שהלילה בכינוס מנהיגי אירופה לא תבוא הישועה.

"הפתרון לא יגיע תוך לילה. אם נגיע היום לפתרון הוא יהיה פשוט מדי", אמר יאנקר. לדבריו, מטרת הפסגה היום היא להגיע להבנות שיאפשרו חזרה למו"מ, אום הוא סירב למסור פרטים על ההבנות שאולי מתגבשות.

ארה"ב: חייבים לחזור לשולחן הדיונים

יוון ונושיה האירופים מוכרחים לחזור לשולחן הדיונים על מנת להשאיר את המדינה בתוך גוש האירו, כך אמר אתמול (ב') דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "המטרה היא אותה המטרה", גם לאחר משאל העם, הוא אמר, והוסיף כי "שני הצדדים אותתו על רצונם לפתור את המשבר כך שיוון תשאר בגוש האירו, והדרך היחידה בה זה יוכל לקרות היא הסכמה על חבילת סיוע ורפורמות שיחזירו את יוון למסלול של צמיחה כלכלית. "ארה"ב תמשיך לשחק תפקיד בסוגיה, אולם המשבר ביווני הוא אתגר שעל אירופה לפתור", הוא מסר.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה אתמול כי הקרן "עוקבת אחר המצב מקרוב, ומוכנה לסייע ליוון אם היא תתבקש לעשות כן".

אתמול בבוקר הודיע שר האוצר היווני יאניס וארופאקיס על התפטרותו מהממשלה, וזאת על מנת לסלול את הדרך להשגת הסכם בין יוון לנושיה. השר המתפטר נחשב לקיצוני בדעותיו, וכמי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר של הממשלה היוונית במשא-ומתן מול הנושים.

וארופאקיס הסביר את התפטרותו בעובדה כי שרי האוצר של האיחוד האירופי היו מעדיפים שהוא לא יגיע לפגישות עימם, וכי ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפראס שקל את העניין. "זו חובתי לראש הממשלה אלכסיס ציפראס ולעם היווני", מסר ורופאקיס בהודעה. "אני נושא בגאווה את הבוז שרוחשים לי הנושים".

עם זאת, כלל לא בטוח שהצעד הזה יעזור ליוונים במו"מ מול הנושים, שכן דוברה של קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל מסר כי אין בכוונת גרמניה לחדש את המו"מ עד שציפראס יגיש הצעות חדשות. ההצעות הללו, כאמור, עשויות לעלות כבר היום. ציפראס שוחח בטלפון עם מרקל, והם סיכמו שראש ממשלת יוון יציג היום בבריסל הצעה חדשה.