מסר אפקטיבי ללא מילים

סמלי האימוג'י יצרו מהפכה בצורת התקשורת. כך תשתמשו בהם לצורכי פרסום ושיווק

אימוג'י של מנטוס / צילום מסך
אימוג'י של מנטוס / צילום מסך

פעם, לא מזמן האמת, למרות שנראה שזה כבר חלק מההיסטוריה, אנשים לא הבינו מה הקטע של טוויטר, ואיך אפשר להעביר מסר ב-140 תווים. היום 140 תווים זה מותרות, זה לחופרים. היום בכלל לא צריך מילים, אפשר להעביר מסר שלם בלי אות - עם אימוג'י.

ב-1982, כשמדען מחשבים מאוניברסיטת קרנגי-מלון הציע בקבוצת המחקר שלו סיגנל שיתקשר משהו הומוריסטי, הוא שלח להם את ההצעה : -). המתחכמים שלחו לו מיד את הסימן ההפוך, וכך יצאה לדרך שפה חדשה.

ב-1999 יצר המעצב היפני שיגטקה קוריטה 176 אייקונים עבור חברת המובייל NTT Docomo, שרצתה לאפשר למשתמשים שלה לתקשר דרך אימאג'ים ולא רק דרך מילים ואותיות.

אבל מה הוביל לכך שכל העולם יגלה את התופעה? כרגיל, תפוח. בשנת 2011 חברת אפל הטמיעה פיצ'ר נסתר ב-iOS5, ואנשים התחילו לפתוח את הפיצ'ר, ופתאום פרצופים צהובים ואייקונים נוספים הפכו לחלק מהלקסיקון שלנו.

מה שקרה מאז הוא לא פחות ממהפכה בצורת התקשורת, או כפי שהגדיר זאת המדען הראשי של חברת אדובי: "אם מילה מעבירה מילה ותמונה מעבירה אלף מילים - אז אימוג'י מעביר משהו בין 11.24 ל-214.72 מילים".

הצורות הקטנות האלה הופכות במהירות לדרך היחידה שבה אנשים מתקשרים אחד עם השני. הן מחליפות את המילים. האימוג'י הוא בעצם צורה אחרת של שפה, וכמו שמותגים צריכים לעשות התאמות בתקשור שלהם אם הם רוצים לפנות לסינים, להודים או לכל תרבות אחרת - כך על המותגים להיות מודעים לשפה הזו כאשר הם רוצים להעביר את המסר.

ואם זו שפה, צריך גם להכניס בה כללים. לכן נסכים שאם יש אימוג'ים שאתם לא בטוחים מה הם אומרים - אל תשתמשו בהם, כמו שלא תכניסו למודעה מילה שאתם לא מבינים.

בנוסף, יש תרבויות אשר עשויות לפרש אימוג'י ספציפי בצורה שונה, ולכן עליכם להיות זהירים ורגישים. יש גם מילון אתם רוצים להעמיק את הידע.

נוסיף לזה כמה כללי תחביר שיעזרו לכם לבנות משפטים: האימוג'ים בדרך-כלל מופיעים בסוף משפט; הרצף צריך להיות לוגי. כלומר, אימוג'י של מתנה יבוא תמיד אחרי אימוג'י של עוגת יום הולדת; יש להם את הרצף שלהם - אימוג'י-פרצוף בדרך כלל מתאר הרגשה, ולכן אנשים שמחים ייצאו לרקוד, ולכן לא שמים קודם אימוג'י של ריקוד ואז פרצוף שמח.

יותר ויותר מותגים מכניסים את האימוג'ים לשפה שלהם, פשוט בגלל שרוב הלקוחות שלהם כבר מתקשרים באמצעות אימוג'ים, והם חייבים לתקשר איתם בשפה שלהם.

יש מותגים שלקחו את זה צעד קדימה, וממציאים אימוג'ים ממותגים משלהם - זה כלי יעיל מאוד, מכיוון שהם גורמים לאנשים להשתמש בשפת המותג בכדי לתקשר אחד עם השני, וזה כבר אנגייג'מנט ברמה העמוקה ביותר שיכולה להיות.

מנטוס, לדוגמה, יצרו שפה משלהם, או איקאה, שיצרו סט שלם של אימוג'ים שעוזרים לאנשים לתקשר בצורה ברורה יותר על צורכי הבית שלהם.

המסע הדיגיטלי מתקדם

התפוצצות המובייל מתדלקת באופן טבעי את הצמיחה האדירה של שפת האימוג'י. במחקר של סוויפט מדיה, חברה שמייצרת אימוג'ים למותגים שונים, מצאו שכמות האימוג'ים הממוצעת ליום עומדת על 96 למשתמש.

מה יקרה בהמשך? שוב, התפוח. השעון של אפל הולך לתת פוש נוסף לשפה זו, מכיוון שאין עליו מקלדת. אלה שיענדו את השעון יצטרכו להפעיל את סירי, או להשתמש במגוון הודעות שיוגדרו מראש; או - כמו שעשה קווין לינץ, סגן נשיא לטכנולוגיה באפל על הבמה, כאשר הציג את השעון - הוא פשוט הגיב עם אימוג'י האגודל המפורסם ל-SMS שקיבל מחבר שלו.

ככל שנתקדם במסע הדיגיטלי שלנו, כך נעמוד פחות ופחות במפגשים של פנים מול פנים, ולכן שפת גוף ומימיקות יחסרו לנו בכדי להבין את הרגשות של האדם אשר איתו אנחנו מתקשרים.

האימוג'ים אמורים לעזור לנו בזה, ומי יודע - אולי הם בעצם רק מכינים אותנו לשלב הבא - לתקשר רגשות עם רובוטים.

■ יואב צוקר הוא מנכ"ל הסטארט-אפ Otonomic.