סקר: 40% מהמעשנים לא יעשנו פחות כתוצאה מההתייקרות

בימים האחרונים התבשרו המעשנים בישראל כי החל מהחודש הם ישלמו 1-2 שקלים יותר על כל חפיסת סיגריות ■ לפי סקר TRI, חברות הסיגריות יכולות לישון בשקט - לפחות 40% מלקוחותיהן ימשיכו לשלם כרגיל

עישון סיגריה / צלם: רויטרס
עישון סיגריה / צלם: רויטרס

בימים האחרונים התבשרו המעשנים בישראל כי החל מהחודש הם יוציאו יותר על כל חפיסת סיגריות: פיליפ מוריס ודובק העלו את המחיר בשקל עד שני שקלים לחפיסה, ואחריהן נקטה גלוברנדס מהלך דומה.

כך למשל, לפי המחירון החדש של פיליפ מוריס, חפיסת מרלבורו התייקרה ל-32 שקל, חפיסת פרלמנט תעלה 35 שקל, חפיסת LM תעלה 29 שקל, וסיגריות NEXT יעלו 26 שקל. דובק העלתה את מחירה של חפיסת טיים בשקל אחד, ל-27 שקל, וחפיסת גולף התייקרה בשקל ל-28 שקל.

לכאורה, מדובר בהתייקרות של אחוזים בודדים המגדילה את הוצאת המעשנים בכשקל עד 2 שקלים לחפיסה, אלא שמדובר במגמה מתמשכת שאף משקפת ענף שהוא כמעט נטול תחרות.

בשוק אמנם יש שפע מותגי סיגריות, אך פועלות בו 3 שחקניות בלבד (פיליפ מוריס, גלוברנדס ודובק), ולאור סמיכות הזמנים של התייקרות המותגים שלהן - קשה להתרשם שהן מתחרות ביניהן.

לאור העובדה שהמעשנים לא רק מכורים לסיגריות, אלא אף שומרים אמונים למותג אחד במשך שנים על שנים, לחברות אין שום סיבה לחזר אחריהם.

כאמור, בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במחירי הסיגריות - הן כתוצאה ממהלכים ממשלתיים שהתבטאו בייקור המס על הסיגריות; והן בעקבות התייקרות שיזמו חברות הסיגריות עצמן.

עד כה הישראלים הצביעו ברגליים והפחיתו את צריכת הסיגריות. ומה עכשיו, האם הישראלים יעשנו פחות כתוצאה מההתייקרות הנוכחית?

סקר שביצע מכון המחקר TRI מגלה כי קרוב ל-40% לא יעשנו פחות. יותר משליש מהמעשנים אמרו שדווקא כן יעשנו פחות בשל העלאת מחיר הסיגריות, כאשר אחוז גבוה באופן יחסי הוא מהמעשנים הצעירים יותר.

לפי הסקר, רק כ-20% מהישראלים מעשנים, ומתוכם רק 6% מעשנים כבדים של 2-3 קופסאות ביום. רבע מהמעשנים עדיין מתקשים לקבוע איך תשפיע עליהם ההתייקרות ואם היא תגרום להם לצמצם את צריכת הסיגריות.

המשמעות, כנראה, היא שחברות הסיגריות יכולות לישון בשקט - לפחות 40% מלקוחותיהן ימשיכו לשלם, כך שייתכן שההתייקרות הבאה קרובה משחשבנו.

סיגריות
 סיגריות