חשש בעולם מהמפולת בסין: "התערבות הממשל - טעות גדולה"

פרשן כלכלי סיני במרקטוואץ': "למשקיעים כבר לא אכפת משווי המניות אלא רק חושבים מתי הממשל יתערב. השקעות הפכו להימור על צעדי הממשל" ■ גולדמן זאקס הולך נגד הזרם: "אין בועה בסין, הבורסה שם תזנק"

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

המפולת בבורסת סין נמשכה גם היום (ד') ומעיקה על השווקים. הממשל הסיני נוקט צעדים כדי לבלום את המפולת, אך עד כה ללא הצלחה. תגובת הממשל גוררת היום לראשונה ביקורת בעולם.

"לממשל הסיני לא הייתה שום הצדקה להתערב כך בשוק המניות", זועקת הכותרת באתר הכלכלי הנחשב מרקטוואץ'. לינג האווי, פרשן כלכלי בסוכונת התקשורת הסינית קאי שין, כותב במרקטוואץ' כי "משקיעים בכל העולם צריכים לשאול מדוע הממשל הסיני התערב בשוק; אלה שתומכים בהתערבות חוששים ממפולת כמו זו שאירעה אחרי קריסת ליהמן ברדרס ב-2008, אז הממשל האמריקאי לא התערב מהר. הקריאות האלה כה קולניות עד שלרגולטור לא הייתה אפשרות להתעלם מהן.

"השורה התחתונה היא: רק סיכון מערכתי שעלול לפגוע במערכת הפיננסית מצדיק חילוץ ממשלתי".

עוד יום קשה בבורסת סין: המסחר הופסק ב-40% מהמניות

הממשל הסיני החל לקנות מניות קטנות ובינוניות

האם השוק הסיני עדיין יקר?

לינג טוען כי המפולת בשוק הסיני לא מסכנת את המערכת הפיננסית בסין, וכי אין לחשוש גם מההלוואות הבעייתיות בהן מחזיקים בנקים בסין, שכן לדבריו "ההלוואות הללו בטוחות כי המשקיעים שלוו כספים כדי לקנות מניות יספגו את ההפסדים קודם לכן". מדובר בהלוואות שנטלו סינים רבים כדי לקנות מניות בעת הראלי הגדול בשוק המניות הסיני בחודשים האחרונים.

לטענת לינג, רוב הבנקים לא ירגישו פגיעה אלא אם שוק המניות יקרוס ב-60%. עד כה מדד CSI 500 נפל בכ-40%.

"בשוק בריא, משקיעים מקבלים באופן עצמאי החלטות אם לקנות או למכור מניות", ממשיך לינג. "בשוק הסיני, התערבות הממשל מניעה אותם לקבל החלטות. כל פעם שהממשל התערב המשקיעים ציפו שהירידות יסתיימו וזה לא קרה. בסופו של דבר הממשל הזיק למשקיעים. אם לא היו נוצרות אצלם כאלה ציפיות, ייתכן שהירידות לא היו כה חדות".

לינג ממשיך: "כל זה אומר שלמשקיעים לא אכפת יותר משווי המניות אלא הם רק תוהים האם ומתי הממשל יתערב שוב. בסביבה כזו, השקעות הופכות להימור על צעדי הממשל".

אך לצד החששות ניתן למצוא בשוק גם מי שחשוב שזה הזמן לקנות מניות בסין. גולדמן זאקס טוען כי מדד CSI 300 יזנק ב-27% בשנה הקרובה מתוך ציפייה שהמדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי של סין תאיץ את קצב הצמיחה.

בגולדמן זאקס מעריכים ש"אין בועת מניות בסין", ומדגישים: "לממשל בסין יש הרבה כלים לתמוך בשוק".