שקד: "מי ייתן ותנ"צ אפרים ברכה יהיה הקורבן האחרון"

שרת המשפטים בסיור במח"ש: "השיח האלים ברשתות החברתיות והחשיפות התקשורתיות לפני בירור העובדות מעודדות מצבים נפשיים מורכבים, ואיש לא נשאר מוגן"

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

"השיח האלים ברשתות החברתיות והחשיפות התקשורתיות לפני בירור העובדות מעודדות מצבים נפשיים מורכבים מאד, ואף אחד לא נשאר מוגן. לצערי הרב, הסיפור הזה הסתיים בהתאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה, שהיה אדם ושוטר מצטיין משכמו ומעלה. מי ייתן והוא יהיה הקורבן האחרון לתופעה הפושה הזו" - כך אמרה היום (ד') שרת המשפטים, איילת שקד, לחוקרי היחידה הארצית לחקירות שוטרים (מח"ש), בסיור שעשתה ביחידה הנמצאת תחת אחריות משרד המשפטים.

לדברי שקד, "אני מקווה שתדאגו לשמור על טוהר המקצוע ועל ההבנה הבסיסית שכל אדם הוא חף מפשע עד שהוכח אחרת, ושפרסום יכול להרוג".

במסגרת הסיור נפגשה שקד עם הנהלת מח"ש - ראש המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד אורי כרמל; סגנו, עו"ד משה סעדה; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; ושפרה שפר, ראש תחום משאבי אנוש וניהול במח"ש.

לצד הביקורת שבדבריה, שקד ציינה כי היא מגבה את עבודת מח"ש בשבועות האחרונים.

בפגישה עם צוות ההנהלה התקיימה סקירה לגבי המחלקה והשינויים שנעשו בה במרוצת השנים. כך, למשל, סופר כי בעבר נערכו החקירות על-ידי היחידה המשטרתית לחקירות פנים. מתוך ביקורת על כך ששוטרים חוקרים שוטרים, הומלץ להקים מחלקת עצמאית תחת משרד המשפטים, אשר תאמץ את סמכויותיה של היחידה לחקירות פנים. כיום משרתים במח"ש חוקרי משטרה וכן אזרחים אשר עברו קורס מקיף על מנת להכשירם להיות חוקרים. כל אלה עובדים תחת פיקוחם של פרקליטים מפרקליטות המדינה.

לאחר מכן נפגשה שקד עם עובדי מח"ש וחוקרי מח"ש, במטרה לשמוע על שגרת עבודתם ולקבל הארות והערות לשיפור ושימור. העובדים בירכו את השרה ואמרו כי הם שמחים על כך ש"יש שרה שבאה לעבוד, ויש הזדמנות להשמיע בפניה את שעל ליבנו".

לדברי שרת המשפטים, "הגעתי ליחידה צעירה וחיונית של עובדים מסורים ומקצועיים. אגף מח"ש הוא נדבך חשוב בשמירה על הדמוקרטיה. עובדי מח"ש דואגים ליזום פעולות למיגור השחיתות ומפקחים על כך שבעלי תפקידים ציבוריים ינהגו בצורה ישרה ותקינה".