תושבים ברמה"ש: "יו"ר הוועדה המחוזית ת"א - פיאודל"

התושבים מוחים בעקבות החלטת בית המשפט להקפיא תוכנית לבניית 335 יחידות דיור במערב רמת-השרון, ודורשים להדיח את היו"ר גילה אורון

המגרש במערב רמה"ש המיועד להקמת המיזם / צילום: תמר מצפי
המגרש במערב רמה"ש המיועד להקמת המיזם / צילום: תמר מצפי

בעקבות הביקורת של בית המשפט המחוזי בתל-אביב לעניינים מינהליים על התנהלות הוועדה המחוזית תל-אביב והעומדת בראשה גילה אורון בתוכנית הבנייה במתחם "שתיל" ברמת-השרון, והוצאת צו מניעה נגד החלטת הוועדה המחוזית לקדם את התוכנית, טוענים פעילים בעיר נגד התוכנית כי יש להדיח את אורון מטיפול ברמת-השרון בכלל ומטיפול במיזם בפרט.

הוועדה המחוזית בראשות אורון קידמה תוכנית הפשרת קרקע חקלאית במערב רמת-השרון ובנייה של 335 יחידות דיור, בין היתר גם בבנייני מגורים שבהם 8-11 קומות בניגוד לאופי הבנייה הקיים באיזור, ובניגוד לעמדת הוועדה המקומית, ותוך שהיא מאפשרת לקדם את התוכנית מבלי שהיזמים נדרשו, כמקובל, להציג לוועדה המקומית כתב שיפוי כבר בהגשת התוכנית נגד תביעות בגין ירידת ערך.

השופטת יהודית שיצר קיבלה את עמדת העותרים, חברת מועצת העיר דברת וייזר והפעיל העירוני יריב גפני, שאותם מייצגים עורכי הדין רון צין, תומר גור וניצן זימרן ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות'.

השופטת ביקרה את עבודת הוועדה המחוזית וקבעה בהחלטתה: "נראה שעל פניו, בשלב זה, יש משקל של ממש לטענות העותרים שנפלו מספר פגמים בהחלטת הוועדה המחוזית ובהתנהלותה, שלכאורה יש בהם לפגום בתקינות ההליך".

ההחלטה לקדם את התוכנית בוועדה המחוזית מנוגדת להחלטה קודמת, ועל כך אמרה השופטת: "כאשר החליטה הוועדה המחוזית בהחלטתה האחרונה לבטל את התנאי שקבעה בהחלטתה הראשונה, דהיינו צירוף כתב השיפוי בשלב ההפקדה, הייתה עלייה החובה לתת הזדמנות לוועדה המקומית להשמיע דעתה בטרם תבטל תנאי זה".

"מקרה קיצוני של חוסר איזונים"

בהחלטת השופטת נכתבו גם הערות שכוונו נגד יו"ר הוועדה המחוזית אורון. האחת, למרות שהוועדה המקומית פנתה אליה בעניין אי-התקינות של טיפול הוועדה המחוזית, "עוד באותו יום הזדרזה יו"ר הוועדה המחוזית וחתמה על המסמכים הדרושים להפקדה ופרסום התוכנית".

הערה אחרת נוגעת לאופן שבו הציגה אורון את מיזם "שתיל" בוועדה המחוזית, משום שהיא לא פירטה מהי עמדת הוועדה המקומית ובישיבה לא נכח נציג הוועדה המקומית. אחד הנוכחים שאל מהי עמדת הוועדה המקומית ומדוע אינה נוכחת בדיון, ובעניין זה קבעה השופטת: "רק אז חשפה יו"ר הוועדה לפני הנוכחים את עמדת הוועדה המקומית, וגם אז בצורה חלקית בלבד, כשהקריאה בצורה מהירה ולא ברורה את מכתב יועמ"ש הוועדה המקומית. קשה להבין מקריאת הפרוטוקול את עמדת הוועדה המקומית בצורה סבירה".

ועד התושבים בראשותם של העותר יריב גפני, דני אלוני ודוד שבדרון, הודיע כי בדעתו לפנות לממונים על אורון בבקשה להדיח אותה מכל הדיונים המתנהלים בהקשר לרמת-השרון או לפחות להשהותה מדיוני הוועדה סביב תוכנית "שתיל". בוועד אמרו: "מדובר פה במקרה קיצוני של חוסר איזונים ובלמים ובפקיד ממונה שאינו נבחר ציבור, הפועל באופן הנראה לציבור כמי שמזלזל בנציגיו הנבחרים, ומשתמש בכוחו כדי לכפות תהליכים פגומים. גילה אורון מתעלמת מדעתם של אנשי מקצוע (אדריכל עיריית רמת-השרון) והוועדה המקומית, שיודעים את צרכיה ומגבלותיה של רמת-השרון. גילה אורון לא תיתן את הדין בגלל החלטה שגויה שלה. מי שיסבלו לדורות מהחלטות פגומות אלה הם תושבי רמת-השרון. בבחינת הפיאודל החליט, ואנחנו הנתינים נסבול".

חברת המועצה וייזר, אחת העותרות, טענה כי מדובר בפעולה כוחנית ואמרה: "התעלמות הוועדה המחוזית ממעמדה ומעמדתה של הוועדה המקומית בנושאי תכנון ובנייה הינה פגיעה בדמוקרטיה, ברצון הגוף הנבחר, ביישוב עצמו ובאלפים מתושבי העיר".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטת ביניים עד לדיון בעתירה לגופה. עמדתנו תוגש באמצעות הפרקליטות לעת הדיון בעתירה גם באשר לנושאים שהועלו בפנייה".